Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Vandaag.
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
QUIZ Vakantie en verlof
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
VERZEKEREN.
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Rekenen Cito M5 oefenen.
Verzekeren.
solidariteit en moreel wangedrag
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Steden: van hier tot Tokyo
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
een onbetaalde rekening?
Diaconale bewustwording, een duurzaam proces.
Econoom en Woonbonddirecteur
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
17 stadsgewesten in België
De toekomst van Nederland
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Over steden en verstedelijking
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Conjunctuur.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Succesvol fietsparkeerbeleid
Budget Challenge Workshop 2015
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
3 Industrialisatie en Ismen
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
§7.4 Is het eerlijk verdeeld?
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Advies aan gemeenteraad Bergen
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Zone C
Welkom VWO 5..
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Parkeervergunninghouderzone Lievekenshoek 19 maart 2018, Klavier
Financiering van het zorgstelsel
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Financiering van het zorgstelsel
Externe effecten Verzonken kosten Berovingsprobleem.
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Koop ‘n huis met bouwjaar 2001 of later Match Veiligheidsmonitor & Woningregister Ben Vollaard, CBS,
een onbetaalde rekening?
Transcript van de presentatie:

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Jos van Ommeren

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Stedelijke Economie Stedelijke economie. Ruimte is schaars. Wonen, wegen en parken zijn voorbeelden van ruimtegebruik. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeren Parkeren is belangrijk voor huishoudens en bedrijven, en voor de overheid. Goed parkeerbeleid levert veel op, weinig risicovol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Theorie Economische waarde = gebruikswaarde – de kosten. Voorbeeld 1: Kosten :€ 1000 Werknemer waardering:€ 800 Verlies: € 200. Dit verlies ontstaat onafhankelijk of de werknemer zelf voor de parkeerruimte betaalt. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Nog meer theorie Voorbeeld 2: Bezoeker wil € 1700 betalen. Geen plaats. Alternatieve kosten: € 1700. € 800 - € 1700= - € 900. Verlies: € 900. Parkeerbeleid creëert soms negatieve economische waarde. Verspilling! Zonde! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Parkeren bij werkgevers Werknemers: parkeren vaak gratis. Werkgevers: kosten voor parkeerplaats. € 700, gemiddeld. Amsterdam, € 1500, gemiddeld. Is werknemer waardering van deze parkeerplaatsen zo hoog? Waarschijnlijk niet. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Waarom gratis parkeren? Waarom vraagt de werkgever geen vergoeding voor parkeren? Geen loonbelasting op parkeren! Parkeren = privégebruik. 10-20% van de uitgaven aan parkeren door bedrijven zijn weggegooid geld. Gratis parkeerruimte voor werknemers: is het eerlijk? Minimum parkeerplaatsen: slecht idee. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Parkeren bij ziekenhuis Werknemers, Bronovo. Alleen betalen op drukke dagen. Dit vermindert de piekvraag. Uitstekend idee! één euro per dag: vraag daalt 2% (patiënten betalen veel meer: € 8,50) Ziekenhuizen: dure parkeerplaatsen of goede gezondheidszorg? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeren bij kantoren Doorberekenen parkeerkosten: vraag naar parkeerplaatsen daalt met 20-30%. Gratis verschaffen van parkeerruimte is schadelijk voor welvaart. Beter beleid: Inkomstenbelasting (bijv, Singapore). Verplicht doorberekenen van kosten. Overheid eerst. Voorbeeldfunctie. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Het zoeken naar een parkeerplaats Grote ergernis, toch? Nee: beperkt probleem: (uitgezonderd woonwijken) 70% : niet gezocht; 6% : meer dan een minuut gezocht. Grote tegenstelling met VS. In Nederland: verschillen in straat- en garagetarieven klein. Nederlands beleid succesvol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Het zoeken in woonwijken van Amsterdam Amsterdam, in sommige gebieden: te veel parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven. Zoeken naar parkeerplaats. Weggegooide tijd= zoekkosten In geld uitgedrukt: €1 per dag. Verminder aantal vergunningen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeervergunningen Amsterdam centrum. Parkeerplaatsen schaars. Wachtlijsten voor vergunning. Wachtduur: enkele jaren. €8 per dag om wachtlijst te vermijden. €8 per dag om te kunnen parkeren voor de deur. Verhoog kosten voor vergunning! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Goed parkeerbeleid Parkeren is een melkkoe: melk wordt teruggegeven. Autobezit neemt niet toe in gebieden met wachtlijsten. Wachtlijsten zijn niet leuk voor nieuwe bewoners. Bouw geen dure ondergrondse garages voor bewoners. Alternatief gebruik parkeerruimte? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

De parkeervergunningen in Amsterdam Beperk gebruik van vergunningen. Parkeerinkomsten voor gemeente. Parkeertarieven voor bezoekers zijn nu kunstmatig hoog. Verminder aantal vergunningen. Lege parkeerplaatsen op straat? Verlaag de tarieven voor bezoekers, maar niet voor de eerste twee uren. Minimumtarief voor parkeren, ongeacht de duur van parkeren. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Garage en straattarieven Almere: Straat duurder dan garage parkeren. Kortparkeerders vooral op straat. Langparkeerders vooral in garage. Extra betalingsbereidheid voor op straat parkeren: €0,35. Parkeren op straat bespaart looptijd. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Falend parkeerbeleid Falend parkeerbeleid: de baten van parkeerplaatsen zijn vaak minder dan de kosten. Slecht voor milieu en files. Nieuwbouw: gratis parkeren maakt wonen duurder! Niet verplichten bij nieuwbouw parkeerruimte te bouwen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Nivellerend inkomensbeleid? Autobezit stijgt met inkomen: 11% met elke extra € 10.000 per jaar. In Amsterdam wonen arme en rijke huishoudens. Het zijn vooral de rijke huishoudens die auto’s hebben, … en een parkeervergunning, die duizenden euro’s waard is. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Kennis is macht Mijn bevindingen: Falend beleid: gratis parkeren voor werknemers. Te veel en te goedkope parkeervergunningen. Goed beleid: weinig zoeken naar parkeerplaatsen, afgezien van woonwijken. Mijn advies: Voorkom gratis parkeren bij werkgevers. Verminder en beperk parkeervergunningen. Maak parkeervergunningen duurder, vooral als er wachtlijsten zijn. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid

Ik heb gezegd! Er was eens een hoogleraar van Ommeren. Die kon zich om het ruimtegebruik nogal bekommeren. De oplossing toonde hij aan. Men zou vaker de auto laten staan. Duurdere vergunningen deden nog altijd wonderen. (Erhan Demirel) Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid