Welke toekomst voor het Boek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Ontwikkelingen in de retailmarkt
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
ontwerp - beheer - analyseer
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
eReaders en eBooks Raymond Snijders, Hogeschool Windesheim
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Gratis software Overzicht prijzen standaard software  Windows 7 Home Edition Nl: € 199,90  MS-Office 2010 Home & Student (PROMO): € 119,90  Photoshop.
Nieuwe media. Nieuwe media Nieuwe media Definitie Vernieuwde communicatiemiddelen: Internet (en alles daaromtrent) Videogames Digitale fotografie Gsm's.
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
HOMCOM Ledenvergadering 22/11/2010. Google • Na Google instant nu Google instant previeuw – – 1 = sneller zoeken – 2 = previeuw.
E-boeken in de bib Eindelijk !? Hoe e-boeken in de werking van een openbare bibliotheek brengen en wat mag dat kosten?
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Branche-analyse Boekenbranche
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
IPod, iPad, iPhone e-book, e-reader Wat zijn dat? Peer Custers.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
 QI&feature=related QI&feature=related.
KOBO CONFIDENTIAL PAGE 1 KOBO – een introductie. HET VERHAAL VAN KOBO Kobo is een van de snelst groeiende bedrijven op het gebied van eReading wereldwijd.
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Tablets wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 december © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Voetbal International1 Nationale uitgeefdag 2011 Dick Holstein directeur/uitgever
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be Welke toekomst voor het Boek?
Ebooks en ebookreaders in het onderwijs Raymond Snijders sr. informatiebemiddelaar Student- en Onderwijsservices Mediacentrum, Windesheim Ebsco Informatiedag.
‘E-book readers voor advocaten’ 16 februari 2009 Uitgeverij Eburon Wiebe de Jager Ca. 60 academische uitgaven per jaar, sinds : Eerste experimententen.
Dienst Cultuur - Streekgericht Bibliotheekbeleid - WINOB 1 Digitaal lezen e-reader of tablet-PC?
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Boekenbank vzw Annika Buysse Projectleider. Wat is Boekenbank?  Opgericht door Boek.be op 1 januari 2000  Oorspronkelijk doel:  Informatie leverbare.
Jef Maes Hoofd Kenniscentrum Boek.be Stand van zaken Vlaams e-boek Platform (VEP) dd. 09/12/2010.
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Het (e-)boek Een (r)evolutie?
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
E-Boeken, E-Readers, Tablets Presentatie Clubmiddag 17 januari 2011 door Henk Kesting Ab Wiegman.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Business Marketing Management
Wob ten Hoeve Bob Spijkstra.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
IPad digital in je vingers... en nu de rest nog Jan de Waal.
Jef Maes Hoofd Kenniscentrum Boek.be Welke toekomst voor het Boek?
E-Readers wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 21 oktober © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Kennismanagement & Sociale media
EPub: Visie en strategie NATIONALE KENNISDAG VOOR INNOVATIEF PUBLICEREN 23 APRIL 2014 JACOB MOLENAAR.
E-readers en e-books Een kennismaking met een nieuwe manier van lezen.
E-Bookplatform van de Bibliotheek Training e-book ambassadeurs BtB regiodagen.
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Succesvol Publiceren op Amazon Hoe doe je dat? Liesbeth Heenk
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Kluwer The end of Publishing
Transcript van de presentatie:

Welke toekomst voor het Boek? Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be

Overzicht Vooraf: methode Definitie: wat is een boek? Wat is e-reading? Diverse e-readers: e-inkt readers Tablets Toekomstige ontwikkelingen e-boekenmarkt 2010 + verwachtingen Veranderende boekvormen Veranderingen in leesgedrag Verandering in de keten + in elk onderdeel Timereading vs e-lending Streaming Prijs e-boek Initiatieven Boek.be Vlaams e-boek platform Conclusies

Methode Wat niet? ≠ Exacte wetenschap ≠ Madame Soleil Wat wel? Bestuderen huidige en toekomstige ontwikkelingen Technologische ontwikkeling Bestuderen van geschiedenis en die toepassen op toekomst Standpunten van specialisten

Doel: advies aan de sector “survival of the fittest” ≠ de sterkste overleeft = diegene overleeft die zich het best aanpast aan de veranderende omstandigheden

Wat is een boek? Geert Lernout “Voor mij is alles waarop taal staat een boek en dat kan dus zowel een kleisteen en een koperplaat zijn als een digitale krant of cd. …” “Je kunt het fenomeen van het boek niet begrijpen als je het beperkt tot de ingebonden rechthoekige stapel bedrukte papieren; die is amper vijf eeuwen oud”. “Dit boek gaat dus over de manieren waarop mensen woorden kunnen bewaren”….

Digitaal lezen Dragers veranderen, maar het boek blijft Digitaal lezen zal groeien Welke verhouding digitaal/papier? 20 – 80 ? 30 – 70 ? “Het boek is als het wiel: een perfecte uitvinding die niet zal verdwijnen” Niet mordicus vasthouden aan de vorm maar concentreren op de inhoud + op beleving! => Het i-pod moment van de e-reader komt er aan! Enige vraag: wanneer? Het geheel voor ogen houden!

Wat is e-reading? Bron: Wiebe De Jager

Het ecosysteem van e-reading Bron: TechFlash

E-inkt-reader: + en - Positief: Negatief: Rustig lezen – goed voor de ogen Lezen in de zon is mogelijk Lange autonomie: +/- 5.000 pagina’s Negatief: Zwart/wit scherm – (nog) geen kleur Geen bewegende beelden

E-reader: benchmark Amazon Kindle: nu versie 3 V2: 2,4 miljoen ex. in 2009 V3: 8 miljoen ex. In 2010 60% meer dan verwacht 3 G telefoonconnectie naar de shop Zeer gebruiksvriendelijk Zeer goedkoop: $139 = € 101 Negatief: gesloten systeem Enkel Engelstalige titels uit de Amazon-shop

E-reader: breed gamma Beschikbaar vanaf €149 (bv. Bebook club, Oyo, Icarus) Overzicht van alle beschikbare e-readers: www.ereaders.nl http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix

Tablets – iPad,… Positief: Mooie kleuren Multifunctioneel (beweging, video,…) Grote snelheid en gebruiksgemak Wifi of 3G Negatief Lezen in licht en in de zon is moeilijk Niet bedoeld om lang te lezen – lcd-scherm=vermoeiend Groot succes: 15 miljoen ex. verkocht wereldwijd in 2010 100.000 in België (procentueel aan de top in Europa) iPad = 95% van de tablet-markt 25/03/2011 Lancering iPad 2

2011: Het jaar van de tablets Tablets – andere 2011: Het jaar van de tablets Meeste draaien op Android Sommige wachten op Honeycomb (nieuwe Android versie) Samsung, Blackberry, Acer, Lenovo, LG… Overzicht van de tabletmarkt: http://www.tabletguide.nl/2552/2011-het-jaar-van-de- tablets-overzicht/

E-reader: ontwikkelingen E-inkt-readers: Steeds goedkoper Naar prijs 0? Kleurenschermen: Mirasol: http://www.mirasoldisplays.com Kleurenscherm op basis van IMOD technologie Leesbaar in de zon Laag verbruik Eerste toestellen verwacht eind 2011

E-reader: ontwikkelingen - vervolg Kleurenschermen: Linquavista nieuwe schermen zonder achtergrondverlichting en met kleur en video-ondersteuning Electrowetting technologie Toepasbaar in tablets Spinn-off van Philips maar recent overgekocht door Samsung! PixelQi: combineert een lcd-display met een modus zonder achtergrondverlichting. je moet schakelen tussen een gewone en een leesmodus. Op tablet van Notion Ink (Indisch bedrijf) Verwacht in 2011

Ecologische aspecten Ecologische argumenten niet onderschatten: Studie Clean Tech ivm. Kindle: = na 1 jaar gebruik voetafdruk productie Kindle teruggewonnen = besparing van 168 kg CO2 = productie en distributie van 22,5 boeken

E-boek markt 2010 Nederland 2010: 350.000 e-boeken vs 49,2 miljoen papieren ex. 0,6% van de A-markt (Bron: GfK Retail and Technology Benelux) Vlaanderen 2010 : 0,25% van de A-markt (Bron: Boek.be) USA: 9% van de A-markt (Publishers Weekly)

Gaat de e-reading doorbreken? Publishing in the Digital Era – studie van Bain & Co (Avignon 2010) : 3.000 consumenten ondervraagd in US, Japan, Duitsland, Frankrijk, UK, Zuid-Korea 15 tot 20% zal in 2015 een e-reader of tablet bezitten 2015 – 15 à 20 % vd. Markt = digitaal 2/3de tot 3/4de via tablets 80 à 90 % marktaandeel voor de iPad binnen de tabletmarkt. 

Veranderende boekvormen Nieuwe technologie => nieuwe mediavormen Niet direct: Begin boekdrukkunst -> drukken manuscripten Begin televisie -> verfilmde radio of theater Nieuw medium ontdekt zijn eigenheid Filmpje Alice for iPad http://www.youtube.com/watch?v=gew68Qj5kxw

Veranderende boekvormen Hybride boek: multimedia met tekst + video + geluid. Bv. Vook http://youtube.com/watch?v=3V5a8mDTW6k Bv. Libroid http://www.youtube.com/watch?v=1IVlVH6MKAY Het gelaagde e-boek: 1ste laag: tekstboek (eventueel via POD) Diepere lagen (voor specialisten): Extra documenten , Bibliografie, Iconografie, Muziek, Reacties van lezers …. bv. Gutenberg e-project (Robert Darnton The Case for Books )

Veranderende boekvormen (2) - Crossmediale boek: een combinatie van een boek, internetcommunity, gaming… Twee voorbeelden: het Huis Anubis: vertrokken vanuit TV-reeks, maar nu boeken, film, community, games… Liza Holton (ex uitgeefster Harry Potter in VS) – 39 Clues en The Amanda Project

Veranderende boekvormen (3) interactieve, sociale boeken: rechtstreekse communicatie tussen auteur en lezer Lezers dragen bij tot de inhoud van een boek. Lezers kunnen voorpublicaties/fragmenten lezen, becommentariëren en beoordelen Enriched content: enkele voorbeelden http://www.youtube.com/watch?v=jdExukJVUGI http://vimeo.com/15142335 - e-boeken met video en geluid: reeds nu op de markt: zie Kindle

Printing on demand Espresso Book Machine: http://www.youtube.com/watch?v=OIq0VqF0MnA binnen enkele minuten een pasklaar boek 110 pag./minuut. keuze uit 500.000 boeken diverse toestellen in de US en UK eerste toestel in Europa: ABC boekhandel A’dam EBM in boekhandel? In de bibliotheek?

Veranderend lezen Internet stimuleert hyper attention Slow reading Deep attention Hyper attention Fast reading Internet stimuleert hyper attention Slow reading zal onder druk komen taak voor leesbevordering Effect van iPad op leesgedrag gemeten door Read it later

How will productforms migrate? Long Tail (New market) New New Bron: TNO

Mutatie in verkoopplatformen Auteurs Fysieke distributie Uitgevers INTERNET PaaS & Cloud Amazon Boekhandels Google editions Apple Online retailers E-boek fysiek boek Webshop Fysieke handel New reading models Consument Time reading Online reading

Rol van de auteur - Bedenker en maker van content PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD - Bedenker en maker van content - Bewaker van het creatieve proces - Bedenker en maker van content Bewaker van het creatieve proces Digitale verkoop rechtstreeks naar lezer? Zelf publiceren wordt makkelijker => grotere machtspositie tov. uitgever

auteur sterker vs uitgever? Ja: Auteur kan rechtstreeks naar consument Zelf publiceren wordt makkelijker Nee: Hoe uw boek vinden? => e-marketing wordt belangrijker Boeken worden meer projecten boek + video + spraak creatief verwerken van originele ideeën Steeds meer vormen mogelijk: iPad, iPhone, Android, eReader… Wie zorgt voor aangepaste transcodatie?

Rol van uitgever Waken over kwaliteit van de content PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Waken over kwaliteit van de content Juiste distributiekanaal kiezen Marketing/promotie van de content Waken over de rechten Opzetten projecten in nieuwe vormen: uitgever=producer Transcodatie Rechtstreeks digitale verkoop via cloud en grote aggregatoren (Google, Apple, Amazon,…) Waken over kwaliteit van de content Juiste distributiekanaal kiezen Marketing/promotie van de content Waken over de rechten

Meerwaarde van een uitgever? Sterker inzetten op e-marketing Boekenprojecten opzetten samen met auteurs boek + video + spraak creatief verwerken van originele ideeën Transcodatie naar diverse outputs iPad, iPhone, Android, eReader… Interne workflow aanpassen Aanwezigheid verzekeren “in the cloud” en op grote platformen Beveiliging van de content

workflow bij uitgever

Rol van de distributeur PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Opslag voorraad Uitleveren orders Fysieke levering Marketing en promotie (soms) Opslag voorraad Uitleveren orders Fysieke levering Marketing en promotie (soms) Opslag en beveiliging e-boeken: slechts enkele grote e-distributeurs: eBoekhuis, ePagine…

Rol van de boekhandel ? Verkoop van boeken in de winkel PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Verkoop van boeken in de winkel Advies aan klanten Plaats voor ontdekking en beleving Levering aan bibliotheken Levering aan scholen ? Verkoop van digitale boeken in de winkel Levering aan bibliotheken Levering aan scholen Advies aan klanten Plaats voor ontdekking en beleving

Toekomst van de boekhandel? Boekhandel moet op het web aanwezig zijn Inzetten op combinatie van papier en digitaal Communityvorming rond boekhandel Advies van boekhandelaar -> klant klantprofielen steeds belangrijker Uitwisseling ervaringen onder klanten evenementen/beleving in de boekhandel Investeringen nodig voor aanwezigheid op web + beleving =>Schaalvergroting dringt zich op

Toekomst van de boekhandel? Inzetten op timereading (zie verder) Naar boekhandel stappen moet belevingsmeerwaarde bieden tov. web ontmoetingsplaats met auteurs/lezers… bijkomende info (ook digitaal) binnen de boekhandel - Op zoek naar vervangende omzet? http://boekeman.blogspot.com/2010/03/staat-dit-in-de-boekhandel-van-de.html

Relatie boekhandel - uitgever? Boekhandel moet zijn meerwaarde bewijzen naar de uitgever kennis van de klanten => CRM wordt erg belangrijk in digitale wereld Uitgever moet bewust boekhandel ondersteunen papier blijft belangrijk aandeel (70/80 %) van de omzet minder verkooppunten = minder impulsverkopen kan door extra korting voor combinatiebedrijven (papier + digitaal) ondersteuning belevingselementen

Rol van de bibliotheek Uitlenen van boeken PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Uitlenen van boeken Selectie en advies aan lezers Plaats voor ontdekking en beleving Plaats voor ontdekking en beleving Uitlenen van boeken - Uitlenen van digitale boeken: voorwaarden van de uitgevers? Selectie en advies aan lezers via website

Time reading vs e-lending Boekhandel vs bibliotheek Timereading: lezer betaalt om een boek te lezen gedurende bepaalde periode (bv. 48u, 5-10 dagen…) Boekhandel wordt betalende bibliotheek Nut van time reading: Advies van boekhandel aan klanten = push marketing Teaser voor zowel papieren als e-boek Bedrag terugbetalen als er wordt aangekocht (bv. binnen 7 dagen). Mogelijk via micropayments. E-lending = concurrentie voor boekhandel Bescherming nodig bv. window time

E-lending - juridisch Geen wettelijke regeling = exclusief recht – onderhandelingen met Bibnet Raadpleging binnen de Bib mogelijk Uitlenen van e-readers met daarop beschermd werk = niet wettelijk geregeld Bibliotheken belangrijk voor de culturele participatie en inhoudelijke informatie => e-boeken ook via bibliotheek Boekenvak streeft naar akkoord, met enkele beperkingen: Window time Faire vergoeding voor uitgevers en auteurs

Wie leest digitaal?

Streaming is dè toekomst Streaming = online reading Belangrijk om onafhankelijk te staan tov. hardware producenten vergelijking muziek: Spotify – maar met eerlijke verloning voor auteur en uitgever Leesabonnement: de formule van de toekomst? Nog op te lossen probleem: hoe verder lezen als je niet online bent?

Beveiliging: DRM kopieerbeveiliging noodzakelijk DRM = Digital Rights Management Adobe DRM: mogelijk om een boek op 5 toestellen te plaatsen niet gebruiksvriendelijk Social DRM: elke download is traceerbaar wel gebruiksvriendelijk positieve resultaten Beste anti-piraterij = zorgen voor een betaalbare legale downloadmogelijkheid!

Prijs van een e-boek - Nu +/- 80% van de papieren prijs = te hoog? - Btw verlaging van 21 naar 6% = daling met 15% => 65% vd. prijs Met dank aan Timo Boezeman royalties auteur: hoger bij e-boeken dan bij papieren boek marges vd boekhandel bij e-boeken lager dan bij papieren boeken Uitgever houdt finaal minder over!

Uitgangspunten Boek.be Boekensector mag deze ontwikkeling niet missen: innovatiestimulering Behoud van de keten maar bewust dat veel gaat wijzigen Geen dominantie van grote (buitenlandse) spelers. Bv. Amazon, Google…. DIGITALISERING ALS UITDAGING NIET ALS BEDREIGING >< MUZIEKSECTOR

Relatie met de boekhandel Mogelijkheden: verkoop via e-boek.org: klant kiest favoriete boekhandel Boekhandel 7% commissie 2. Eigen schaduwsite Korting gedeeld: 50% boekhandel / 50 % Boek.be 3. Integratie in eigen webshop: Boek.be vraagt commissie voor dienstverlening 4. Verkoop via iPad-app

lancering 4 november 2010 directe betaling (niet via iTunes) iPad app lancering 4 november 2010 directe betaling (niet via iTunes)

Enkele cijfers - Een enorm potentieel: 14.000 downloads van de app na 14 dagen - verdrievoudiging van de verkoop - veel problemen met Adobe DRM

Wijzigingen in beleid bij Apple de uitgevers willen een vrije keuze - klantengegevens zijn erg belangrijk in e-commerce - 30% commissie is zwaar overdreven => stappen richting ministers Lieten (media) en Van Quickenborne (economie) => vraag om onderzoek of het niet strijdig is met Europese wetgeving over vrije concurrentie => onderhandelingen met Apple – geen effect => online reading wordt zeer belangrijk (webapp en html5) zie ook http://www.boekenvak.be/blog/apple-versus-het-uitgeefbedrijf-een-slechte-deal

Andere plannen Boek.be Combinatie vouchers Timereading: beperking in tijd Gidsfunctie voor boekhandel Micropayments zijn belangrijk Hybride boeken: luisterboek en e-boek Boek + video Proefprojecten rond de optimalisatie van de workflow binnen uitgeverijen Proeftuin rond digitale boeken op de Boekenbeurs Stimuleren van het uitgever van e-boeken (van 6.800 naar 14.000 tegen 2012)

Samenwerking Overheid – Bibnet – Boek.be Creëren van een digitaal depot met exploitatiemogelijkheden door Vlaamse Overheid via innovatief aanbesteden Exploitatie: samenwerking Bibnet – Boek.be

Vlaams e-boek Platform Publiek-privaat samenwerkingsmodel. Zowel uitgevers als openbare bibliotheken moeten van het platform gebruik kunnen maken, voor verschillende doeleinden. Platform ontwikkelen met de volgende modules: Invoermodule om content op een gestandaardiseerde manier in te laden met bijhorende metadata. Opslagmodule om de content op een beveiligde manier op te slaan. Indexeermodule die een full-text search van de content en browse inside mogelijk maakt. Transcodatiemodule om de content in verschillende formaten te publiceren. Exploitatieplatform voor e-commercedoeleinden.

Vlaams e-boek Platform (VEP)

Vlaams e-boek Platform Finaliteit: Verkopen van e-boeken Timereading: “verhuur” van e-boeken gedurende een beperkte periode E-lending: uitlenen van e-boeken via de openbare bibliotheek

Instapprijs pijl algemeen trekken van Boekhandel naar VEP

Conclusies Digitale tijdperk bekijken als een opportuniteit en niet als een bedreiging E-reading breekt zeker door Het papieren boek gaat niet volledig verdwijnen, wel dalen in omzet Elk onderdeel van de keten zal zijn meerwaarde moeten bewijzen tov. de andere onderdelen Boekhandel en bibliotheek raken mekaar en komen beiden onder druk door grote internationale spelers Concentratie bij de distributie en bij retail

Bibliografie G. Lernout – Het boek, een beknopte geschiedenis – uitgeverij Meulenhoff/Manteau 2004 J. Epstein – Book business: publishing, past present and future – W.W. Norton 2001 C. Anderson – The Long Tail – Business Books 2006 C. Anderson – Free: hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert – Nieuw Amsterdam 2009 R. Darnton – The case for books: past, Present, and Future – Public Affairs 2009

Blogs en internetsites http://www.boekenvak.be/technologywatch http://www.readwriteweb.com http://www.wired.com/ - Chris Anderson http://boekeman.blogspot.com/ - Timo Boezeman http://www.idealog.com/blog/ - Mike Shatzkin http://www.inct.nl/ http://www.eburon.nl/uitgever_2_0 - Wiebe De Jaeger

of via de Twitter-account jefmaesboekbe Vragen? Hartelijk dank jef.maes@boek.be Volg de ontwikkeling rond e-reading op www.boekenvak.be/technologywatch of via de Twitter-account jefmaesboekbe