Ballast-Nedam Projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Delft Bouwt vrijdag 18 november Als denkoefening: “Met de Woonvisie als uitgangspunt, hoeveel woningen zijn nodig tot 2020?”
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Stand van zaken A15 MaVa-project Jan van de Meene 21 september 2011
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Verbouwing Radboud Centraal Annet Elzenaar - Corio Bas Corstiaensen - BAM Utiliteitsbouw 18 maart 2014.
Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
BIM Begrip 3D scan Faalkosten.
1 PENSIOEN - INFOSESSIES - 7, 15 en 22 november 2011 Pensioen INFOSESSIES en 22 november 2011.
een dienstverleningsovereenkomst
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Noteview / Handout Welkom!
Veengrond in Gouda Gevolgen van zetting in stedelijke omgeving
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
Constructief ontwerp Muziekpaleis Utrecht
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
Uitbreiding Spuicapaciteit Afsluitdijk
Kabels en leidingen nabij watergangen
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Asfalt en bitumendag 2010.
Herhaling Examenstof M&O
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
BESPAREND EXPLOITEREN Inzet van instandhoudingsmiddelen in een Meerjaren Exploitatie Plan - Opsporen van quick wins door energiemonitoring - Duurzame vervangingsinvesteringen.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Gerberligger H-Pier Schiphol.
Gerberligger H-Pier Schiphol.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Cijfers Zorg en Gezondheid
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Water- & Sanitatiedag 13 oktober 2011 Stichting Tenda Pamoja Kenia
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Inleiding Doelstelling Organisatie Planning Projectonderdelen Fasering
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Koos Louwerse, Govert de With
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Stadsgas Biogas in de stad.
Structuurvisie Buisleidingen
Zo zit dat met uw pensioen!
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
Presentatie omwonenden CineCity
Monitoring Harmsenbrug
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Inlichtingenbijeenkomst Prijsvraag: Naadbeschermers
Renovatie en aanpassing awzi De Groote Zaag
Transcript van de presentatie:

Ballast-Nedam Projecten MaVa “On the move” Egge van Huizen Ballast-Nedam Projecten

Korte introductie: • Egge van Huizen • Projectdirecteur Ballast-Nedam Infra Speciale Projecten • Raad van Bestuur voor Ballast-Nedam in A-lanes Roads • A-Lanes Roads : Grond -en Wegendeel ( ca 200 miljoen €) • Combinatie A-Lanes Roads : - Ballast Nedam ISP - Strabag Strassenbau - Reef Infra /Ooms Infra (Strukton)

Waar gaan we het over hebben? MaVa A-lanes algemeen - Iets over het project - De Botlek brug A-Lanes Roads - Rol in A-Lanes - Beschikbaarheid / fasering - Asfaltontwerp Knelpunten en uitdagingen

Doel van het project Verbeteren van de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven met het achterland en visa versa Ontwikkelingen in de Rotterdamse regio - Autonome groei - Aanleg Maasvlakte II Oplossen van het nautische knelpunt “Botlekbrug”

Aanpassing snelweg A15 van km 25,0 - km 62,0 Wat zijn we aan het doen ? Aanpassing snelweg A15 van km 25,0 - km 62,0 Toevoegen 2 parallelwegen aan bestaande 2x3 en 2x2 rijstroken (over 16 km) Uitbreiding bestaande rijstroken van 2x2 tot 2x3 (over ca. 11 km)

En wat nog meer …………….? Bouw en aanpassen kunstwerken • Ontwerpen en bouwen nieuwe Botlekbrug Renovatie van ca. 36 kunstwerken Bouw van ca. 12 nieuwe kunstwerken Renovatie Thomassentunnel en Botlektunnel Installatie Dynamisch VerkeersManagementsysteem (DVM) (over ca. 37 km) Beheer en Onderhoud • Onderhoud bestaande wegsysteem tijdens realisatie Beheer en Onderhoud nieuwe wegsysteem t/m 2035

Huidige Botlekbrug bottleneck spoor,weg en scheepvaart

Huidige Botlekbrug (gevaarlijke stoffenroute)

Huidige Botlekbrug versus Nieuwe Botlekbrug

Kengetallen Totaal benodigde materialen voor nieuwe Botlekbrug Wapening : 28.500 ton Beton : 30.900 m3 Onderwaterbeton : 42.100 m3 Prefab betonelementen : 1.100 m3 Staalbrug : 3.500 ton per deel Contragewicht : 1.800 ton Baggeren/Grondwerk : 100.000 m3

Nieuwe Botlekbrug

Grootste beweegbare brug in Europa Twee overspanningen van 87,35 m breedte Scheepvaart hoogte gesloten: 14 m boven NAP Scheepvaart hoogte geopend : 45 m boven NAP

Pijlers Botlekbrug

Aanbruggen Botlekbrug

Plaats Roads in de A-lanes A 15 organisatie RWS RWS Aandeelhouders John Laing (28%), Strabag AG(24 %), Ballast –N Consessies (24 %), Strukton SP (24 %). DBFM Financier(s) F Kapitaal SPC Contractorganisatie BV DBM EPC (m) Bouworganisatie VOF ontwerp en bouw MC Beheerorganisatie BV Onderhoud Ballast Nedam Infra (33%), Strukton Civiel (33%), Strabag (33%), (Croon). Arbeid Wegen Kunstwerken VTTI en TTI Tunnels Onderaannemer VTTI Roads: Ballast-Nedam ISP 33 % Strabag Strassenbau 33 % Reef/Ooms 33 % Onderaannemers Onderaannemers Onderaannemers Onderaannemers andere activiteiten 15

Combinatie A-Lanes Roads Is verantwoordelijk voor de realisatie van alle weggerelateerde onderdelen gedurende de realisatieperiode ( Juli 2011 – December 2014) Scope of work Roads: • Tijdelijke voorzieningen ( verkeersmaatregelen,tijdelijke verhardingen etc) • Grondwerken ( incl. consolidatietechnieken) • Afwateringssystemen • Verhardingen • Geleiderail en markeringen • Bebording en bewegwijzering • Geluidschermen • Portaalfundaties • Groenvoorzieningen

Feiten en Cijfers A-Lanes Roads Grondwerken 2.200.000 m3 Zandleverantie 800.000 m3 Secundaire bouwstoffen 450.000 m3 Verticale drainage 3.400.000 m1 Paalmatras 60.000 m2 Funderingsmateriaal 300.000 ton Asfaltonderlagen: 550.000 ton Asfaltdeklagen: 200.000 ton Geluidschermen 11.750 m2

Doelstelling: minimaliseren verkeershinder Tijdvenster 1 (5.00-22.00 u.) overdag Snelheidsregime= 100 km/uur Rijbaanbreedtes conform NOA Waarborgen consistente informatievoorziening Blauwe bebording Witte belijning Verkeerssignalering aanwezig Tijdvenster 2 (22.00-5.00 u.) ‘s nachts Capaciteit alleen omlaag als dit vanuit werkzaamheden echt noodzakelijk is. Geen uitloop van werkzaamheden in de ochtendspits

Fasering keuze Niet van toepassing ! Maar zo ! En zo ! Standaard Werkmethode A-Lanes A15 DAG Maar zo ! Werkmethode A-Lanes A15 NACHT En zo !

Wegontwerp (1) Kwaliteit huidige infrastructuur aanwezige onderzoeksgegevens uitvoeren aanvullend boorkernen onderzoek uitvoeren aanvullende valgewichtdeflectiemetingen uitvoeren DTM-meting Toekomstige verkeersbelastingen verkeersprognoses tot 2035 aandeel zwaar verkeer (30 tot 40.000 vrachtwagenbewegingen per dag)

Wegontwerp (2) Dimensioneringsberekeningen: RWS CARE prognoses O.I.A. kwaliteit huidige infrastructuur RWS CARE Verhardingsconstructie prognoses O.I.A. (Ontwerp Instrument Asfaltverharding)

Uitgangspunt ontwerp EcoSTAB Poreus Asfalt Asfalt opbouw in 5 lagen Een poreuze deklaag met een levensduur langer dan 10 jaar (nieuw te ontwikkelen ) Tussenlaag WinterSTAB laagopbouw asfalt principe constructie Asfalt EME (10/20 MG en 30% P.R.) Fundering (dik 250 mm) E = 600 MPa hydraulisch menggranulaat/ betongranulaat ZAND E = 120 MPA

Asfalt A-lanes A15 Algemeen: Deklaagconstructie: • Ontwerp en uitvoering sterk beïnvloed door LYFE CYCLE • Per laag zijn TOM’s ( trade off matrix) uitgewerkt • Zowel ontwerpers/asfalt “willie wortels” als ook praktijkmensen laten sparren • Veel laboratorium onderzoek gedaan vanuit Lyfe cycle gedachte • Verscherpte toetsing op ingangscontrole van alle grondstoffen • Meer kwaliteitscontrole bij verwerking ivm meerjarig onderhoud Deklaagconstructie: • Ontwikkeling duurzame poreuze deklaag (TU Delft,Hogeschool Antwerpen,Bast Duitsland,M+P, RWS en asfaltdeskundigen) • Proefvakken op het tracé met uitgebreid testprogramma (geluid/stroefheid etc) • Samenwerking met RWS tav de ontwikkeling

Asfaltpakket ca 1,80 m

Aanbrengen asfalt

Zuidelijke parallelbaan

Vaanplein toepassing AVI bodemas

Beneluxplein

Knelpunten/uitdagingen • Veel stakeholders → veel belangen soms tegenstrijdig→ veel afstemming • Benodigde vergunningen ( ca 2000 stuks) • Aantal en de mate van gevoeligheid Kabels en Leidingen • Industrieel gebied ( de city never sleeps) • DBFM contract vraagt een totaal andere benadering (F en M component ) • Boetes zijn hoog • Krappe bouwtijd door strakke toezeggingen in de aanbieding (24/7 werken) • Lyfe cycle is leidend in het ontwerp • In korte tijd een grote organisatie optuigen ( ca 350 man)

MaVa “trekt verder tot 2015” Dank voor uw aandacht