Gebruikersonderzoek cultuur- en gemeenschapscentra Eindrapport 15 februari 2007 Dataverzameling 15 november 2005 tot 15 februari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Onderzoek naar gebruik en consumentengedrag.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
De gebruikers van cultuur- en gemeenschapscentra
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
MINDER IS MEER LESS IS MORE De kracht van solo-en duopraktijken in Nederland Y. Fontein
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

Gebruikersonderzoek cultuur- en gemeenschapscentra Eindrapport 15 februari 2007 Dataverzameling 15 november 2005 tot 15 februari 2006

Onderzoeksmethode Periode 15 november februari 2006 Willekeurige selectie van activiteiten in de diverse locaties Toevallige bezoekers die adreskaartjes ( ) invulden  post- of internet-enquête RESPONS : 346 ( ongeveer 33% ) 47 enquêtes zijn leeg teruggekomen werden ingevuld op papier (van de 682) werden ingevuld via internet (van de 473) - Percentage van 30 % (gemiddeld = 33%)

Vragenlijst : Algemene achtergrondinformatie van de bezoeker Bezoek aan centrum ( frequentie ) en waarom Communicatiekanalen Tevredenheid Werking van het centrum Algemene interesses Centrumspecifieke vragen

RAPPORT Beschrijvende analyse : verwerking van de vragen Koppeling van verschillende variabelen Centrumspecifieke vragen

SOCIO-DEMOGRAFISCH Woonplaats - 65,5% komt uit Bonheiden 20,7% komt uit buurgemeenten - 94% van alle respondenten komt uit de cultuurregio Mechelen voor bijna 83% van respondenten ligt Blikveld op minder dan 10 km van de woning Geslacht Verhoudingsgewijs zijn meer vrouwen dan mannen die gebruik maken van GC ’t Blikveld. Deze tendens is echter wel nog minder groot in verhouding met de andere centra.

Leeftijd De categorie 18 tot 29 jaar is zwaar ondervertegenwoordigd in GC ’t Blikveld, zelfs rekening houdende met leeftijdsverhouding in gemeente. De categorieën 30 tot 44 jaar (ook in andere centra) en +60 jaar (enkel in Blikveld) zijn oververtegenwoordigd als gebruiker. De gemiddelde leeftijd van de respondenten in Blikveld (52j) ligt hoger dan in de andere centra (47j) In vergelijking met de andere centra (24%) komen er in ’t Blikveld ook beduidend meer gepensioneerden over de vloer (36,5%) en minder werkenden

Opleiding Gebruikers van ’t Blikveld zijn voor het merendeel hoger opgeleid (58%). Tendens is zelfs nog sterker dan bij andere centra : Bediende 35,5% Hogerbediende/kaderlid 26,8% Onderwijs 17,9%

Eerste contact met het gemeenschapscentrum - als volwassene - 51,6 % is trouwe bezoeker - niet trouwe bezoeker o.w.v groter aanbod, andere redenen, familievrienden -58,1% uit eigen gemeente, 30,7 % uit buurgemeente -55,4% komt verschillende keren per jaar Multimedia : 85,9% eigen PC en 81,1 % internet 44,1% Eén kijker - 34,5% Canvas 26,3 % Knack, 18,2% Humo 31,4% radio 1 en 23,7% radio 2 21,7% De Standaard en 17,8% Het Nieuwsblad 58,3% bezoekers zijn lid van de bibliotheek

AARD VAN DEELNAME Binnen de programatie wordt er het meest deelgenomen aan theater (58%), tentoonstelling (55%) en kleinkunst/folk/jazz (48%). In vergelijking met andere centra (29%) komt de Blikveld-gebruiker meer naar klassieke concerten (35%) en minder naar humor (47% tegenover 59%) Verklaring humor: erg populair, maar kleinere zaal in vgl. met andere centra - Bezoekers van ’t Blikveld komen aanzienlijk meer naar vormingsactiviteiten ( 37%) in vgl. met andere centra (23%) - De respondenten komen in ’t Blikveld veel vaker voor vergaderingen (34%) in vgl. met andere centra (20%) en ook voor feesten/activiteiten lokale verenigingen (44% tegenover 39%) Tot slot bezoeken aanzienlijk meer gebruikers het eetcafé (79%) in vgl. met cafetariabezoek in andere centra (69%).

REDEN/BELEMMERING VAN BEZOEK De voornaamste redenen van bezoek die gebruikers van ’t Blikveld aangeven, zijn: - Ontspanning (56%) - Interessante activiteit (53%) - Programmatie (44%) De voornaamste belemmeringen om (vaker) naar ’t Blikveld te komen, zijn: - geen tijd (52%) - liever andere activiteit (51%) - andere interesses (47%) Men bezoekt vooral met partner, kinderen en vrienden, via vereniging het centrum.

COMMUNICATIE De voornaamste communicatiekanalen waardoor gebruikers op de hoogte zijn van het aanbod van ’t Blikveld zijn: - seizoensbrochure (64%) - Krankhoevekrant (61,5%) - via vereniging (28,5%) - via website bonheiden/blikveld (26,5%) De gebruikers van ’t Blikveld zijn over het algemeen tevreden over de informatie/promotie die ze krijgen (81,5% vindt de info helder en duidelijk). Opmerkelijk is dat slechts 5,5% vindt dat ze teveel informatie krijgen tegenover wel 77,5% in de andere centra!!

TEVREDENHEID OVER AANBOD - Erg hoge tevredenheid over muziekaanbod (kwaliteit en spreiding), ook hoger tegenover gemiddelde andere centra - Tevredenheid over theater en tentoonstellingen loopt gelijk met andere centra - Lagere tevredenheid over dansaanbod (ook wel minder respondenten) - Hoge tevredenheid over vormingsaanbod; enorm groot verschil met gemiddelde in andere centra, vooral rond aantal activiteiten, variatie en kwaliteit.

TEVREDENHEID OVER INFRASTRUCTUUR Qua infrastructuur zijn de gebruikers van ’t Blikveld het meest tevreden over: - netheid (86%) - verlichting (76%) - parking (75%) - kwaliteit zaal (73,5%) In vergelijking met de andere centra scoren we vooral beter qua parking, fietsenstalling en zitcomfort. Gebruikers zijn qua infrastructuur minder tevreden over: - openbaar vervoer (28%) - didactisch materiaal (40%) In vergelijking met de andere centra scoren we vooral minder goed qua openbaar vervoer en architectuur

TEVREDENHEID OVER INFRASTRUCTUUR - De gebruikers zijn erg tevreden over het personeel (hulpvaardigheid, bekwaamheid, snelheid,…), met gemiddelde score van 7,7/10 - Qua ticketing scoort ’t Blikveld beduidend beter qua elektronische reservatie (59%) in vgl. met de andere centra (48,5%). Qua beschikbaarheid van kaarten scoort ’t Blikveld lager (63,5%) in vgl. met andere centra (68,5%) - Over de openingsuren van ’t Blikveld is 73% tevreden tot zeer tevreden. De tevredenheid over de cafetaria ligt op alle vlakken veel hoger in vgl. met de andere centra, vooral op vlak van ‘aanbod eten’ is verschil erg groot (76,5% tegenover 32,5%). Dit moet echter wel wat genuanceerd worden, aangezien niet elk centrum beschikt over een cafetaria

Enkele meningen Over podium : niet te elitair, tickets soms niet gemakkelijk te bemachtigen Over vorming : ik vind wat ik zoek Over organisatie : wie organiseert, is niet bepalend voor de deelname Over exposities : bezoek is meestal in combinatie met andere activiteit Over uitstraling : iedereen welkom maar daarom wordt niet iedereen bereikt Bezoekersprofielen : ‘ontspanning telt’ en ‘kunst is belangrijk’ krijgen het meeste bijval

Deel II : koppeling van verschillende variabelen -> profiel per activiteit wordt bekend -> profiel abonnée gekend -> gezelschap van bezoekers gekend -> sociaal engagement van gebruikers is groot -> gebruikers van GC zijn erg actief ( kunstzinnige hobby )

Deel III : centrumspecifieke vragen