ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Autonomie in de derde graad
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
meerjarig verbeterplan onderwijs
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Drieslag functioneel rekenen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Sociale media op school
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Opleiden in school 22 juni 2004
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Autonomie in de derde graad
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Herstructurering Sociaal Domein
Kwesties rond ict verbonden
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Kim Douchi =l2TCKzyA8KmYZM:&imgrefurl=
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
‘t Schrijverke TOM groep 6 t/m 8. Teamonderwijs Op Maat “Het scheppen van beelden” Informatieavond maandag 09 december 2013.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Experten in de derde graad Proefproject
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Toekomstgericht personeelsbeleid
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Drie richtinggevende vragen: 1
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra Guy Shakespeare of internet ?

de school is een kwaliteitszorgsysteem dat rendementsverbetering nastreeft … de opbrengsten staan ter discussie, maar zelden het systeem …

+ = En als ze niet thuis zijn geeft hun gsm dezelfde mogelijkheden: binnenkort zit daarin meer direct oproepbare kennis, vermaak en communicatie dan in een hele school. Kinderen van nu hebben zeer binnenkort allemaal een computer op de kamer, die via internet toegang geeft tot de wereld en tot elkaar. (is) de school haar monopolie op kennis verloren ??? kinderen bouwen aan hun eigen portfolio…

domein eindterm leergebied gok ontwikkelings aspecten volgsysteem competentie zorg betrokkenheid preventie welbevinden schoolloopbaan hoekenwerk contractwerk ict portfolio de meeste scholen willen dezelfde blijven, maar steeds beter… …alsof het doel van een rups is te groeien tot een betere rups…

principe 1: kennisordening is belangrijker dan kennisverwerving leeromgeving Kennis creëren arrangement interesse competentie interactie kernconcepten Net-model Kennis verwerven broadcast curriculum eindtermen Tv-model

principe 2: leren is contextueel a formationeel b cd b a performationeel c d ba informationeel

principe 3: de school begeleidt het leerproces van de leerling kinderen leerkrachten medewerkers directie bestuur beleid bestuur directie medewerkers leerkrachten kinderen …de brede school…

Wat wordt van ons verondersteld ? Hoe kijken wij in onze scholengemeenschap naar onderwijs ?

aandachtspunten in onze scholengemeenschap Wat wordt van ons verondersteld ?

ICT inschakelen als een middel om het leerproces te ondersteunen de krachtigste vorm van het huidige leren start in interactie

vaardigheden implementatie coaching ?

mijn portfolio = mijn identiteit …to become or not to become…

De computer in de taalles… ?

De computer in de rekenles… ?

De computer in de les wereldoriëntatie (ruimte) ?

De computer in de les wereldoriëntatie (natuur) ?