Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh. Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012
Voorbeeld zoekresultaten Betaalde advertenties / gratis vermeldingen Opbouw vermelding: titel, url, tekst + evt. extra links / locatie / telefoon Zoekwoord vet in vermeldingen Vertical search: bijv. video’s, afbeeldingen, nieuws
Voorbeeld 2 zoekresultaten Hoge vermelding op zoekwoord “motor” dankzij vermelding locatie Motorbeurs (vertical search) Afhankelijk van de locatie waar gebruiker zoekopdracht uitvoert
Vermelding wordt bepaald door: Relevante inhoud pagina’s website Inkomende links relevante websites
Techniek Hoeven wij ons geen zorgen over te maken
PageRank Google’s methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang “Rapportcijfer” tussen 0 en 10, logaritmisch Bepaald door aantal (relevante) inkomende links op pagina die zelf een hoge PageRank hebben Ranking domein speelt ook een rol
Opbouw training Zoekwoorden bepalen Pagina’s aanpassen Linkbuilding > links naar de website/pagina Monitoren resultaten
Opdracht: Elke website van VNU Exhibitions optimaliseren voor minimaal 5 geschikte zoektermen en resultaat hiervan aantoonbaar maken.
Keywords: Te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, Adwords, YouTube, social media, branding, bannering, email martketing, printed media, TV etc.
ZOEKTERMEN:
Zoektermen bepalen Op zoek naar geschikte keywords: Brainstorm Jatten van concurrentie (Google) keyword tool Maak lijst zoekwoorden + inschatting zoekvolume + inschatting concurrentie Verfijn en categoriseer zoekwoorden
Brainstorm Vraag projectteam om te helpen bij samenstellen van lijst zoekwoorden. Gebruik evt. SeedKeywords.com Deel op in verschillende categorieën en zoek dan verder. Je vindt zoekwoorden in/op: Eigen website, persberichten, nieuwsitems, brochure, vaktijdschriften etc. Rapport zoekmachines Webtrends (let op conversie, bounce rate, tijd op website) websites concurrenten, social media (bijv. (hash)tags), blogs, panels
Websites concurrenten Invoeren url concurrent in Google Keyword Tool Bekijk keywords uit keywords metatag Bekijk tekst website concurrent: Welke keywords gebruiken ze? Welke keywords gebruiken ze niet?
Google keyword tool Google “Google keyword tool” Typ zoektermen in. Bekijk lijst synoniemen Google Trends Google Insights
Uitbreiden / verfijnen / categoriseren Gebruik online “Van Dale” voor synoniemen / hyponiemen Bedenk voorvoegsels / achtervoegsels Bedenk verschillende vormen van het woord
Inschatting zoekvolume / concurrentie Zet zoekwoorden in Excel en verdeel de zoekwoorden in categorieën op basis van: Doel bezoeker Persoonlijke karakteristieken Sector / productgroep Functie
Inschatting zoekvolume / concurrentie Neem zoekwoorden op in Excel bestand + kolommen voor: Relevantie zelf score bedenken van 1 t/m 10 Specifiek/algemeen zelf score bedenken van 1 t/m 10 Concurrentie (getal Google Keyw. Tool) Populariteit (getal Google Keyw. Tool -> lokaal per maand) Algehele score (op basis van weging?) Opmerkingen
Pagina’s aanpassen
Kies zoekwoorden / pagina’s Kies de beste zoekwoorden: Relevant Weinig concurrentie (check ook welke websites nu hoog scoren op zoekw.) Hoog lokaal zoekvolume Makkelijk te gebruiken in website Kies de beste pagina’s: Veel binnenkomende links Hoge pagerank (“Quirk searchstatus” voor Firefox) Geschikt om tekst aan te passen 1-3 zoekwoorden per pagina
Optimaliseren website Domeinnaam URL Ankers en tags Inhoud website
Domeinnaam Heeft grote invloed op vindbaarheid Over het algemeen niet raadzaam meerdere domeinen te gebruiken 301-redirects (doorverwijzingen) verschillende domeinnamen naar één website hebben geen zin Belang domeinnaam neemt iets af
URL Belangrijk voor SEO Keywords gebruiken in url In plaats van spaties “-”-teken gebruiken Gebruik boomstructuur in opbouw url bv. www.vakantiebeurs.nl/afrika én www.vakantiebeurs.nl/afrika/ghana
Ankers en tags Page title Zeer belangrijk voor positie Wordt vaak gebruikt in vermelding Standaard opbouw Sitecore: titel pagina + “ – “ + domeinnaam of naam project Keyword vóóraan Ongeveer 70 tekens
Ankers en tags Meta description Meta keywords Niet belangrijk voor positie Wél belangrijk voor vermelding Gebruik keywords binnen de eerste 170 tekens Wordt vaak uitgelezen door andere websites (bijv. LinkedIn) Waarschuw Sicco als na 2 weken description tag nog niet door Google is overgenomen Meta keywords Zijn niet erg belangrijk meer
Ankers en tags Alt tags Headings Geef alle afbeeldingen een relevante alt tag Headings Pagina title krijgt in Sitecore automatisch <H1> heading Geef subkoppen <H2> of <H3> headings Laat keywords terugkeren in headings Heading is gewoon te kiezen in WYSIWYG-editor
Ankers en tags Anker teksten van links Zijn teksten die linken naar andere pagina, bv. “Bekijk ons assortiment kazen” Zijn heel erg belangrijk voor SEO Keywords toevoegen Veel interne links naar belangrijke pagina’s
Inhoud website Vervang indien mogelijk zin(delen) door keywords waarop geoptimaliseerd moet worden Keywords evt. vet maken Aanpassingen mogen niet ten koste gaan van leesbaarheid
Keyword dichtheid 1x in Titel tag 1 of 2x in meta description 1x in H1 tag (titel op de pagina) 2x in de eerste 200 – 300 woorden 1x per paragraaf Dichtheid zoekwoord niet meer dan 5%
Handige tool Sitecore
Linkbuilding
Linkbuilding Zorg voor tekstlinks van relevante en belangrijke websites Laat keywords in tekstlinks terugkomen Vergeet niet interne links te gebruiken En links vanaf andere relevante websites VNU Exh. Keywords moeten onderdeel zijn van de link, dus: NIET: Klik hier voor de link naar ons overzicht van luxe vakanties WEL: Bekijk de lijst met luxe vakanties
Resultaten monitoren
Resultaten monitoren Bekijk in Webtrends rapporten: VNU Most Recent Search Phrases (organic) Traffic Sources per Entry Page Org. Search Phrases per Entry Page Meer verkeer via gekozen zoekwoorden op desbetreffende pagina’s? Lage bounce rate? Hoe zit het met registraties? En tijd op website? Vergelijk met relevante vorige periode