Evaluatie proefproject 2e man op het voertuig

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Start.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie proefproject 2e man op het voertuig Evaluatie proefproject 2e man op het voertuig Beschrijvend rapport resultaten pretest Voorbereid voor De Lijn 11 april 2007 Studienummer: 07268

Inhoudstafel Doelstellingen en onderzoeksvraag Methodologie Sociodemografische gegevens en reisgedrag Tevredenheid over aspecten Maatregelen om het onveiligheidsgevoel te verhogen Perceptie van verandering

Doelstellingen en onderzoeksvraag

Doelstellingen en onderzoeksvraag Om voorvallen van agressie tegenover reizigers en chauffeurs terug te dringen heeft De Lijn een veiligheidsplan, ‘Veilig op weg’, opgesteld. Eén onderdeel van dit veiligheidsplan is de inzet van bijkomend begeleidingspersoneel op bussen en trams. Taak van dit begeleidingspersoneel is het helpen en begeleiden van reizigers, met als voornaamste doelstelling de veiligheidsbeleving van zowel reizigers als personeel van De Lijn verbeteren. Begin april 2007 start De Lijn een proefproject op in Gent en Antwerpen waarbij telkens 10 extra begeleiders op het voertuig worden ingezet. Deze personen (‘begeleiders’) maken deel uit van het personeel van De Lijn. De belangrijkste onderzoeksvraag van deze studie is: Heeft het inzetten van bijkomend begeleidingspersoneel op bus of tram een effect op het veiligheidsgevoel van de reiziger?

Doelstellingen en onderzoeksvraag Om na te gaan of het inzetten van extra begeleiders op voertuigen van De Lijn een impact heeft op het veiligheidsgevoel van de reiziger is het onderzoek ingedeeld in een pretest en een posttest. De datacollectie van de pretest vindt plaats vóór de opstart van het proefproject. De datacollectie van de posttest vindt plaats minstens één maand na invoering van het proefproject.

Methodologie

Methodologie Om na te gaan of het inzetten van extra begeleiders op voertuigen van De Lijn een impact heeft op het veiligheidsgevoel van de reiziger is het onderzoek ingedeeld in een pretest en een posttest. De datacollectie van de pretest vindt plaats vóór de opstart van het proefproject. Veldwerkperiode: 20 – 31 maart 2007 De datacollectie van de posttest vindt plaats minstens één maand na invoering van het proefproject.

Methodologie De interviews worden uitgevoerd via face-to-face interviews op het voertuig of aan bus- of tramhaltes van De Lijn aan de hand van PAPI (Paper And Pencil Interviewing). Respondenten worden gerekruteerd aan de halte of op het voertuig van De Lijn. Rekruteringsvoorwaarden: In de voorbije maand minstens één verplaatsing hebben gedaan met de specifiek bus- of tramlijn ; niet actief zijn in “gevoelige” sectoren ; minimum 16 jaar oud zijn.

Methodologie De interviews zijn gebeurd op bus- en tramlijnen in Antwerpen en Gent waarop het proefproject zal lopen. In Antwerpen loopt het proefproject enkel op specifieke lijnen, in Gent loopt het project over het ganse stadsgebied. Voor deze studie zijn voor Gent een aantal drukbezette lijnen geselecteerd waarop de datacollectie gebeurt. De interviews zijn gelijkmatig gespreid over deze lijnen (zie verder). Antwerpen: Lijn 6/34 (Antwerpen zuid – Borgerhout – Berchem-Zuid) Lijn 9 (Antwerpen Berchem (Fruithoflaan) – Rijnkaai) Lijn 23 (Antwerpen Luchtbal – Zuid (Waalse Kaai)) Gent: Lijn 3: Mariakerke Post – Gentbrugge Meersemdries Lijn 5: Zwijnaarde Hekers – Van Beverenplein (Tram)lijn 4: Sint-Pietersstation – Gentbrugge Moscou (Tram)lijn 1: Flanders Expo – Evergem

Methodologie Er werden quota gehanteerd op leeftijd geslacht en type vervoerbewijs (cfr. infra bij de sociodemografische gegevens van de steekproef). De interviews zijn gespreid over vier momenten van de dag: Piek (‘s morgens & ‘s avonds): 30% van de interviews Dal overdag: 20% Dal avond (va 19u.): 20% Weekend: 30%

Sociodemografische gegevens en reisgedrag

Sociodemografische gegevens (1) Antwerpen Gent

Sociodemografische gegevens (2) Antwerpen Gent

Gebruiksfrequentie van tram of bus in de afgelopen maand Uitgesplitst volgens stad

Gebruiksfrequentie van tram of bus in de afgelopen maand Uitgesplitst volgens piek of daluren

Type vervoerbewijs bij het reizen Uitgesplitst volgens stad

Type vervoerbewijs bij het reizen Uitgesplitst volgens piek- of daluren

Tevredenheid over aspecten

Tevredenheid over specifieke aspecten van tram/bus Totale steekproef V7. Kan u mij zeggen hoe tevreden u bent over elk van deze zaken specifiek voor deze bus of tramlijn?

Tevredenheid over specifieke aspecten van tram/bus Uitgesplitst volgens piek- en daluren V7. Kan u mij zeggen hoe tevreden u bent over elk van deze zaken specifiek voor deze bus of tramlijn?

Tevredenheid over specifieke aspecten van tram/bus Uitgesplitst volgens stad V7. Kan u mij zeggen hoe tevreden u bent over elk van deze zaken specifiek voor deze bus of tramlijn?

Belangrijkste reden voor ontevredenheid over veiligheid Uitgesplitst volgens stad V8. Waarom bent u niet tevreden over het gevoel van veiligheid op deze bus of tram?

Belangrijkste reden voor ontevredenheid over veiligheid Uitgesplitst volgens piek- en daluren V8. Waarom bent u niet tevreden over het gevoel van veiligheid op deze bus of tram?

Onveiligheidsgevoel op bus of tram Moment op de dag wanneer men zich onveilig voelt Totale steekproef Totaal Antwerpen Totaal Gent V11. Heeft u zich de voorbije maanden al eens minder veilig gevoeld op een bus of tram van De Lijn? 23% Ja 25% Ja 21% Ja Enkel op deze bus-of tramlijn 42% 33% 52% Ook op andere bus- of tramlijnen 26% 27% 26% Op een andere bus- of tramlijn 32% 40% 23% Op een weekdag 64% 75% 54% In het weekend 18% 10% 25% Zowel op een weekdag als in het weekend 19% 15% 22% ‘s Morgens 7% 7% 8% Overdag 34% 42% 26% ‘s Avonds 59% 52% 66%

Onveiligheidsgevoel op de bus of tram van De Lijn Plaats op moment van onveiligheidsgevoel V15. Toen u zich minder veilig voelde was dit dan vooral op een specifieke plaats in bus of tram?

Maatregelen om het onveiligheids- gevoel te verhogen

Maatregelen om veiligheidsgevoel te verhogen Totale steekproef V16. Zou u kunnen aangeven in welke mate deze ingreep/maatregel volgens u het veiligheidsgevoel bij de reiziger kan verbeteren?

Maatregelen om veiligheidsgevoel te verhogen Uitgesplitst volgens piek- of daluren V16. Zou u kunnen aangeven in welke mate deze ingreep/maatregel volgens u het veiligheidsgevoel bij de reiziger kan verbeteren?

Maatregelen om veiligheidsgevoel te verhogen Uitgesplitst volgens stad V16. Zou u kunnen aangeven in welke mate deze ingreep/maatregel volgens u het veiligheidsgevoel bij de reiziger kan verbeteren?

Perceptie van verandering

Recente veranderingen op de bus/tram Uitgesplitst volgens stad V9. Heeft u de indruk dat er in vergelijking met een maand geleden iets veranderd is op de bus of tram?

Recente veranderingen op de bus/tram Uitgesplitst volgens piek en daluren V9. Heeft u de indruk dat er in vergelijking met een maand geleden iets veranderd is op de bus of tram?

Gepercipieerde veranderingen op bus/tram Uitgesplitst volgens stad V10. Wat is er volgens u veranderd op bus of tram in vergelijking met een maand geleden?

Waarnemen van extra begeleiders op de tram/bus Uitgesplitst volgens stad V11. Bent u al eens meegereden met een bus of tram waarop extra begeleiders van De Lijn aanwezig waren?

Waarnemen van extra begeleiders op de tram/bus Uitgesplitst volgens piek en daluren V11. Bent u al eens meegereden met een bus of tram waarop extra begeleiders van De Lijn aanwezig waren?

Belangrijkste rol van de extra begeleiders op tram/bus Uitgesplitst volgens stad V18. Wat is volgens u de rol van deze extra begeleiders op bus of tram?

Belangrijkste rol van de extra begeleiders op tram/bus Uitgesplitst volgens piek- en daluren V18. Wat is volgens u de rol van deze extra begeleiders op bus of tram?

Gevoel van veiligheid bij aanwezigheid begeleiders Uitgesplitst volgens stad V19. In welke mate voelt u zich veiliger als er extra begeleiders van De Lijn op bus of tram aanwezig zijn?

Gevoel van veiligheid bij aanwezigheid begeleiders Uitgesplitst volgens piek en daluren V19. In welke mate voelt u zich veiliger als er extra begeleiders van De Lijn op bus of tram aanwezig zijn?

Vragen? Thierry Meerschaert Synovate NV Rooigemlaan 2 bus 4 9000 Gent België Tel +32 (0) 9 216 22 22 Fax +32 (0) 9 216 22 23 E-mail Thierry.Meerschaert@synovate.com