INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Doublet deel 1 – de basis.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Kinderwerking Stefania & Yves
Concept-context ook voor vmbo-t
Tom ter Bogt Uva 2004 Popmuziek en popidolen in de jaren negentig Tom ter Bogt.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
____________________________ _______________________________.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Welkom in de samenkomst
HOOFDSTUK 12 Media.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Naar het Jaareinde toe
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
Gezonde Relaties
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Onderwijs en democatisch burgerschap
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Ruimtevaartquiz De Maan De.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Rekenen groep 4.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
JOUW WERELD MIJN WERELD
Het ideale fairtrade team
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Woord van Leven Juli 2014.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Transcript van de presentatie:

INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek

Theoretisch Kader Cognitieve ontwikkeling van kinderen Eerder onderzoek Kijkgedrag & programmavoorkeuren

Cognitieve ontwikkeling Geringe kennis over de ontwikkeling van voorkeur en smaak. (Valkenburg: 2002) 2-5 jarigen: vertrouwde contexten, liedjes & rijmpjes en fantasiefiguren. 5-8 jarigen: overgangsfase bij het herkennen van verschil tussen realiteit en fantasie, voorkeur entertainmentprogramma’s. 8-12 jarigen: ontstaan van kritische kijk, groeiende belangstelling voor realistische programma’s, voorkeur voor avontuur en actie en ‘echte’ dieren.

Eerder onderzoek Voorkeuren voor programma-eigenschappen. Voorkeuren voor programmasoorten. Voorkeuren voor tv-programma’s.

Voorkeuren voor programma- eigenschappen (1/2) Valkenburg & Janssen (1999) - voorkeuren van kinderen van 6-11 jaar bij amusementsprogramma’s Meest geliefd: begrijpelijkheid, actie, humor, interessantheid en onschendbaarheid vd hoofdpersoon. Minst geliefd: geweld, realisme en romantiek.

Voorkeuren voor programma- eigenschappen (2/2) Nikken en Van der Voort (1997) - voorkeuren van kinderen van 9-12 jaar bij tvprogramma’s. Meest belangrijk: begrijpelijkheid en esthetische kwaliteit. Verder: amusement, betrokkenheid, geloofwaardigheid, ontspanning, onschendbaarheid, verassingselementen en aanwezigheid van rolmodellen en leeftijdsgenoten.

Voorkeuren voor programmasoorten Veldkamp BV (1997) - voorkeuren van kinderen van 8-12 jaar bij tvprogramma’s. Meest belangrijk: spelprogramma’s , drama –en actieseries. Minst belangrijk: actualiteitenprogramma’s, nieuwsprogramma’s en talkshows.

Voorkeuren voor tv-programma’s Onderzoek Veldkamp BV (1997) GTST, Telekids, Tom en Jerry en realityprogramma’s

Kijkdichtheid 9-12 jaar oktober 2005/2006

Kijkgedrag & Program- mavoorkeuren (1/2) Blumler & Katz (1974) – Uses and Gratification theory Comstock & Cobbey (1979) en Greenberg (1974) – tv kijken dient voor het vervullen van bepaalde behoeftes. Bijvoorbeeld: gewoonte, verdoen van tijd, amusement en verkrijgen van informatie. Relatie kijktijd en programmavoorkeuren – Van Evra (1990) versus Comstock & Cobbey.

Kijkgedrag & Program- mavoorkeuren (2/2) Schramm e.a. (1961) - hoeveelheid kijktijd 6 – 12 jaar. 6-8 jaar – 40% volwassenprogramma’s. 8-12 jaar - 80% volwassenprogramma’s.

KinderKIJK de film Filmpje over of kinderen veel televisie kijken en welk programma ze het leukst vinden op televisie

Hoe tevreden zijn kinderen over het huidige televisie-aanbod? Probleemstelling: Hoe tevreden zijn kinderen over het huidige televisie-aanbod? Deelvragen: - Waarom kijken zij televisie? - Wat voor (soort) programma’s vinden zij goed en waarom? - Wat missen zij in het aanbod / wat zouden zij veranderd willen zien? - Zijn er verschillen in leeftijd te ontdekken?

Enquete 136 kinderen Leeftijd 7 t/m 12 jaar

Resultaten (1/20) Top 5 favoriete programma’s: 1. GTST (12,5%) 2. Huis van Anubis (9,6%) 3. Pokémon (5,9%) 4. Spongebob (5,9%) 5. Lilo & Stitch (4,4%)

Resultaten (2/20) Favoriete programma per leeftijdscategorie: 8 jaar Spongebob, Klokhuis, Bratz, Huis van Anubis (10%) 9 jaar Huis van Anubis (17,6%) 10 jaar Pokémon (13,9%) 11 jaar GTST (27,6%) 12 jaar GTST (27,3%)

Resultaten (3/20) Favoriete programma per sekse: -Jongen 1.Pokémon (11,1%) 2.gevarieerd -Meisje 1.GTST (24,6%) 2.Huis van Anubis (13,0%)

Resultaten (4/20) Top 5 favoriete websites: 1. spele.nl (16,9%) Favoriete websites staan los van favoriete tvprogramma’s Top 5 favoriete websites: 1. spele.nl (16,9%) 2. funnygames.nl (11,0%) 3. habbo.nl (10,3%) 4. runescape.nl (9,6%) 5. spelletjes.nl (6,6%)

Resultaten (5/20)

Resultaten (6/20) Populairste genres: - Show (71,3%) - Tekenfilm (64%) Minst populaire genres: - Informatie (30,9%) - Sport (30,1%)

Resultaten (7/20)

Resultaten (8/20)

Resultaten (9/20)

Resultaten (10/20)

Resultaten (11/20)

Resultaten (12/20)

Resultaten (13/20) Hoe korter kinderen tv kijken per dag, hoe minder lang ze internetten per dag En omgekeerd: Hoe langer kinderen tv kijken per dag, hoe langer ze internetten per dag

Resultaten (14/20)

Resultaten (15/20)

Resultaten (16/20)

Resultaten (17/20) Wat mis je op televisie? 32% niets 18,4% niets ingevuld Meer: humor, (live)voetbal, soaps & jeugdseries, paarden, dansende pony’s & honden Programma’s die niet meer worden uitgezonden Kinderprogramma’s ook ‘s avonds en ‘s nachts Geen NickJR/babyprogramma’s ‘s ochtends

Resultaten (18/20) Antwoord: “Ik wil een programma waar nieuws op komt en moppen en mode en wat er goed en wat fout en kinderen die het presenteren”

Resultaten (19/20) Wat mag je niet zien op televisie? 57,4% niets ingevuld 7,3% niets 2,9% mag alles zien Programma’s als: James Bond, Baantjer Waarom mag je het niet zien? Te laat, te eng, te jong (12+ en 16%)

Resultaten (20/20) Wat mag je niet zien? “Spongebob, want mijn moeder vindt het een irritant stemmetje” “James Bond, omdat me moeder het te grof vind en ze zecht dat ik er hieper van woord” “National Diagraphic, omdat mijn broertje dat niet wil zien”

Conclusie - Over het algemeen zijn kinderen tevreden over het aanbod en missen zij niets. - Geen verschillen hierbij wat betreft sexe en leeftijd. - Wel verschillen wat betreft genre- en programmavoorkeuren. - Misschien andere resultaten zonder open vraag? Nieuw onderzoek nodig met meerkeuzevragen ‘Wat mis je?’ ‘Wat zou je veranderd willen zien?’

Literatuur Comstock, G., & Cobbey, R. E. (1979). Television and the children of ethnic minorities. In L.G. Berry & C. Mitchell-Kernan, Television and the socialisation of the minority child (245-259). New York: New York Academic Press. Evra, J. van. (1990). Television and child development. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Eastman, H. A., & Liss, M. B. (1980). Television preferences of children from four parts of the U.S. Journalism Quarterly, 57(3), 488-491. Kupecz, I (2005) Smaken verschillen. Een crosscultureel onderzoek naar de programmavoorkeuren van kinderen. Universiteit Utrecht, faculteit der Letteren.

Literatuur Leeuw, S, Van Okie tot Otje: Een onderzoek naar de veranderende moraliteit in Nederlandse kinderseries van 1961-1998, scriptie Universiteit Utrecht, faculteit der Letteren. Nikken, P., & Voort, A. H. T. van der. (1997). Children’s view on quality standards for children’s television programs. Journal of educational media, 23(2-3), 169-188. Valkenburg, P. M., & Janssen, S. C. (1999). What do children value in entertainment programs? A cross cultural investigation. Journal of Communication, 49(2), 3-19..