paragraaf 1 Communicatie en taal Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 1 Communicatie en taal
Informatie kan in rijen bits worden vastgelegd. Tekst, plaatjes, muziek, video etc Hoe weet de computer wat hij met die rijen bits moet? Hoe communiceren de computers? §1 Communicatie en taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 2 Teken en betekenis Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 2 Teken en betekenis
§2 Teken en betekenis Communicatie is het uitwisselen van informatie. Er is een zender . . en een ontvanger. De zender verstuurt tekens De ontvanger kent de betekenis ervan. §2 Teken en betekenis Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§2 Teken en betekenis Nutteloze informatie!? Ken je de betekenis? Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§2 Teken en betekenis Je moet de betekenis kennen. Afspraken Protocol Je snapt een taal als je de betekenis van de tekens (woorden) kent. Verkeersborden Pictogrammen, vlaggen §2 Teken en betekenis Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§2 Teken en betekenis Tekens mogen maar één betekenis hebben. Eenduidig! Afspraken maken. Afspraken moeten bekend zijn bij de deelnemers. Denk aan sms-taal. §2 Teken en betekenis Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Menselijke communicatie Afspraken ontstaan . . . . . . en worden vastgelegd. Afspraken en betekenissen veranderen. §2 Eenduidigheid en standaardiseren Stedelijk Gymnasium Breda RCM
De afspraak kan niet zomaar gewijzigd worden. Bij communicatie met en tussen computers moet de afspraak vooraf worden vastgelegd. De afspraak kan niet zomaar gewijzigd worden. §2 Eenduidigheid en standaardiseren Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 3 Communicatiemiddelen Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 3 Communicatiemiddelen
§3 Communicatiemiddelen Hoe wordt de informatie verzonden? direct of indirect direct: gelijk antwoord radio, gesproken woord, MSN. §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Communicatiemiddelen indirect: de informatie komt pas later bij de ontvanger aan krant, e-mail, sms, cd-rom, usb-stick, facebook etc. §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Communicatiemiddelen Communicatie verloopt via een communicatiemiddel. informatiedrager: USB-stick, cd- rom, krant, boek medium: radio, tv §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Communicatiemiddelen Een zender zendt informatie volgens een afgesproken protocol naar de ontvanger en gebruikt een communicatiemiddel om dat te realiseren. §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Communicatiemiddelen Hoe communiceert een computer met zijn omgeving? Interfaces Sensoren Actuatoren §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Communicatiemiddelen Interface = een manier voor een mens om met de computer te communiceren Voorbeelden Toetsenbord Muis Luidsprekers Beeldscherm §3 Communicatiemiddelen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§3 Sensoren en actuatoren Sensor = apparaat om informatie uit de omgeving te verzamelen (thermometer) Actuator = apparaat om de omgeving te beïnvloeden. (zoemertje, motortje, elektrisch slot, etc) Motion Planning §3 Sensoren en actuatoren Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 4 Protocol
Bij communictatie wordt niet alleen het bericht zelf verstuurd. Ook stuurinformatie is noodzakelijk. Informatie om de communicatie te sturen, op gang te brengen, gaande te houden. §4 Protocol Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§4 Protocol contact leggen wisselen van rol (zender wordt ontvanger en omgekeerd) de ontvangst van berichten bevestigen aangeven dat een bericht niet goed is overgekomen het contact verbreken §4 Protocol Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§4 Protocol Bijvoorbeeld “Hallo, mag ik iets vragen?” “Nee, ik ben even bezig.” “Wat zeg je?” “Ik snap het.” §4 Protocol Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Protocol een verzameling afspraken over de stuurinformatie Protocol een verzameling afspraken over de stuurinformatie. Hoe wordt er gecommuniceerd. Voorbeeld IP = Internet Protocol Data naar de juiste computer TCP = Transmission Control Protocol Data foutloos overbrengen §4 Protocol Stedelijk Gymnasium Breda RCM
http = HyperText Transfer Protocol Verzenden van webpagina’s POP3 = Post Office Protocol Beheren van mailbox FTP = File Transfer Protocol Uploaden en downloaden SMTP = Simple Mail Transfer Protocol Verzenden van mail §4 Protocol Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 5 Communicatie met taal Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 5 Communicatie met taal
§5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal Een taal is een opeenvolging van klanken of letters. Niet alles kan gsaufg hwyd rug owheh imd! John sat down on the couch §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal Natuurlijke taal Grammatica Taalregels In de geschiedenis ontstaan Geformaliseerd §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal gsaufg hwyd rug owheh imd! John sat down on the couch Geen enkel Nederlands woord! Bank op de ging zitten Jan. Ik vergis zich bij beantwoorden van de lastig vraag. Taalfouten §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal Het maken van zinnen is gebonden aan regels. De syntaxis van de taal De grammatica De paard botste tussen de interesse. Syntaxis is in orde. Betekenis?? Semantiek §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal Behalve de syntaxis is ook de semantiek belangrijk Syntax-fouten worden herkend. Semantiek fouten niet. §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§5 Communicatie met taal Voorbeeld Reken de omtrek uit. lengte = 7 cm, breedte = 4 cm Rekenmachine 2 x 7 + 4 levert een antwoord. Fout antwoord! Geen foutmelding! Syntax goed, semantiek fout §5 Communicatie met taal Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 6 XHTML en CSS
§6 XHTML en CSS HTML HyperText Markup Language Taal om documenten op te maken HyperText = tekst met hyperlinks tekst met verwijzingen naar andere documenten §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Ontworpen in 1991 Veel wildgroei. Opdrachten werkten bv alleen in IE of Netscape. Standaardisatie: XHTML §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS W3-consortium werkt aan XHTML-standaard eXtensible HTML Strikt genomen mag daar alleen de structuur in worden bepaald. De opmaak regel je in Stylesheets (CSS) §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Een document heeft: inhoud (waar gaat het over) structuur (hoofdstukken, paragrafen, tabellen, plaatjes etc.) opmaak (Hoe ziet de tekst er uit? vet, schuin, groot, blauw) §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Jij bepaalt de inhoud. XHTML bepaalt de structuur CSS bepaalt de opmaak Vaak is dat niet zo. Vaak worden zowel structuur als opmaak in HTML gedaan. §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS De structuur wordt geregeld met ‘tags’ of elementen Een tag staat tussen < en > Een tag wordt geopend en gesloten Voorbeeld <table> begin tabel </table> einde tabel §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS <html> begin html </html> einde html <p> begin alinea </p> einde alinea <H1> begin kop H1 </H1> einde kop H1 <br /> lege tag, nieuwe regel §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Tags kunnen attributen hebben. Attributen hebben een waarde. <ol type="a"> genummerde lijst: a, b, c, etc <ol type="1"> genummerde lijst: 1, 2, 3, etc §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS <ol type="a"> </ol> Tag of element: <ol> </ol> attribuut: type waarde: "a" §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Regels alle elementen (tags) sluiten elementen ‘nesten’ lege tags achteraan sluiten waarden tussen " en " alles met kleine letters §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Nesten van elementen <p><b><i>Hallo</i></b></p> fout is: <p><b><i>Hallo</b><p></i> §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 XHTML en CSS Nesten van elementen <p><b><i>Hallo</i></b></p> fout is: <p><b><i>Hallo</b><p></i> §6 XHTML en CSS Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 6 Documentstructuur Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 6 Documentstructuur
§6 Documentstructuur !DOCTYPE – type document <html> <head> <title>Leuke site!</title> <meta . . . . /> <link . . . /> </head> <body>Jouw inhoud </body> </html> §6 Documentstructuur Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Documentstructuur In de body staan alleen tekst en tags. Geen plaatjes. Je verwijst naar een plaatje. Je verwijst naar een andere website. Je verwijst naar de opmaak. §6 Documentstructuur Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Documentstructuur Volg de cursus van Informatica- Actief. Zoek op internet naar de juiste elementen en attributen. Type in Google “HTML-cursus” Pagina’s in het Nederlands 17.800.000 hits. §6 Documentstructuur Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 6 Stijlen en stylesheets Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 6 Stijlen en stylesheets
§6 Stijlen en stylesheets De stijl moet je regelen in de header van je document. Bij meer pagina’s voor één website neem je stylesheet. Een stylesheet is een apart document. Verwijzing in het hoofddocument. Handig en eenvoudig. §6 Stijlen en stylesheets Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Stijlen en stylesheets Bij één pagina <head> <style="text/css"> h1 {font-family:verdana; color:#34AF00; } </style> </head> <body> . . </body> §6 Stijlen en stylesheets Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Stijlen en stylesheets Bij meerdere pagina’s <head> <link rel="stylesheet" href="mijnstijl.css" style="text/css /> </head> <body> . . </body> </html> §6 Stijlen en stylesheets Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Stijlen en stylesheets Stylesteet Opgeslagen als "mijnstijl.css Alleen de stijlen, de opmaak. h1 {font-family:verdana; color:#34AF00; } p {font-size:12pt; color:#AA00F5; } §6 Stijlen en stylesheets Stedelijk Gymnasium Breda RCM
§6 Stijlen en stylesheets B1H02 paragraaf 6 Theorie bestuderen Opgaven maken §6 Stijlen en stylesheets Stedelijk Gymnasium Breda RCM
paragraaf 7 Taalregels in syntaxdiagrammen Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2 paragraaf 7 Taalregels in syntaxdiagrammen
Hoe noteer je de syntaxis van een taal compact en overzichtelijk? Hoe is de taal opgebouwd? Wat zijn de regels? §7 Syntaxdiagrammen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Een syntaxdiagram geeft schematisch de taalregels weer. Schematische en compacte weergave van de taalregels. §7 Syntaxdiagrammen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Keuze . . Bit §7 Syntaxdiagrammen Stedelijk Gymnasium Breda RCM
Herhaling . . Byte §7 Syntaxdiagrammen Stedelijk Gymnasium Breda RCM