De vierslagmotor We hebben het hier over een vierslag verbrandingsmotor. Deze motor gebruikt benzine als brandstof.
Tijdens het verbrandings- proces maakt de zuiger vier slagen. De eerste is de inlaatslag. Bij deze slag wordt de brandstof samen met lucht de cilinder ingezogen, de zuiger beweegt omlaag.
De tweede is de compressieslag. Bij deze slag wordt de brandstof samen met lucht bij elkaar geperst, de zuiger beweegt omhoog.
De derde is de arbeid- of verbrandingsslag. Bij deze slag wordt de brandstof samen met lucht ontstoken door de bougie, de zuiger beweegt omlaag.
De vierde is de uitlaatslag. Bij deze slag wordt het verbrande mengsel naar buiten geperst, de zuiger beweegt omhoog. We hebben het dan over de uitlaatgassen!
Een motor bestaat uit heel veel onderdelen. De belangrijkste namen vind je in het volgende plaatje.
Kleppen 1 2 Bougie Cilinderkop 9 3 Compressieveren Olie schraapveer 8 4 Cilinder Zuiger 7 5 Drijfstang Krukas 6
Het benzinemengsel komt in de cilinder door een klep, ook de verbrandingsgassen gaan door een klep naar buiten.
De benzine toevoer wordt geregeld door de carburateur.
Om de brandstof aan te steken hebben we een ontstekings-systeem nodig
Een bobine is een belangrijk onderdeel voor de ontsteking
De bougie zorgt voor de ontstekingsvonk.
Een motor zit vol met bewegende delen, die moeten allemaal gesmeerd worden.
Bij verbranding komt warmte vrij, dat moet gekoeld worden.
Als een auto stil staat moet de motor door kunnen draaien, daarom hebben we een koppeling om de aandrijving te onderbreken.
Na de koppeling komt de versnellingsbak.
In plaats van benzine zijn er ook diesel-motoren In plaats van benzine zijn er ook diesel-motoren. Lees hierover meer in je boek!