Handvatten voor implementatie in het examenprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Management & Organisatie
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Presentatie schoolsysteem
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Technologie en Commercie Meisjes in de techniek Augustinus college A.H. Jonker.
Welkom op de ouderavond van klas 2
Dr. Albert Schweitzer College HAVO VWO WELKOM Naam van de school Wat het ASCS te bieden heeft Leerproces van de leerling Inschrijven Dr. Albert Schweitzer.
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Uitwisselingsproject. Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren.
Congres Hoger Onderwijs
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Het debat de opbouw.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Experts werkvorm + begrippentest
Het (nieuwe) betavak NLT
Debat Onderwerp Datum:
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
Wiskunde A, B en D op de Havo
Welkom Profielvoorlichting 2015
Het debat.
Het Voortgezet Onderwijs
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Training digitale didactiek
Concept examenprogramma
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
Profielkeuze Bovenbouw
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Argumenteren en betogen II
Genetische manipulatie bij mensen
S/k/l 3.6 debatteren.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
5 havo/6 vwo Debat
HET VAK NEDERLANDS IN JE EXAMENJAAR
De luchtballon discussiespel.
Profielkeuze op het Novalis College
WELKOM.
Welkom op het Saenredam College
Profielkeuze op het Novalis College
De vier profielen Cultuur en maatschappij Economie en maatschappij
Welkom op het Saenredam College
Voorlichting profielen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een rietje moet verboden worden.
Transcript van de presentatie:

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma Meet the Boss Handvatten voor implementatie in het examenprogramma

Welkom Sophie Koelemeij Docente Nederlands aan het Regius College Drie jaar Meet the Boss-deelnemer

Programma Wat is Meet the Boss? Waarom is debatteren nuttig? Waarom meedoen aan Meet the Boss? Hoe toepassen in de lespraktijk? Ons ideaal Een programma Debatoefeningen

Wat is Meet the Boss? Debatwedstrijd om (een carrière in de) technologie te promoten. Wedstrijd tussen vier klassen van Jet-Net scholen en debat met ‘The Boss’ Leerlingen uit bovenbouw havo/vwo met een N-profiel Jury: managers van het Jet-Net bedrijf

Een impressie Voorronde Shell 2010

Waarom is debatteren nuttig? Actief nadenken over de maatschappij Verbreden en verdiepen van kennis Een genuanceerdere blik Training in (kritisch) luisteren Beoordelen van meningen Improviseren Presenteren

Waarom meedoen met Meet the Boss? Bèta en techniek stimuleren Motiveren Excelleren Beter presteren voor het kernvak Nederlands

Hoe toepassen in de lespraktijk? Deelname: havo 4 Voorbereiding bij Nederlands en exacte vakken Koppeling leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, mondelinge taalvaardigheid en argumentatieve vaardigheid Voorbereiding schoolexamen debat/discussie

Ons ideaal Toegankelijk voor zoveel mogelijk leerlingen Deelname aan een van de huidige voorrondes Voorronde organiseren op school

Een programma Tien lessen van 45 minuten: Theoretische inleiding Informatie zoeken Debatoefeningen Pitch Betoog Verdere verdieping bij exacte vakken en aardrijkskunde en economie

Debatoefeningen Improvisatietechnieken Ballondebat Kettingdebat Carrouseldebat

Ballondebat Situatie: luchtballon met vier personages. Ballon is te zacht en dreigt tegen een kerktoren aan te vliegen. Ronde 1: alle personages vertellen in maximaal een minuut waarom hij/zij onmisbaar is en moet blijven. Publiek jureert. Ronde 2: de overgebleven personages vertellen in maximaal een minuut waarom de andere twee personages niet in de ballon mogen blijven.

Ballondebat Vier personages: President-directeur van Shell Nederland (Dick Benschop) Directeur van KLM (Camiel Eurlings) Minister van Infrastructuur en Milieu (Melanie Schultz) Directeur van Greenpeace (Sylvia Borren)

Kettingdebat Voorstanders Tegenstanders Argument Weerleggen + argument

360°debat Ideaalbeeld van Aristoteles In één debat zowel voor als tegen een stelling