Ballast-Nedam Projecten MaVa “On the move” Egge van Huizen Ballast-Nedam Projecten
Korte introductie: • Egge van Huizen • Projectdirecteur Ballast-Nedam Infra Speciale Projecten • Raad van Bestuur voor Ballast-Nedam in A-lanes Roads • A-Lanes Roads : Grond -en Wegendeel ( ca 200 miljoen €) • Combinatie A-Lanes Roads : - Ballast Nedam ISP - Strabag Strassenbau - Reef Infra /Ooms Infra (Strukton)
Waar gaan we het over hebben? MaVa A-lanes algemeen - Iets over het project - De Botlek brug A-Lanes Roads - Rol in A-Lanes - Beschikbaarheid / fasering - Asfaltontwerp Knelpunten en uitdagingen
Doel van het project Verbeteren van de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven met het achterland en visa versa Ontwikkelingen in de Rotterdamse regio - Autonome groei - Aanleg Maasvlakte II Oplossen van het nautische knelpunt “Botlekbrug”
Aanpassing snelweg A15 van km 25,0 - km 62,0 Wat zijn we aan het doen ? Aanpassing snelweg A15 van km 25,0 - km 62,0 Toevoegen 2 parallelwegen aan bestaande 2x3 en 2x2 rijstroken (over 16 km) Uitbreiding bestaande rijstroken van 2x2 tot 2x3 (over ca. 11 km)
En wat nog meer …………….? Bouw en aanpassen kunstwerken • Ontwerpen en bouwen nieuwe Botlekbrug Renovatie van ca. 36 kunstwerken Bouw van ca. 12 nieuwe kunstwerken Renovatie Thomassentunnel en Botlektunnel Installatie Dynamisch VerkeersManagementsysteem (DVM) (over ca. 37 km) Beheer en Onderhoud • Onderhoud bestaande wegsysteem tijdens realisatie Beheer en Onderhoud nieuwe wegsysteem t/m 2035
Huidige Botlekbrug bottleneck spoor,weg en scheepvaart
Huidige Botlekbrug (gevaarlijke stoffenroute)
Huidige Botlekbrug versus Nieuwe Botlekbrug
Kengetallen Totaal benodigde materialen voor nieuwe Botlekbrug Wapening : 28.500 ton Beton : 30.900 m3 Onderwaterbeton : 42.100 m3 Prefab betonelementen : 1.100 m3 Staalbrug : 3.500 ton per deel Contragewicht : 1.800 ton Baggeren/Grondwerk : 100.000 m3
Nieuwe Botlekbrug
Grootste beweegbare brug in Europa Twee overspanningen van 87,35 m breedte Scheepvaart hoogte gesloten: 14 m boven NAP Scheepvaart hoogte geopend : 45 m boven NAP
Pijlers Botlekbrug
Aanbruggen Botlekbrug
Plaats Roads in de A-lanes A 15 organisatie RWS RWS Aandeelhouders John Laing (28%), Strabag AG(24 %), Ballast –N Consessies (24 %), Strukton SP (24 %). DBFM Financier(s) F Kapitaal SPC Contractorganisatie BV DBM EPC (m) Bouworganisatie VOF ontwerp en bouw MC Beheerorganisatie BV Onderhoud Ballast Nedam Infra (33%), Strukton Civiel (33%), Strabag (33%), (Croon). Arbeid Wegen Kunstwerken VTTI en TTI Tunnels Onderaannemer VTTI Roads: Ballast-Nedam ISP 33 % Strabag Strassenbau 33 % Reef/Ooms 33 % Onderaannemers Onderaannemers Onderaannemers Onderaannemers andere activiteiten 15
Combinatie A-Lanes Roads Is verantwoordelijk voor de realisatie van alle weggerelateerde onderdelen gedurende de realisatieperiode ( Juli 2011 – December 2014) Scope of work Roads: • Tijdelijke voorzieningen ( verkeersmaatregelen,tijdelijke verhardingen etc) • Grondwerken ( incl. consolidatietechnieken) • Afwateringssystemen • Verhardingen • Geleiderail en markeringen • Bebording en bewegwijzering • Geluidschermen • Portaalfundaties • Groenvoorzieningen
Feiten en Cijfers A-Lanes Roads Grondwerken 2.200.000 m3 Zandleverantie 800.000 m3 Secundaire bouwstoffen 450.000 m3 Verticale drainage 3.400.000 m1 Paalmatras 60.000 m2 Funderingsmateriaal 300.000 ton Asfaltonderlagen: 550.000 ton Asfaltdeklagen: 200.000 ton Geluidschermen 11.750 m2
Doelstelling: minimaliseren verkeershinder Tijdvenster 1 (5.00-22.00 u.) overdag Snelheidsregime= 100 km/uur Rijbaanbreedtes conform NOA Waarborgen consistente informatievoorziening Blauwe bebording Witte belijning Verkeerssignalering aanwezig Tijdvenster 2 (22.00-5.00 u.) ‘s nachts Capaciteit alleen omlaag als dit vanuit werkzaamheden echt noodzakelijk is. Geen uitloop van werkzaamheden in de ochtendspits
Fasering keuze Niet van toepassing ! Maar zo ! En zo ! Standaard Werkmethode A-Lanes A15 DAG Maar zo ! Werkmethode A-Lanes A15 NACHT En zo !
Wegontwerp (1) Kwaliteit huidige infrastructuur aanwezige onderzoeksgegevens uitvoeren aanvullend boorkernen onderzoek uitvoeren aanvullende valgewichtdeflectiemetingen uitvoeren DTM-meting Toekomstige verkeersbelastingen verkeersprognoses tot 2035 aandeel zwaar verkeer (30 tot 40.000 vrachtwagenbewegingen per dag)
Wegontwerp (2) Dimensioneringsberekeningen: RWS CARE prognoses O.I.A. kwaliteit huidige infrastructuur RWS CARE Verhardingsconstructie prognoses O.I.A. (Ontwerp Instrument Asfaltverharding)
Uitgangspunt ontwerp EcoSTAB Poreus Asfalt Asfalt opbouw in 5 lagen Een poreuze deklaag met een levensduur langer dan 10 jaar (nieuw te ontwikkelen ) Tussenlaag WinterSTAB laagopbouw asfalt principe constructie Asfalt EME (10/20 MG en 30% P.R.) Fundering (dik 250 mm) E = 600 MPa hydraulisch menggranulaat/ betongranulaat ZAND E = 120 MPA
Asfalt A-lanes A15 Algemeen: Deklaagconstructie: • Ontwerp en uitvoering sterk beïnvloed door LYFE CYCLE • Per laag zijn TOM’s ( trade off matrix) uitgewerkt • Zowel ontwerpers/asfalt “willie wortels” als ook praktijkmensen laten sparren • Veel laboratorium onderzoek gedaan vanuit Lyfe cycle gedachte • Verscherpte toetsing op ingangscontrole van alle grondstoffen • Meer kwaliteitscontrole bij verwerking ivm meerjarig onderhoud Deklaagconstructie: • Ontwikkeling duurzame poreuze deklaag (TU Delft,Hogeschool Antwerpen,Bast Duitsland,M+P, RWS en asfaltdeskundigen) • Proefvakken op het tracé met uitgebreid testprogramma (geluid/stroefheid etc) • Samenwerking met RWS tav de ontwikkeling
Asfaltpakket ca 1,80 m
Aanbrengen asfalt
Zuidelijke parallelbaan
Vaanplein toepassing AVI bodemas
Beneluxplein
Knelpunten/uitdagingen • Veel stakeholders → veel belangen soms tegenstrijdig→ veel afstemming • Benodigde vergunningen ( ca 2000 stuks) • Aantal en de mate van gevoeligheid Kabels en Leidingen • Industrieel gebied ( de city never sleeps) • DBFM contract vraagt een totaal andere benadering (F en M component ) • Boetes zijn hoog • Krappe bouwtijd door strakke toezeggingen in de aanbieding (24/7 werken) • Lyfe cycle is leidend in het ontwerp • In korte tijd een grote organisatie optuigen ( ca 350 man)
MaVa “trekt verder tot 2015” Dank voor uw aandacht