Boekbaby’s en Boekenbende

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Hoetchikoetchi, Cultuur voor baby’s en peuters
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
In het bestuursakkoord
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken.
Bevorderen van de taalvaardigheid
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen

BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders.
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
- Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier - Taalstimulering - Knuffelwaarde.
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Kick Off I ODISEE Sociaal Werk. - Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier.
I BIBLIOTHEEK JETTE EHB Kleuteropleiding.
(Voor)lezen is leuk!.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
IKC Klarendal.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Schoolopbouwwerk Menen
I EHB Sociaal Werk.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lokaal loket kinderopvang
naam gemeente | datum start
De BoekStartcoach.
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Bereslim verbinden aan boeken
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Boekbaby’s en Boekenbende Welkom Praktijkworkshop 3 Boekbaby’s en Boekenbende

Taalbeleid en de Brusselse bibliotheken Veelheid aan taal(beleids)visies: Rol bibliotheek binnen Decreet Lokaal Cultuurbeleid Ondersteuningsdienst Streekgericht Bibliotheekbeleid (SBB) binnen VGC Nederlandstalige gemeentelijke bibs + Muntpunt Nauwe samenwerking lokale bib/SBB met tal van organisaties op vlak van leesbevordering, bibpromotie, informatiebemiddeling... => Pragmatische taalbeleidsaanpak

Twee praktijkvoorbeelden Boekbaby’s en Boekenbende Twee leesbevorderingsprojecten van de Brusselse bibs en SBB in nauwe samenwerking met derde organisaties Onderliggende taalbeleidsvisie: Taalstimulering/-ondersteuning Nederlands Erkenning van het belang van de thuista(a)l(en)

Boekbaby’s - projectopzet Samenwerking bibliotheken met consultatiebureaus binnen breder taalstimuleringsproject “Groeien in taal” (Huis vh NL) Taalbeleidsondersteuning binnen cb: de “taaldriehoek” Ruim aanbod baby- en peuterboekjes in elk cb Ondersteuning door cb-vrijwilligers: jonge ouders stimuleren om thuis boeken “te gebruiken”/verhalen te vertellen om de bibliotheek te bezoeken

Boekbaby’s – de praktijk Luc Valgaeren : vrijwilliger cb Dansaertstraat Werken met boeken voor baby’s en peuters in de praktijk In dialoog gaan met ouders over boeken en verhalen thuis, over de bibliotheek Jonge ouders positief stimuleren om boeken thuis te gebruiken zowel in het Nederlands –waar mogelijk- als in de thuista(a)l(en)

Boekenbende - projectopzet Samenwerking bibliotheken met Nederlandstalige basisscholen en hogescholen: leesbevordering voor kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen Voorlezers gaan 5 keer boeken voorlezen aan 5-/6-jarige kinderen uit “leesarme” gezinnen Boeken- en verhalenplezier aan huis Ouderbetrokkenheid “Knuffelwaarde” van het Nederlands Bibliotheekpromotie !! Erkenning van het belang van de thuista(a)l(en)/- cultu(u)r(en

Boekenbende – de praktijk Pascale Bruynbroeck, bibliothecaris Anderlecht Balans thuista(a)l(en)-Nederlands: taalvisie van de bib “actieruimte” bib binnen gemeentelijk beleid en LCB Aanbod bib prentenboeken in andere talen Dienstverlening en communicatie bib naar niet- Nederlandstalige ouders

Discussie Reacties op beide praktijkverhalen ? Vragen? Opmerkingen? Aanvullingen? Suggesties?

Discussie Taalbeleid in samenwerkingsverband Hoe alle visies op één coherente lijn krijgen? Wat als één coherente lijn niet haalbaar is?

Discussie Erkenning belang thuista(a)l(en)/-cultu(u)r(en): Niet (altijd) vanzelfsprekend? Hoe creëer je hier een breder draagvlak voor? Hoe overtuig je instanties/individuen van dit belang?

Bedankt ! Meer info over beide projecten bij julia.debus@vgc.be stijn.callewaert@vgc.be