Jongeren en seksualiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Lessen over seks & drugs
Relaties en seksualiteit
Ans van de Ven- de Laat verpleegkundige / preventiemedewerker
Anticonceptie.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Nathaly Mercera 10 oktober • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma.
Nibi VMBO 2014 Relationele en seksuele vorming voor het
Jongeren, internet en seksualiteit
Welkom bij Leefstijl.
Opvoeden in de puberteit
Loverboys.
Een wereld van verschil Seksuele gezondheid van LHBT’s in Nederland 2013 Dr. Hanneke de Graaf #LHBT.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Ante Groep 14.
Preventie van ongeplande zwangerschap Dirk Avonts Centrum voor Huisartsgeneeskunde Universiteit Antwerpen.
Opvoeden van drukke kinderen
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Ouders en seksuele opvoeding
Lespakket Relaties & Seksualiteit
Meldpunt Misbruik in kerkelijke relaties
Voorlichting en preventie
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Bespreken positieve soa-uitslag
Ineke van der Vlugt Programma coördinator Rutgers WPF
Gaat een soa altijd vanzelf over?
Wie zijn wij? WE CAN (end all violence against women) WE CAN Young Eindhoven/Helmond.
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Algemene Sociologie PA – B1
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Presentatie: Over de grens
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Liefde en relaties.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Workshop voor docenten Voortgezet Onderwijs Siree Schonenberg (SSGN) Pushpa Höppener (GGD)
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Je lijf en zo.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Workshop Vlaggensysteem
Liefde en relaties.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Jongeren en seks Plaatje.
Lessen over relaties, liefde en seks
Presentatie: Over de grens
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Assertiviteit 3 en lichaamsbeleving
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Haagsche Praat
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Liefde en relaties.
Van kind naar jongvolwassene.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Jongeren en seksualiteit Op zich is het vrij goed gesteld met de seksuele gezondheid van jongen. Zeker vergeleken met veel andere landen. Toch blijft het van belang aandacht te geven aan specifieke groepen en over specifieke onderwerpen.

Enkele programma’s Girls’ Talk, meiden groepscounselingsprogramma Girls’ Choice, spel voor meisjes van 10 – 13 en 13 tot 15 jaar Jongensspel in ontwikkeling

Girls’ Talk Groepscounseling Voor laag opgeleide autochtone en allochtone meisjes van 15 tot 18 jaar 8 bijeenkomsten van 1 ½ uur

Waarom voor meisje 15 + Meiden lopen grotere seksuele risico’s De gevolgen voor meiden zijn ernstiger Toenemend aantal soa’s en tienerzwangerschappen bij meiden Meiden met een laag opleidingsniveau en meiden uit sommige allochtone bevolkingsgroepen lopen grotere risico’s Genderstereotiep gedrag belemmert effectieve preventie 17.8% van de meisjes is eens gedwongen tot seksuele handelingen

Determinanten van seksuele gezondheid bij meisjes Seksuele kennis Attituden (sekserollen, condooms en anticonceptie) Intenties (condoom,anticonceptie, weigeren onvrijwillige seks, realiseren seksuele wensen) Eigen effectiviteit Seksuele interactieve competentie Evaluatie eigen sekserol en zelfreflecterend vermogen Starters, vaste of losse partner Mate van planning

Uitwerking naar Girls’Talk Meer inzicht in brede spectrum van seksualiteit Meer inzicht in seksuele risico’s en gevolgen hiervan voor eigen gezondheid Meer intentie tot veilige, prettige, gelijkwaardige en respectvolle seks Beter in staat eigen wensen en grenzen aan te geven Meer bewust van keuzemogelijkheden in relaties, seksueel contact en anticonceptiegebruik Meer vaardigheden in praten en onderhandelen over seks met partner Meer inzicht in strategieën hoe om te gaan met riskante situaties

Girls’Talk, een groepscounselmethode Stimuleren van het gesprek zodat meiden hun eigen ervaringen en vragen in brengen en met elkaar naar oplossingen/handelingsperspectieven gaan zoeken Inhoud en werkvormen zijn hulpmiddel om het gesprek en vragen uit te lokken, geen doel op zich

Opbouw programma Girls’Talk Kennismaking met de groep en seksualiteit Verkenning eigen waarden en normen Eigen wensen en prettige contacten Eigen grenzen en weerbaarheid Anticonceptie en seksuele risico’s Praten over veilige seks en onderhandelen met partner Partnerkeuze en omgang met riskante situaties Zelf initiatief en regie nemen over seks en relaties

Gevarieerde werkvormen Zelfreflectie Spel opdrachten Discussie opdrachten Lichamelijke oefeningen Fantasie oefeningen Dvd fragmenten Rollenspel …

Resultaten effectstudie (N=58) < seksuele onzekerheid > positiever seksueel zelfbeeld > intentie onvrijwillige seks te weigeren > eigen effectiviteit inzake condoomgebruik eigen effectiviteit bij anticonceptiegebruik

Resultaten procesevaluatie Uit observaties van counselors: Opener over seksualiteit Toegenomen zelfbewustzijn, meer echtheid en minder stoer gedrag Weerbaarder naar jongens Taal is zachter geworden Stellen eerder grenzen en bewust van seksuele rechten Relatie met counselor is verstevigd

Girls’Choice, een spel Voor meisjes van 10 – 13 jaar en voor 13 + Onderwijs Bovenbouw po Onderbouw vmbo Buitenschoolse setting Naschoolse opvang Buurt- en clubhuizen

Doelstelling Preventie van onbedoelde/ongewenste tienerzwangerschappen Reflectie eigen handelen, nadenken over de toekomst en het bevorderen van autonomie en weerbaarheid t.a.v. seksualiteit en relaties, veilig vrijen, moederschap en ongeplande zwangerschap

Inhoud seksualiteit en relaties veilig vrijen Vijf thema’s seksualiteit en relaties veilig vrijen zwangerschap en moederschap jongens weerbaarheid Vijf soorten opdrachten rollenspelen kennisvragen persoonlijke vragen verbale opdrachten non-verbale opdrachten

Voorbeelden van opdrachten

Voorbeeld: algemene vraag Nog nooit ongesteld geweest? Dan kun je ook niet zwanger worden! Waar of niet waar?

Voorbeeld: persoonlijke vraag De jongen die je leuk vindt en waarmee je eigenlijk wel wilt zoenen, stinkt erg uit zijn mond. Wat doe je?

Voorbeeld: verbale opdracht Een jongen gebruikt de volgende smoes om niet met condoom te vrijen: Ik zie er toch niet uit als iemand met een ziekte? Geef 2 tegenargumenten.

Voorbeeld: non-verbale opdracht Beeld uit: een jongen die jaloers is omdat zijn vriendin met een andere jongen praat.

Voorbeeld: basisspel rollenspel Je ontmoet iemand die zijn hele leven op een onbewoond eiland heeft doorgebracht en geen idee heeft wat een condoom is. Speel dat je hem hierover uitleg geeft.

In ontwikkeling: een spel voor jongens Waarom een spel voor jongens over seksualiteit Vooral laagopgeleide en allochtone jongens vertonen seksueel riskant gedrag, vrijen minder veilig en lopen eerder seksuele risico’s Jongens hebben minder kennis over seksualiteit en relaties en zijn mindergoed voorgelicht Veel programnma’s sluiten niet aan bij belevingswereld jongens, jongens worden vaak negatief aangesproken

Discussievraag Wat zijn de gebruiksmogelijkheden van deze ‘producten’ in verschillende GGz settingen, ambulant en langdurige zorg

Einde