Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Jos van Ommeren
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Stedelijke Economie Stedelijke economie. Ruimte is schaars. Wonen, wegen en parken zijn voorbeelden van ruimtegebruik. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeren Parkeren is belangrijk voor huishoudens en bedrijven, en voor de overheid. Goed parkeerbeleid levert veel op, weinig risicovol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Theorie Economische waarde = gebruikswaarde – de kosten. Voorbeeld 1: Kosten :€ 1000 Werknemer waardering:€ 800 Verlies: € 200. Dit verlies ontstaat onafhankelijk of de werknemer zelf voor de parkeerruimte betaalt. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Nog meer theorie Voorbeeld 2: Bezoeker wil € 1700 betalen. Geen plaats. Alternatieve kosten: € 1700. € 800 - € 1700= - € 900. Verlies: € 900. Parkeerbeleid creëert soms negatieve economische waarde. Verspilling! Zonde! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Parkeren bij werkgevers Werknemers: parkeren vaak gratis. Werkgevers: kosten voor parkeerplaats. € 700, gemiddeld. Amsterdam, € 1500, gemiddeld. Is werknemer waardering van deze parkeerplaatsen zo hoog? Waarschijnlijk niet. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Waarom gratis parkeren? Waarom vraagt de werkgever geen vergoeding voor parkeren? Geen loonbelasting op parkeren! Parkeren = privégebruik. 10-20% van de uitgaven aan parkeren door bedrijven zijn weggegooid geld. Gratis parkeerruimte voor werknemers: is het eerlijk? Minimum parkeerplaatsen: slecht idee. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Parkeren bij ziekenhuis Werknemers, Bronovo. Alleen betalen op drukke dagen. Dit vermindert de piekvraag. Uitstekend idee! één euro per dag: vraag daalt 2% (patiënten betalen veel meer: € 8,50) Ziekenhuizen: dure parkeerplaatsen of goede gezondheidszorg? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeren bij kantoren Doorberekenen parkeerkosten: vraag naar parkeerplaatsen daalt met 20-30%. Gratis verschaffen van parkeerruimte is schadelijk voor welvaart. Beter beleid: Inkomstenbelasting (bijv, Singapore). Verplicht doorberekenen van kosten. Overheid eerst. Voorbeeldfunctie. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Het zoeken naar een parkeerplaats Grote ergernis, toch? Nee: beperkt probleem: (uitgezonderd woonwijken) 70% : niet gezocht; 6% : meer dan een minuut gezocht. Grote tegenstelling met VS. In Nederland: verschillen in straat- en garagetarieven klein. Nederlands beleid succesvol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Het zoeken in woonwijken van Amsterdam Amsterdam, in sommige gebieden: te veel parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven. Zoeken naar parkeerplaats. Weggegooide tijd= zoekkosten In geld uitgedrukt: €1 per dag. Verminder aantal vergunningen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Parkeervergunningen Amsterdam centrum. Parkeerplaatsen schaars. Wachtlijsten voor vergunning. Wachtduur: enkele jaren. €8 per dag om wachtlijst te vermijden. €8 per dag om te kunnen parkeren voor de deur. Verhoog kosten voor vergunning! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Goed parkeerbeleid Parkeren is een melkkoe: melk wordt teruggegeven. Autobezit neemt niet toe in gebieden met wachtlijsten. Wachtlijsten zijn niet leuk voor nieuwe bewoners. Bouw geen dure ondergrondse garages voor bewoners. Alternatief gebruik parkeerruimte? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
De parkeervergunningen in Amsterdam Beperk gebruik van vergunningen. Parkeerinkomsten voor gemeente. Parkeertarieven voor bezoekers zijn nu kunstmatig hoog. Verminder aantal vergunningen. Lege parkeerplaatsen op straat? Verlaag de tarieven voor bezoekers, maar niet voor de eerste twee uren. Minimumtarief voor parkeren, ongeacht de duur van parkeren. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Garage en straattarieven Almere: Straat duurder dan garage parkeren. Kortparkeerders vooral op straat. Langparkeerders vooral in garage. Extra betalingsbereidheid voor op straat parkeren: €0,35. Parkeren op straat bespaart looptijd. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Falend parkeerbeleid Falend parkeerbeleid: de baten van parkeerplaatsen zijn vaak minder dan de kosten. Slecht voor milieu en files. Nieuwbouw: gratis parkeren maakt wonen duurder! Niet verplichten bij nieuwbouw parkeerruimte te bouwen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Nivellerend inkomensbeleid? Autobezit stijgt met inkomen: 11% met elke extra € 10.000 per jaar. In Amsterdam wonen arme en rijke huishoudens. Het zijn vooral de rijke huishoudens die auto’s hebben, … en een parkeervergunning, die duizenden euro’s waard is. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid Kennis is macht Mijn bevindingen: Falend beleid: gratis parkeren voor werknemers. Te veel en te goedkope parkeervergunningen. Goed beleid: weinig zoeken naar parkeerplaatsen, afgezien van woonwijken. Mijn advies: Voorkom gratis parkeren bij werkgevers. Verminder en beperk parkeervergunningen. Maak parkeervergunningen duurder, vooral als er wachtlijsten zijn. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Ik heb gezegd! Er was eens een hoogleraar van Ommeren. Die kon zich om het ruimtegebruik nogal bekommeren. De oplossing toonde hij aan. Men zou vaker de auto laten staan. Duurdere vergunningen deden nog altijd wonderen. (Erhan Demirel) Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid