Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Advertisements

Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Mogelijke ondersteuning van het elektronisch farmaceutisch dossier door het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Het eHealth-platform gaat voor goud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Het eHealth-platform: concept en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
Een visie op elektronische samen- werking in de gezondheidszorg, gebaseerd op de ervaring in de sociale sector, en de mogelijke rol van een Be-Health platform.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
Het eHealth-platform: algemene presentatie en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
De aanbeveling van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer inzake gebruikers- en toegangsbeheer in de overheidssector volgens.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Het elektronisch bewonersdossier in rust- en verzorgingstehuizen: mogelijke bijdrage van het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het eHealth-platform: doel, organisatie, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Samenwerken in de zorg: privacy en beveiliging Wat mag u verwachten van het eHealth-platform ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
EHealth: kansen en uitdagingen voor ziekenhuizen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
RAI en het eHealth-platform: mogelijkheden voor een vlotte en veilige uitwisseling van gegevens tussen zorgsettings Frank Robben Administrateur-generaal.
Geïntegreerd elektronisch gebruikers- en toegangsbeheer in de sociale en gezondheidssector op basis van de elektronische identiteitskaart
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het eHealth-platform vandaag en morgen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
EHealth met een goed evenwicht tussen efficiëntie en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Toelichting bij het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Informatieveiligheid Waarborgen van vrij verkeer van persoonsgegevens
Het eHealth-platform: doelstellingen, organisatie en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Het eHealth-platform: algemene voorstelling en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Telematica in de gezondheidszorg Studiedag MIM "een blik vooruit” 11 november 2000 in het Congressencentrum St Jan Brugge Christiaan Decoster - Directeur-generaal.
Het e-zorgplan
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel E-mail: Frank.Robben@ksz.fgov.be Website KSZ: www.ksz.fgov.be Eigen website: www.law.kuleuven.ac.be/icri/frobben

Doel optimaliseren van de kwaliteit en de continuïteit van de gezondheidszorgverstrekking en van de veiligheid van de patiënt vermijden van overbodig administratief werk voor de gezondheidszorgverstrekkers door een goed georganiseerde elektronische informatie-uitwisseling tot stand te brengen tussen alle betrokkenen bij de gezondheidszorgverstrekking met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Mogelijke middelen gestructureerde en gestandaardiseerde elektronische opslag van minimale informatie over de patiënt, de verstrekte zorgen en de resultaten van de verstrekte zorgen terbeschikkingstelling aan de behandelende zorgverstrekkers van een gecontroleerde, goed beveiligde elektronische toegang tot relevante informatie over de patiënt, de verstrekte zorgen en de resultaten van verstrekte zorgen, die elders beschikbaar is elektronische uitwisseling van gestructureerde zorgvoorschriften tussen zorgverstrekkers, zowel binnen als buiten zorginstellingen

Mogelijke middelen eventueel terbeschikkingstelling aan de behandelende zorgverstrekkers van informatieve elektronische guidelines met best practices en warnings inzake de behandeling bij diverse pathologieën

Nuttige elementen algemeen gebruikt patiëntidentificatienummer minimale inhoud van zorgdossiers die elektronisch moet kunnen worden meegedeeld permanente beschikbaarheid en toegankelijkheid van de minimaal elektronisch mededeelbare inhoud van de zorgdossiers gestandaardiseerde inhoud, formaat en methoden voor uitwisseling van elektronische zorgvoorschriften Sectoraal Comité Gezondheid van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL)

Nuttige elementen gebruikers- en toegangsbeheer beveiligd platform voor de elektronische uitwisseling van informatie over de patiënten, de verstrekte zorgen en de resultaten van de verstrekte zorgen, en van de elektronische zorgvoorschriften tussen alle betrokkenen bij de gezondheidszorgvertrekking netwerk uitwisselingsstandaarden ontsluitingskanalen aangepast aan de gebruikers onafhankelijke organisatie die het uitwisselingsplatform beheert aangepast juridisch kader

Patiëntidentificatienummer irreversibel afgeleid van het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ) aan de hand van een algoritme beschikbaar bij elke zorgverstrekker, vast te stellen door bijvoorbeeld de Werkgroep Veiligheid van de Commissie voor Telematicastandaarden in de Gezondheidszorg hetzij uniek per patiënt over alle zorgverstrekkers/zorginstellingen heen uniek per patiënt bij een zorgverstrekker/zorginstelling met mogelijkheid tot conversie tussen patiëntidentificatienummers bij de onderscheiden zorgverstrekkers/zorginstellingen door de onafhankelijke organisatie die het uitwisselingsplatform beheert (zie lager)

Patiëntidentificatienummer codering of anonimisering van informatie indien de identificatie van de patiënt aan de hand van het patiëntidentificatienummer niet meer nodig is gunstig advies over deze methode is reeds verstrekt door de CBPL nav het koninklijk besluit mbt het kankerregister

Minimaal mededeelbare inhoud zorgdossier afspraken over de minimale inhoud van een zorgdossier die elektronisch moet kunnen worden meegedeeld informatie over patiënt informatie over verstrekte zorgen informatie over resultaten van verstrekte zorgen geen monopolies of erkenning van softwareproducten wel incentives voor zorgverstrekkers/zorginstellingen om elektronische zorgdossiers met minimaal mededeelbare inhoud bij te houden en permanent elektronisch ter beschikking te stellen aan de toegangsgemachtigden

Toegankelijkheid zorgdossier minimaal mededeelbare inhoud zorgdossiers moet permanent elektronisch beschikbaar en toegankelijk zijn voor de toegangsgemachtigden hetzij bij de zorgverstrekker zelf hetzij bij een door de zorgverstrekker gekozen onderaannemer zorginstelling samenwerkingsverbanden tussen zorgverstrekkers onafhankelijke instelling die het uitwisselingsplatform beheert … met de nodige back-up voorzieningen

Elektronische zorgvoorschriften gestandaardiseerde inhoud en elektronisch formaat van onderscheiden soorten zorgvoorschriften methoden voor de aanmaak van elektronische zorg-voorschriften met een minimale administratieve last methoden voor de elektronische uitwisseling van zorgvoorschiften waarborg van de vrije keuze van de zorgverstrekker door de patiënt incentives voor zorgverstrekkers/zorginstellingen om elektronische zorgvoorschriften aan te maken en uit te wisselen

Sectoraal Comité Gezondheid bestaande uit vertegenwoordigers van de CBPL onafhankelijke specialisten inzake gezondheidszorg aangewezen door de Kamer van Volksvertegenwoordigers taken verstrekken van machtigingen tot (elektronische) uitwisseling van persoonsgegevens inzake de gezondheid (buiten de sociale zekerheid, waarvoor het Sectoraal Comité Sociale Zekerheid bevoegd is) vaststellen van organisatie en policies inzake informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens inzake de gezondheid verstrekking van adviezen en aanbevelingen inzake informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens inzake de gezondheid behandeling van klachten inzake inbreuken op informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens inzake de gezondheid

Gebruikers- en toegangsbeheer waarborg dat enkel toegangsgerechtigde zorg-verstrekkers/zorginstellingen toegang krijgen tot die persoonsinformatie waartoe zij toegang mogen hebben overeenkomstig de machtigingen van het Sectoraal Comité Gezondheid en mbt de patiënten waarover zij de betrokken persoonsinformatie nodig hebben voor de zorgverstrekking

Gebruikers- en toegangsbeheer authentisering van de identiteit van de zorg-verstrekker, bijvoorbeeld aan de hand van diens elektronische identiteitskaart on-line validatie van de hoedanigheid van de zorgverstrekker door een elektronische raadpleging van de gegevensbank van de zorgverstrekkers bij de FOD Volksgezondheid on-line validatie van de mandaten van de gebruiker om op te treden namens een zorgverstrekker/ zorginstelling door een elektronische raadpleging van de gegevensbank(en) met de mandaten

Gebruikers- en toegangsbeheer authentisering van de identiteit van de patiënt aan de hand van diens elektronische identiteitskaart of SIS-kaart, behalve indien er een vaste zorgrelatie geregistreerd is tussen de zorgverstrekker/zorginstelling en de patiënt (zie lager, verwijzingsrepertorium) in noodgevallen beheer van toegangsautorisaties met aanduiding welke zorgverstrekker/zorginstelling/toepassing in welke hoedanigheid in welke situatie toegang mag hebben tot welke soorten gegevens mbt welke patiënten over welke periode

Verwijzingsrepertorium inhoud aanduiding, per patiënt geïdentificeerd aan de hand van zijn patiëntidentificatienummer, van de plaatsen waar welke soort elektronische informatie beschikbaar is over de patiënt, de verstrekte zorgen en de resultaten van de verstrekte zorgen enerzijds tabel met vaste zorgrelaties tussen zorg-verstrekkers en hun patiënten, de aard van de relatie, en de begin- en einddatum van de relatie anderzijds tabel met plaatsen waar buiten een vaste zorgrelatie elektronische informatie over de onderscheiden patiënten aanwezig is, eventueel via een getrapt systeem (algemeen verwijzingsrepertorium verwijst door naar specifieke verwijzingsrepertoria per groep van zorgverstrekkers of per zorginstelling) geen inhoudelijke informatie !!!

Verwijzingsrepertorium functies preventieve controle op de rechtmatigheid van de toegang tot informatie over een bepaalde patiënt routering van vragen om informatie naar de plaatsen waar informatie over de betrokken patiënt beschikbaar is mogelijkheid tot automatische mededeling van informatie aan bepaalde zorgverstrekkers

Gebruikers- en toegangsbeheer toegangsautorisaties worden verstrekt door Sectoraal Comité Gezondheid, tenzij ze voortvloeien uit een wet conformiteit van een concrete vraag om toegang met de toegangsautorisaties wordt preventief gevalideerd door de onafhankelijke instelling die het uitwisselingsplatform beheert alle toegangen worden elektronisch gelogd op het niveau van de gebruiker om in geval van klachten achteraf te kunnen nagaan of de toegang rechtmatig was (enkel wie-wat-wanneer, geen inhoud) toegang tot de loggings is strict beveiligd

Netwerk en uitwisselingsstandaarden gebruik van bestaande netwerkinfrastructuur (internet, FedMAN, extranet sociale zekerheid, …) met end-to-end encryptie van de inhoudelijke informatie (concept van virtuele private netwerken (VPN)) zoveel mogelijk uitwisseling aan de hand van gestructureerde elektronische berichten van toepassing tot toepassing zoveel mogelijk uitwisseling op basis van open standaarden of, op zijn minst, open specificaties orchestratie van de gegevensuitwisseling door de onafhankelijke organisatie die het uitwisselings-platform beheert

Ontsluitingskanalen aangepast aan gebruikers verschillende devices (draagbare) PC PDA GSM … zoveel mogelijk geïntegreerde ontsluiting van informatie over bronnen van informatie heen met minstens één gratis en algemeen toegankelijke toepassing voor de geïntegreerde ontsluiting van de informatie

Onafhankelijke beheersorganisatie best één beheersorganisatie, beheerd door onderscheiden soorten zorgverstrekkers/zorginstellingen ziekenfondsen als vertegenwoordigers van de patiënten overheidsinstellingen bevoegd voor de organisatie van de gezondheidszorg(verzekering) taken opzetten en beheren van het beveiligd uitwisselingsplatform: keuze infrastructuur, vastleggen standaarden en specificaties, … aanbieden van ontsluitingskanalen aangepast aan de gebruikers organiseren van een operationeel systeem voor gebruikers- en toegangsbeheer beheren van het verwijzingsrepertorium

Onafhankelijke beheersorganisatie taken coördineren van de uitbouw van processen voor de elektronische gegevensuitwisseling tussen de gebruikers van het uitwisselingsplatform orchestreren van de elektronische informatie-uitwisseling tussen de gebruikers van het uitwisselingsplatform eventueel converteren van patiëntidentificatienummers tussen zorgverstrekkers/zorginstellingen proactief beleid inzake vermijden van onrechtmatige toegang tot persoonsinformatie, oa door preventieve toetsing van de rechtmatigheid van de toegang tot de persoonsinformatie bijhouden en analyse van loggings van de uitwisselingen van persoonsinformatie (enkel wie-wat-wanneer) helpdesk

Aangepast juridisch kader mogelijkheid resp verplichting tot gebruik van het patiëntidentificatienummer wijze van vaststelling van de minimaal elektronische mededeelbare inhoud van zorgdossiers incentives en geleidelijke verplichting van permanente elektronische terbeschikkingstelling van minimaal elektronisch mededeelbare inhoud van het zorgdossier en de elektronische uitwisseling van zorgvoorschriften verplichting tot voeding van het verwijzingsrepertorium

Aangepast juridisch kader bewijskracht en bewijswaarde van elektronische voorschriften en elektronische gegevensuitwisselingen instelling beheersorganisatie van het beveiligd uitwisselingsplatform, met de bepaling van de samenstelling van het beheersorgaan en de opdrachten instelling Sectoraal Comité Gezondheid binnen de CBPL, met de bepaling van de samenstelling en de bevoegdheden

Kritische succesfactoren samenwerking tussen alle betrokkenen bij de gezondheidszorgverstrekking, gebaseerd op een taakverdeling eerder dan op een centralisering van de taken vertrouwen van alle stakeholders inzake het behoud van de nodige autonomie en van de veiligheid van het systeem eerst instelling benodigde organen (beheersinstelling uitwisselingsplatform, Sectoraal Comité Gezondheid, …), daarna inhoudelijke uitwerking in de schoot van deze organen quick wins in combinatie met een visie op lange termijn wettelijk kader

D@nk u ! Vragen ?