Vlaamse leefstijlen en hun culturele voorkeuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATUUR EN RECREATIE.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Het secundair onderwijs
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Sociaal kapitaal in de gemeente Medemblik
UiTcampagnes 2011.
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Armoede & Verenigingen waar Armen het Woord Nemen in Brussel
Het samen verschillend doen
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool.
5e Dag van de Cultuurcommunicatie – 19 november 2007
Lifestyle-bladen voor de vrouw
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Presentatie BètaMentality
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
VSO MA Bernadetteschool Oss
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Ketnet.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 1 Harmonie of conflict? Wetenschappelijke kring Tilburg Leeftijdsbestendig wonen prof.dr.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Belevingswerelden dagrecreatie
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Doe-Mee-Pas. Waarom? Kinderen doen mee Twee kwetsbare groepen in samenleving kans geven om deel te nemen aan sport en culturele activiteiten.
BMC 4/5/
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
“Hoe kunnen we “buiten” binnen halen?” Vrijdag 12 september 2014 workshop.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Sportonderzoek in Almere
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Cultuurparticipatie.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Lezen les 3.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
WAT IS MANTELZORG?.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
Vrijetijdsparticapatie
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Mijn Positieve Gezondheid
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Vrijetijd voor Iedereen
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Vlaamse leefstijlen en hun culturele voorkeuren De smaak van cultuur Vlaamse leefstijlen en hun culturele voorkeuren

Opzet? Sociologisch onderzoek is moeilijk hanteerbaar voor praktisch gebruik door cultuursector en cultuurbeleid > vertaalslag nodig naar cultuurmarketing en cultuurbeleid UGent, Steunpunt Cultuur, Jeugd en Sport (thema Cultuur), CultuurNet Vlaanderen en departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media investeren samen in werkboekje Op basis van onderzoek “Over smaken, voorkeuren en participatie: een sociologische analyse van de Vlaamse leefstijlruimte” (proefschrift Maya Caen, 2009 – promotor John Lievens) Vandaag: eerste voorstelling resultaten, nog tentatief, vooral poging om het bevattelijk te maken, voorstellingswijze kan nog veranderen in publicatie

Toelichting onderzoek “Over smaken, voorkeuren en participatie” Doel Beschrijving Vlaamse leefstijlruimte Maatschappelijke breuklijnen blootleggen via leefstijlverschillen Data: cultuur- en vrijetijdsparticipatie bij representatieve toevalssteekproef Vlaamse bevolking - ‘Cultuurparticipatie in Vlaanderen. 2003-2004’ (2849 resp., 14-85 jaar, Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen) Verband leefstijlen en negen indicatoren van sociaal, economisch en cultureel kapitaal Niet deterministisch maar probabilistisch (patronen, samenhang indicatoren, geen ‘hokjesdenken’)

Toelichting onderzoek “Over smaken, voorkeuren en participatie” Vernieuwend Niet alleen voor Vlaanderen maar ook binnen bestaand wetenschappelijk en meer populair leefstijlonderzoek Steunend op zeer rijke dataset en representatief voor Vlaanderen Methodologie: brede blik maar ook zeer scherpe focus mogelijk Vrijetijdsparticipatie binnen en buiten culturele domeinen Ook attitudinale leefstijlaspecten: voorkeuren, verwachtingen, drempels, motieven,…

Leefstijlen volgens hun cultuurparticipatiegraad Geëngageerd 26% De veelproever 16% De fijnproever 10% Geïnteresseerd 55% De actiezoeker 24% De ontspanningszoeker 13% De huismus 12% De thuisgenieter 6% Niet geïnteresseerd 20% De TV-kijker 20%

16% Alles proeven en experimenteren De veelproever Op het menu: “tapas” Op de iPod of de CD-speler: “van Nick Drake over John Cage tot Miles Davis”

De veelproever

De veelproever Cultureel gedrag Brede smaak, populair en artistiek: interesse in pop/rock en klassieke muziek, tentoonstellingen, theater en festivals, blockbuster- en arthouse films in de cinema (niet thuis) Doet alles tegelijk: cultuur, sport, reizen, lezen, café, restaurant, shoppen, wandelen, uitgaan… Reizen: cultuur of avontuur, niet voor rust Vaak actief met amateurkunst: muziek, beeldende kunst, toneel Vaak lid van een of meer verenigingen: amateurkunst, sport, jeugd, natuur, derde wereld… Interesse in andere (eet)culturen Excuus voor niet-deelname: amper van toepassing, tenzij te veel om uit te kiezen

De veelproever Waarden: staat met twee voeten in de maatschappij, grote maatschappelijke betrokkenheid Socio-demografische kenmerken Cultureel actieve ouders Meer uit jongste groepen: 14-35 jaar Vaker hoger opgeleid Wonen vaker in een stad Eerder groot besteedbaar budget Grotere omvang sociaal (vrijetijds)netwerk: gemiddeld 8 à 9 personen, t.o.v. 7 bij gemiddelde Vlaming Mediagebruik: minder TV dan gemiddeld, dagelijks internet

10% Gerichte interesse in “kwaliteit” De fijnproever Op het menu: “Rogvleugel op een bedje van kastanjetapenade met een espuma van kappertjes” Op de iPod of CD-speler: “Debussy en Elvis Costello”

De fijnproever

De fijnproever Cultureel gedrag Brede interesse in klassieke “kunsten”: kunstmusea, theater, klassieke muziek (weinig pop/rock) Arthouse films (weinig blockbusters of actiefilms), veel lezen Soms rommelmarkten, pretparken, dierentuin Sporten en wandelen (gezondheid), nauwelijks sportwedstrijden of fuiven / discotheken Reizen: cultuur, weinig avontuur of platte rust Vaak zelf actief met muziek, beeldende kunsten of toneel Vaak lid van een of meer verenigingen: cultuurfondsen (Davidsfonds…), “vrienden van” opera…, hobby, amateurkunst, goed doel, natuur/dieren, oudervereniging, buurt- en wijkcomité Excuus voor niet-deelname: amper van toepassing

De fijnproever Waarden: staat met twee voeten in de maatschappij, grote maatschappelijke betrokkenheid Socio-demografische kenmerken Cultureel actieve ouders Vaker uit middelste leeftijdsgroepen: 35-65 jaar Wonen vaker in de stad Groter besteedbaar budget Groter sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: beperkte en bewuste TV-kijkers (Canvas), frequent internetgebruik

24% De fun, de hits, de kicks De actiezoeker Op het menu: “hamburger met frietjes” Op de iPod of radio: “Stromae en Dizzee Rascal”

De actiezoeker

De actiezoeker Cultureel gedrag Mainstream: pop- en rockconcerten en festivals (weinig klassiek, of Vlaams, soms wereldmuziek), brede interesse in blockbuster-cinema Vaak op café, uitgaan, sport (competitie, sociaal) en shoppen, pretparken, reizen (avontuur) Weinig interesse in beeldende kunst of theater, niet of weinig lezen Weinig interesse in creatieve hobby’s, soms fotografie Soms lid van vereniging: vooral sport-, jeugd-, jongeren- of caféverenigingen Excuus voor niet-deelname: het aanbod spreekt niet aan (vooral voor podium en tentoonstellingen)

De actiezoeker Waarden: individualistisch ingesteld Socio-demografische kenmerken Vaker uit jongste groepen: 14-34 jaar Groter aandeel mannen Vaker alleenstaand of samenwonend, geen kinderen Vaker gemiddeld opleidingsniveau (middelbaar) Gemiddeld tot groter besteedbaar budget Groter sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: commercieel TV-kijken (type VT4, 2BE), dagelijks internet

De ontspanningszoeker 13% Samen gezellig op stap Op het menu: “Thaise lamscurry” Op de iPod of CD-speler: “The Beatles, Zap Mama en Willem Vermandere”

De ontspanningszoeker

De ontspanningszoeker Cultureel gedrag Vooral concerten en musicals (kleinkunst, pop/rock, Vlaams, minder klassiek, weinig festivals) , kunstgalerijen, met de kinderen op stap (circus, toneel…), stadsfestivals en rommelmarkten Shoppen, restaurantbezoek, regelmatig tripjes, reizen (cultuur en avontuur) wandelen, af en toe sporten (gezondheid, sociaal) Weinig lezen, film bijna uitsluitend thuis Vaak actief met niet-artistieke hobby: bloemschikken, textiel… Vaker dan gemiddeld lid van een vereniging: vooral sport, daarnaast doelgroepenverenigingen (vrouwen, gehandicapten,…), buurt- en wijkcomité, oudervereniging Interesse in andere (eet)culturen Excuus voor niet-deelname: tijd, praktisch (geschikte informatie, bereikbaarheid…)

De ontspanningszoeker Waarden: gericht op gezin en buurt, solidair, gemeenschapszin Socio-demografische kenmerken Vaker uit middelste leeftijdsgroepen: 34-54 jaar Groter aandeel vrouwen Vaker met thuiswonende kinderen Vaker met gemiddeld opleidingsniveau (middelbaar) Eerder gemiddeld besteedbaar budget Sociaal (vrijetijds)netwerk van gemiddelde omvang (7 personen) Mediagebruik: weinig TV, geen eenduidig mediagebruik

12% Gezellig thuis bezig zijn De HUISMUS Op het menu: “Asperges op Vlaamse wijze” Op de radio of in de CD-speler: “André Rieux, Johann Strauss”

De HUISMUS

DE HUISMUS Cultureel gedrag Zeer weinig participatie buitenshuis, en niet binnen de kunsten Interesse voor Vlaamse muziek, operette en romantische of historische film Creatieve hobby’s en doe-het-zelf, minder vaak binnen amateurkunsten Rommelmarkten en brocante Minder lezen, film alleen thuis Af en toe reizen (lange reizen binnen Europa, op zoek naar rust) Weinig sport, shoppen, restaurant of andere activiteiten Minder vaak dan gemiddeld lid van een vereniging, indien wel: hobbyclub, senioren-, gehandicapten-, vrouwen- of andere doelgroepverenigingen Excuus voor niet-deelname: tijd, praktische drempels

De HUISMUS Waarden: minder sociaal verankerd, meer thuis- en familiegericht, vinden het goed dat er allerlei zaken bestaan maar maken er weinig gebruik van Socio-demografische kenmerken Groter aandeel vrouwen Vaker uit middelste leeftijdsgroepen (35-54) en ouder Vaker alleenstaand, zonder kinderen of ze zijn het huis uit Groter aandeel lager opgeleiden Eerder klein besteedbaar budget Eerder klein sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: frequent TV, geen uitgesproken zendervoorkeur, meestal geen internet behalve een kleine groep

6% Thuis genieten van mijn favorieten De thuisgenieter Op het menu: “biefstuk met champignonsaus” Op de radio of CD-speler: “Bart Peeters, Mozart, Vivaldi”

De thuisgenieter

De thuisgenieter Cultureel gedrag Thuisparticipatie: interesse in kunst en cultuur, voornamelijk in muziek (klassiek, operette, folk maar ook Vlaams), heel incidenteel een klassiek concert Interesse voor klassieke beeldende kunsten Minder lezen, nauwelijks of niet reizen of andere activiteiten buitenshuis (met uitzondering van wandelen in natuur) Soms zelf actief in niet-artistieke hobby zoals bloemschikken of textielbewerking, gemiddeld actief in artistieke hobby’s Minder vaak dan gemiddeld lid van een vereniging, indien wel: specifieke doelgroepen (senioren, vrouwen…) Weinig of geen interesse in andere (eet)culturen Drempel/reden voor niet-deelname: tijd, praktisch (bereikbaarheid …), en/of “Ik blijf liever thuis”

De thuisgenieter Waarden: meer gedesoriënteerd en geïsoleerd, gericht op het gezin/de eigen leefwereld Socio-demografische kenmerken Groter aandeel vrouwen Vaker ouder: 65-84 jaar, meestal gepensioneerd Alleenstaand of met partner, zonder kinderen of ze zijn het huis uit Vaker lager opgeleid Gemiddeld tot kleiner besteedbaar budget Klein sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: frequente TV-kijkers met voorkeur voor Canvas of Eén (geen commerciële zenders), nauwelijks internetgebruik

20% Thuis TV of op café De TV-kijker Op het menu: “Pizza Hawaï” Op de radio: “alles wat toevallig passeert”

De TV-kijker

De TV-kijker Cultureel gedrag Geen of amper participatie buitenshuis Weinig of niet reizen, film(kijken) en lezen Escapistische films op tv, tv-kijken Een deel gaat zeer vaak op café, een deel nooit Weinig of niet zelf actief met hobby of amateurkunst Minder vaak dan gemiddeld lid van een vereniging, indien wel: vrouwen-, gepensioneerden-, sport- of cafévereniging Weinig of geen interesse in andere (eet)culturen Excuus voor niet-deelname: “Het interesseert me gewoon niet” of “Ik blijf liever thuis” (géén praktische drempels)

De TV-kijker Waarden: meer gedesoriënteerd en geïsoleerd , op zichzelf gericht Socio-demografische kenmerken Vaker uit middelste leeftijdsgroepen (35-54) of ouder Alleenstaand of met partner, vaak zonder kinderen of ze zijn het huis uit Groter aandeel lager opgeleiden Vaker gepensioneerd of anderszins niet-werkend Laag besteedbaar budget Klein sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: (zeer) frequente TV-kijkers, vooral vtm of geen uitgesproken voorkeur, weinig of geen internet

Geslachtsverdeling per profiel

Leeftijdsverdeling per profiel

Opleidingsniveau per profiel

Profielverdeling per leeftijdsgroep

Profielverdeling per opleidingsniveau

Werkboekje? Hoe dit model gebruiken als organisator, als gemeente, als doelgroepspeler… De volledige bevolking stimuleren om te participeren Specifieke doelgroepen bereiken Beter rekening houden met je (potentieel) publiek Andere profielen bereiken dan je huidige publiek Gedetailleerde beschrijving per profiel: wie zijn ze, wat doen ze in hun vrije tijd en hoe kijken ze naar cultuur? Do’s en don’ts per profiel Door wie: UGent, Steunpunt Cultuur, Jeugd en Sport (thema Cultuur), CultuurNet Vlaanderen en Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media Wanneer: voorjaar 2011

Contact Maya Caen: maya.caen@ugent.be John Lievens: john.livens@ugent.be