Welkom bij deze pedagogische sessie!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
OPSLAG.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Welkom bij deze pedagogische sessie!. Een luchtige syllabus, stralend materiaal en heldere presentaties!
Presenteren voor starters
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
ZijActief Koningslust
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij deze pedagogische sessie!

Helder lesgeven, een luchtige syllabus en stralend materiaal!

Helder lesgeven in 3 stappen!

STAP 1: Doorgrond ons geheugen.

Hoe komen beelden en geluiden aan? Beeld door onze ogen. Geluid door onze oren. Of anders gezegd: Via 2 kanalen van onze zintuigen.

Horen en zien, zijn 2 kanalen. Woorden met overeenkomstige figuren tonen, zo kan je op 2 manieren voorkennis activeren.

Daarna komen deze beelden en geluiden in ons werkgeheugen. Het werkgeheugen is beperkt tot 7 items. Wat “over” is, gaat verloren!

Het werkgeheugen is beperkt. U krijgt 30’’ om deze nummers te memoriseren. 0478 96 51 76 0451 83 42 79 0419 74 54 13 0491 74 65 91

Het werkgeheugen is beperkt. Tot maximum 7 items en 30 seconden. Geef informatie die bij elkaar hoort. De kunst van het wegla…

Tot slot komt de informatie in ons lange-termijn-geheugen! Gelinkt aan voorkennis en eigen ervaringen. Wat geen “link” vindt, gaat verloren!

Tot slot komt de informatie in ons lange-termijn-geheugen! Gelinkt aan voorkennis en eigen ervaringen. Wat geen “link” vindt, gaat verloren!

Het lange-termijn-geheugen heeft “linken” nodig. Zoek dus gepast materiaal voor de voorkennis van je publiek.

Met andere woorden…

STAP 2: Definieer je kern.

Bepaal je het belangrijkste punt in je les.

Zorg dat je kernboodschap. Een volledige zin is, maar de lengte heeft van een #tweet!

Zorg dat je kernboodschap. Belangrijk is voor je publiek! Dus niet: “We verliezen marktaandeel.” Maar wel: “We moeten onze concurrentiepositie versterken, of jullie verliezen je job!”

STAP 3: Visualiseer je verhaal!

Stop met tekst in presentaties te kappen. Niemand zit te wachten op een doorlopende tekst, eventueel in puntjes. Als ik het toch zelf kan lezen, waarom kom je me het dan vertellen? Bespaar me je moeite en stuur me een mail! Doei!

Doe bij elke slide de billboard-test: Zou ik de boodschap op mijn slide kunnen lezen als ik er met 50km/u langsrijd?

Gebruik beelden om je verhaal sterker te maken, je boodschap te verhelderen en je punt te maken.

Helder presenteren in 3 stappen! 1: Doorgrond ons geheugen. 2: Definieer je kernboodschap. 3: Visualiseer je verhaal!

Een luchtige syllabus ontwerpen. In 3 stappen!

Een luchtige syllabus ontwerpen STAP 1: Verenig de verschillende doelen.

STAP 1: Verenig de verschillende doelen. Curriculum Persoonlijke doelen Doelen van cursisten Een broek maken. Voordoen hoe ik al jaren een broek maak. Een goedkope broek maken. Nederlands leren. Een rits herstellen. Een stappenplan krijgen om zelf een originele broek te ontwerpen.

OPDRACHT: Geef 3 lesdoelen. Curriculum Persoonlijke doelen Doelen van cursisten Een broek maken. Voordoen hoe ik al jaren een broek maak. Een goedkope broek maken. Nederlands leren. Een rits herstellen. Een stappenplan krijgen om zelf een originele broek te ontwerpen.

D1: De prijs-kwaliteitsvergelijking beargumenteren. D2: Een rits kunnen herstellen. D3: Een broek ontwerpen m.b.v. een stappenplan.

Stel een jaarplanning op m.b.v. de lesdoelen.

RESULTAAT: Een jaarplanning is de eerste stap in de richting van een… INHOUDSTAFEL STAP 2: Creëer een rode draad.

Sorteer je lesdoelen in een logisch verhaal. “Is de uitleg duidelijk en gestructureerd?” is voor cursisten hét belangrijkste punt om een docent op te beoordelen.

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je kernboodschap.

Filter je ideeën, herstructureer en werk naar 3 punten die je lesdoelen ondersteunen. 3 punten helpen je publiek om de rode draad te behouden. Zie opdracht….

“Today we are introducing 3 revolutionairy products.” “Today I want to tell you three stories from my life. That’s it. No bigdeal. Just 3 stories.”

RESULTAAT: de rode draad met inhoud! Cursus: Duurzaam bouwen 1. Begrippen a. Energiezuinig bouwen b. Duurzaam bouwen 2. Omgevingsfactoren a. Energie beschikbaarheid b. Energie zekerheid c. Energie kostprijs d. Milieu i. CO2 en andere broeikasgassen ii. Water iii. Stof iv. Afval v. Gezondheid 3. Bouwen a. Vlaams woningbestand b. EPB-norm c. Lage energiewoningen d. Passief woningen e. Nul energie woningen RESULTAAT: de rode draad met inhoud!

Een luchtige syllabus ontwerpen STAP 3: Fris je inhoud op.

Ooit gehoord van “leesbaar schrijven” ? 15 % van de bevolking heeft geletterheidsproblemen. Het tijdschrift Klasse schrijft op het niveau van de lagere school. Jij ook?

Ooit gehoord van “leesbaar schrijven” ? 15 % van de bevolking heeft geletterheidsproblemen. Het tijdschrift Klasse schrijft op het niveau van de lagere school. Jij ook?

Herschrijf je zinnen tot duidelijke teksten en opdrachten. Gemiddelde zinslengte: 11 woorden. Gemiddelde woordlengte: 2 à 3 lettergrepen. OPDRACHT: Vul voor jezelf de checklist van VDAB-taalfiche in. Schrijf jij leesbaar Nederlands?

Ik schrijf klare taal! Ik gebruik de juiste woorden en formuleer zo eenvoudig mogelijk. Ik formuleer goede, duidelijke, eenvoudige zinnen. Ik maak tekstblokken, met een logische, eenvoudige structuur. ik verzorg de vormgeving en gebruik afbeeldingen.

OPDRACHT: Welke cursus is het meest duidelijk? Argumenteer!

Stralend didactisch materiaal ontdekken in 3 stappen!

STAP 1: Gebruik altijd kwaliteitsvolle beelden.

STAP 1: Gebruik altijd kwaliteitsvolle beelden.

Waar vind je goede afbeeldingen? Flickr.com: De beste voor gratis* foto’s en afbeeldingen. publicdomainpictures.net: Kwaliteitsvolle beelden. boston.com/bigpicture: Kwaliteitsvolle wedstrijdfoto’s gratis op te slaan. kleurplaten.nl: Fris je cursus op.

Waar vind je goede afbeeldingen? Flickr.com: De beste voor gratis* foto’s en afbeeldingen. publicdomainpictures.net: Kwaliteitsvolle beelden. boston.com/bigpicture: Wedstrijdfoto’s gratis op te slaan. kleurplaten.nl: Fris je cursus op Google Afbeeldingen: Klik bepaalde opties aan voor hoogwaardige kwaliteit.

Kwaliteitsvolle beelden in presentaties en cursus… Ondersteunen abstracte concepten; Maakt associaties met de leefwereld; Wisselt auditief & visueel af; Is esthetisch aantrekkelijk en motiveert.

STAP 2: Gebruik juiste programma’s.

Welke presentatie programma’s zijn er? Apple's Keynote: Interactieve presentaties maken. OpenOffice.org Impress/Starimpress: Een gratis alternatief van powerpoint. Microsoft Powerpoint: Geeft veel mogelijkheden om je lessen te ondersteunen. Prezi.com: Een dynamisch whiteboard waarop je mindmappend kan les geven.

En de educatieve software… Video’s Databanken School TV

Opdracht: Kruis 5 educatieve programma’s aan die jij kent. STAP 3: Durf gerust om hulp vragen. Opdracht: Kruis 5 educatieve programma’s aan die jij kent.

STAP 3: Durf gerust om hulp vragen. Start to

en heldere presentaties! Wat hebben we geleerd vandaag? Een luchtige syllabus, stralend materiaal en heldere presentaties!

Nog vragen? sanne.dupont@syntra-ab.be Bedankt voor uw aandacht!