DE SCHOOLFILM ALS TABOEBREKER Ive Verdoodt & Steven Vanhooren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
De leraar als ‘tafelspringer’ en falende helden
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Radboud Reppen en Roeren Darwin en de evolutie van de cultuur Darwin – nieuwe inzichten over een oude held prof.dr. Hub Zwart hoogleraar Filosofie van.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 01 March 2006 BK8040.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Betrekkelijke voornaamwoorden een betrekkelijk voornaamwoord verwijst naar een mens, dier, of ding dat al genoemd is in de zin. who verwijst naar personen:
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Transcript van de presentatie:

DE SCHOOLFILM ALS TABOEBREKER Ive Verdoodt & Steven Vanhooren

THE HOLLYWOOD CURRICULUM. WHO IS THE GOOD TEACHER?

Mary DaltonMary Dalton, 2004 / 2010

WAAROM EEN ONDERZOEK NAAR DE CINEMATOGRAFISCHE REPRESENTATIE/BEELDVORMING VAN DE LEERKRACHT? “I do believe, however, that general knowledge about the relationships between teachers and students, knowledge beyond the scope of the personal or anecdotal, is created by constructs of popular culture played out in the mass media.” (Dalton, 2004: 2)Dalton

“Commercial films not only tell (women) teachers how other people construct them and re-articulate them as characters on the movie screen but also shape the way students and parents respond to teachers and the way (women) teachers respond to public opinion in the construction of their own lives.” (Dalton, 2004: 103)Dalton

CF. HENRI A. GIROUX “While some may argue that Dangerous Minds is too popular and too unoriginal to be taken seriously as a cultural text, it is precisely because of its popularity and widespread appeal that it warrants an extended analysis.” (Giroux, 2002: 147)Giroux

FILM = ‘PUBLIC PEDAGOGY’ “I make no claims suggesting that there is a direct correlation between what people see, hear, and read and how they act; between the representations they are exposed to and the actual events that shape their lives. But I do argue that film as a form of civic engagement and public pedagogy creates a climate that helps to shape individual behavior and public attitudes in multiple ways, whether consciously or unconsciously.” (Giroux, 2002: 11)Giroux

THE HOLLYWOOD CURRICULUM (Dalton)Dalton Dataverzameling (116 films): 1.Leerkracht = een/het hoofdpersonage + aantal scènes in de klas 2.De films zijn vertoond in Amerikaanse bioscopen, doorgaans beschikbaar in videotheken en worden regelmatig vertoond op tv (  behoren tot Amerikaanse populaire cultuur) 3.Geen onderscheid tussen privé-onderwijs of openbaar onderwijs noch tussen graden 4.Weerspiegeling van 70 jaar filmgeschiedenis en diverse genres ( komedie, drama, thriller...)

•Wood, S. (1939). Goodbye, Mr. Chips. (US) •Brooks, R. (1955). Blackboard Jungle. (US) •Weir, P. (1989). Dead Poets Society. (US) •Marshall, P. (1994). Renaissance Man. (US) •Smith, J.N. (1995). Dangerous Minds. (US) •Reynolds, K. (1997) (US) •Hoffman, M. (2002). The Emperor’s Club. (US)

Fragment: Dead Poets Society

“WHO IS THE ‘GOOD’ TEACHER?” 1. Teacher as outsider 2. A personalized curriculum 3. Tension between the teacher and administrators 4. Personally involved with students 5. Teachers learning from students

THE TECHNICAL-SCIENTIFIC VALUE FRAMEWORKS OF ‘BAD’ TEACHERS IN THE MOVIES • Leerkrachten die de regels volgen en strikt volgens het boekje werken • Leerkrachten die vooral oog hebben voor cijfers en eindtermen

CONCLUSIE Dominante betekenis (‘preferred meaning’) = “Despite their great breadth, these films tell essentially one story about teachers − good teachers are projected on the screen as bright lights in schools of darkness.” (Dalton, 2004: 26)Dalton

MASTER NARRATIVE / MYTHE

• ‘De leraar als redder’ (Ayers, 1994/2001)Ayers • ‘De leraar als held’ (Stenberg, 2005)Stenberg

KRITISCHE BENADERING VAN ‘DE LERAAR ALS HELD’ “Mr Holland's Opus, Dead Poets Society and Dangerous Minds are three of the many teacher films that portray teaching as a heroic profession in which rebellion can bring about success. Such films often provoke a sense of fear and anxiety within pre-service teachers, as we come to believe that to be a 'quality' teacher we must perform extraordinary tasks.” (Howarth, 2006)

“  the  motion pictures construct the good teacher, ultimately, as a tool of social conformity while positioning these teachers on the surface as representing opposition in the form of resistance to the ‘system’” (Dalton, 2004: 25)Dalton

KRITISCHE INTERPRETATIE VAN DE HOLLYWOOD- SCHOOLFILM • beeldvorming is niet ‘transformative’ • schijnbaar maatschappijkritisch, maar eigenlijk maatschappijbevestigend (“narrative of social conformity”) • doorprikken van de mythe van de superleraar/individu

• Kritiek op het individualisme van Hollywood (cf. schoolfilm als genre ~ andere Hollywood-genres, bv. western, film noir...). Verheerlijking van ‘outsiders’. • Kritiek op de (al te) persoonlijke factor in het onderwijsgebeuren  collectief gebeuren (voor democratische verandering)

MASTER NARRATIVES VS. COUNTER NARRATIVES

Master narratives Dominant cultural narratives ↕ Counter narratives

MASTER NARRATIVE “One of the key functions of master narratives is that they offer people a way of identifying what is assumed to be a normative experience.” (Bamberg & Andrews, 2004)Bamberg & Andrews

COUNTER NARRATIVE “...the stories which people tell and live which offer resistance (...) to dominant cultural narratives.” (Bamberg & Andrews, 2004)Bamberg & Andrews

COUNTER NARRATIVES: THE POWER TO OPPOSE “How can we make sense of ourselves, and our lives, if the shape of our life story looks deviant compared to the regular lines of the dominant stories? The challenge then becomes one of finding meaning outside of the emplotments which are ordinarily available. We become aware of new possibilities.” (Bamberg & Andrews, 2004)Bamberg & Andrews

DE SCHOOLFILM ALS TABOEBREKER

VIER ‘ONDERWIJSTABOES’ 1. De falende leraar 2. De leraar en favoritisme 3. Erotische relaties leerkrachten-leerlingen/The erotics of teaching 4. De gewelddadige leraar

• Europese of Aziatische schoolfilm (cinéma d’auteur) • Amerikaanse independents of art house producties • Soms: Hollywood

< [TABU/TAPU (heilig)] 1. Niet aangeraakt mogen worden, syn. onschendbaar 2. (Fig.) waarover (volgens de sociale conventie) niet gesproken mag worden, wat niet algemeen gebruikt mag worden 3. Voorschrift, door de sociale conventie bepaald verbod dat aangeeft wat taboe is.

Fragment: Half Nelson [druggebruik – 12:20 → 16:35]Half Nelson

DE FALENDE LERAAR •[satire] Payne, A. (1999). Election. (US) •Hoffman, M. (2002). The Emperor’s Club. (US) •Fleck, R. (2006). Half Nelson. (US) → de leerkracht als zwakke mens

HALF NELSON Enerzijds past de film binnen Daltons ‘Hollywood Curriculum’, anderzijds vormt de film een counter-narrative t.o.v. de dominante master narrative van de ‘leraar als held en redder’. → we zien de leraar als (zwakke) mens met gebreken

Fragment: The Emperor’s Club [favoritisme – 45:10 → 49:36]The Emperor’s Club

DE LERAAR ALS FRAUDEUR •[satire] Payne, A. (1999). Election. (US) •Hoffman, M. (2002). The Emperor’s Club. (US)

EROTISCHE RELATIES LEERKRACHTEN – LEERLINGEN THE EROTICS OF TEACHING •Smith, John, N. (1995). Dangerous Minds. (US) •Reynolds, K. (1997) (US) ↕ •Brisseau, J.C. (1989). Noce blanche. (F) •Wilderberg, B. (1995). Lust och fägring stor/All Things Fair. (S/Dk) •Eyre, R. (2006). Notes on a Scandal. (UK) •[satire] Payne, A. (1999). Election. (US)

STEREOTYPISCH / TRADITIONEEL BEELD VAN DE VROUWELIJKE LEERKRACHT “Is it any wonder that the traditional image of the stereotypical schoolteacher wears a blouse buttoned up to her neck, a skirt that falls far below her knees, and a severe hairstyle? If she must be looked at as she stands in front of the class, she certainly does not want to be actually seen.” (Dalton, 2004: 92)Dalton

Fragment: Blackboard Jungle [cynicus/sexy lerares 05:53-07: : ]Blackboard Jungle

Verdeure: “Ik ga iets seksistisch zeggen, en het zal me misschien niet in dank worden afgenomen, maar een beroepsschool, dat is geen plaats voor een vrouwelijke leerkracht. Zo simpel is het. (...) Het is toch zo! Je komt daar als meisje van twintig jaar voor zo’n bende onnozelaars terecht, twintig jongens van 13, 14 jaar in het begin van hun puberteit. En soms zijn die meisjes dan niet eens slim genoeg om zich wat neutraal te kleden. Dat je een jeans draagt, akkoord, maar draag er dan een waar je de vormen van je achterste niet te veel in ziet. Anders vraag je er gewoon om.” (Humo, 01/01/2009)

Fragment: All Things Fair [passie]All Things Fair

Fragment: Point de fuite [wiskundeles – → 09:58]Point de fuite

SMOLDERS, OLIVIER (1987). POINT DE FUITE – FILM PEDAGOGIQUE (B) • Representatie van onderwijs die een vervreemdingseffect beoogt en het doorbreken van een traditioneel gezagspatroon. • Zien en gezien worden. • ‘Verontrustende’ binaire opposities: geest  lichaam cultuur  natuur  rationeel discours  naaktheid • Absurdistisch/humor (cf. “Film pédagogique”)

Fragment: Ter Zake

Carl Arnauts: “Ik heb in mijn 29-jarige carrière als leraar altijd mijn kalmte kunnen bewaren. Maar nu stond ik voor een erg moeilijke klas en liep ik op mijn tippen. Toen er met mortel naar me gegooid werd, voelde ik me bedreigd en zijn de stoppen doorgeslagen.” (Het Nieuwsblad, 06/02/2010)

Guy Michel: “Misschien moeten we zijn losbarsting eerder zien als een teleurstelling in zijn leerling, als een soort professionele liefde tussen leerkracht en leerling?” (Het Nieuwsblad, 06/02/2010)

“Soms moet ik mijn handen in mijn zakken steken, of ik zou erop slaan.” (Humo, 01/01/2009)

DE GEWELDDADIGE LERAAR •Brooks, R. (1955). Blackboard Jungle. (US) •Cain, C. (1987). The Principal. (US) •Mandel, R. (1996). The Substitute. (US) ↓ •Reynolds, K. (1997) (US) ↓ •Fukasaku, K. (2000). Batoru rowaiaru/Battle Royale. (JP) •Walsh, A. (2003). Song for a Raggy Boy. (IR/UK/Dk/ES)

•Veelal gemaskeerd/ontmijnd in Hollywood via humor/satire/karikatuur: bv. The Principal, Election •via outsiders in de rol van leerkracht: bv. The Substitute (undercover agent) bv. Class of 1999 (robots/androiden/ ‘battledroids’)

Fragment: Blackboard Jungle [geweld 01:26:58 – 01:32:52]Blackboard Jungle