Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
September : Periodiseren
Advertisements

Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Triatlon Training Voorbereiding Sprint afstand SABIC Triatlon Stein
Risico’s en gevaren van techniek
23 maart 2011 Presentatie ATC ‘75 Hugo Veenker Haren
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Krachttraining in de praktijk
Trion Trainings Planning
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Lenigheid
Testen & Meten Algemene theorie.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
LOPEN: ANDERS BEKEKEN.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Sport en gezond levenstijl
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Gedrag in organisaties, 10e editie
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Algemene Principes Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek.
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
7 Sportspecifieke krachttraining in de praktijk
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorbereiding Sabic Triatlon Stein 2007 Rob de Hooge
Triatlon Training Voorbereiding Sprint afstand SABIC Triatlon Stein 2008 door: Heleen bij de Vaate / Rob de Hooge.
Vragen LP04OWL01 Training & energie.
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
DE GRENZEN VAN HET PRESTATIEVERMOGEN
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Bijscholing voltige-instructeurs
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Preventie en trainingsopbouw
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
I Run To Be … … Fit … fun …Free.
1.Verschillende vormen van sport 2.Voor- en nadelen 3.Sporten om gezond te zijn vs. sporten voor je doel.
Technologie in de revalidatie Kun je lopen met een robot? Sacha van Langeveld.
Hoe doe ik gezond aan duursport ?
Het trainen van mensen met een NAH
Gepersonaliseerd trainingsadvies
Van joggen naar wedstrijden
Motorisch leren bij pupillen
De start: een kunst of een kunde?
Mascotte ‘Kastaar’.
training in warmte cabines
Een stevige stam Grondmotorische vaardigheden vormen de basis voor alle sportspecifieke bewegingen. Onder deze vaardigheden verstaan we coördinatie, lenigheid,
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Groeigerelateerde blessures
Gezond werken met lichamelijke belasting
Workshop krachttraining
Bewegingsvoorkeuren voor hardlopers
LTAD model Training van hardlopers gericht op lange termijn succes.
Functionele training voor hardlopers
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Servia informatieavond mini’s
Verdiepende coachcursus 4
Verdiepende coachcursus 1
Transcript van de presentatie:

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Planning en methodiek jeugdtraining 2009 - 2010

Planning en methodiek jeugdtraining Titel Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining Planning en methodiek jeugdtraining Titel Probleemstelling Belasting van de energetische systemen bij jeugdigen Belasting van het neuromusculair systeem Praktijk per leeftijdsfase

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 1. Probleemstelling moeilijk uit te maken of veranderingen tijdens de evolutie van kind naar volwassene het gevolg zijn van: groei, maturatie (vroeg – normaal – laat), ontwikkeling training aanleg steeds speelt de invloed van de genetische bepaling kinderen met dezelfde biologische leeftijd reageren VERSCHILLEND op dezelfde trainingsprikkel

2. Belasting van de energetische systemen bij jeugd Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 2. Belasting van de energetische systemen bij jeugd het aerobe systeem het anaerobe systeem

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 2.1 Het aerobe systeem kinderen zijn reeds erg vroeg vatbaar voor uithoudings- training, maar enkele parameters moeten anders bekeken worden dan bij volwassenen: VO2max kinderen lopen minder economisch minder samenhang tussen aëroob vermogen en duurloopprestatie VO2max is weinig relevant voor kinderen energiebron door een betere vetverbranding zijn kinderen zeer geschikt voor submaximale duurinspanningen

2.1 Het aerobe systeem temperatuurregeling in normale temperaturen: Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 2.1 Het aerobe systeem temperatuurregeling in normale temperaturen: kinderen hebben een relatief groot lichaamsoppervlak gemakkelijk warmteafgifte door straling kinderen zweten minder dan volwassene betere vochtbalans, waardoor lange inspanningen beter verdragen worden in extreme warmte: beperkte afgifte van warmte via zweten het dragen van gepaste kledij is cruciaal voor kinderen (warm én koud weer)

2.1 Het aerobe systeem bovendien: duurtraining of intervaltraining? Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 2.1 Het aerobe systeem duurtraining of intervaltraining? kinderen hebben bij het starten van een inspanning een snellere toename van zuurstofopname kinderen bereiken sneller de VO2max kinderen hebben een voorkeur voor kortere, intensere belasting met rustpauzes bovendien: interval is plezanter (concentratie!) relatie duur van de belasting - optreden blessures hartfrequentie hoger bij kinderen (kleiner slagvolume + O2-transportcapaciteit)

2.2 Het anaerobe systeem korte hevige inspanningen: ja of neen? Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 2.2 Het anaerobe systeem korte hevige inspanningen: ja of neen? NEEN: recuperatie verloopt trager JA: compensatie door kleiner deficit en niet zo snel overbelasting in ieder geval: vóór de puberteit is het systeem minder ontwikkeld kinderen schatten vermoeidheid minder goed in bij het overdrijven van de aandacht van de begeleiders voor grote prestaties zou het wel eens kunnen dat de fysiologische grenzen overschreden worden

3. Belasting van het neuromusculair systeem Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3. Belasting van het neuromusculair systeem de kracht de lenigheid de snelheid de coördinatie

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3.1 De kracht kinderen kunnen hun krachtenpotentieel boven het groeigebonden niveau verhogen als dezelfde methodiek wordt gebruikt als bij volwassenen fysiologische effecten toenamen van de maximale kracht weinig of geen toename van de spiermassa duidelijke toename elektrische activiteit betere coördinatie => betere krachtproductie geen verandering in vetmassa

zeer goede begeleiding is fundamenteel Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3.1 De kracht voordelen krachttraining verbetering van de motorische vaardigheden en de sportprestatie preventief middel om kwetsuren te vermijden (groeispurt) gunstig effect op de gezondheidsgerelateerde fitheid zeer goede begeleiding is fundamenteel gevaren krachttraining skelet in opbouw => kans op (blijvende) beschadiging! geen gebruik van zware lasten geen sprongen vanaf grote hoogte

3.2 De lenigheid kinderen zijn zeer lenig Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3.2 De lenigheid kinderen zijn zeer lenig lenigheidsoefeningen kunnen dit behouden en zelfs verbeteren “extreme” lenigheidsoefeningen staan gelijk met geweldinwerkingen en geven risico op schade

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3.3 De snelheid snelheid en bewegingsfrequentie kunnen reeds zeer vroeg getraind worden tussen 7 en 13 jaar: vooral frequentie tijdens de puberteit: snelkracht FUN: spelvormen jagersspelen reactie– en startspelen plaatswisselingsspelen balspelen eilandspringen (als snelkrachtoefening)

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining 3.4 De coördinatie op zeer jeugdige leeftijd vrij ingewikkelde coördinatieve bewegingen mogelijk

4. Praktijk per leeftijdsfase 7-9 - jarigen 9-11 - jarigen 11-13 - jarigen 13-15 - jarigen 15-17 - jarigen 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21j Ik en de bal (fase 1 : 2-2) collectief spel “dichtbij” (fase 2: 5-5) collectief spel “2° graad” (fase 3: 8-8) collectief spel “veraf” (fase 4: 11-11) Uithouding Lenigheid Snelheid Algemene Coördinatie Specifieke Coördinatie Algemene Kracht Specifieke Kracht

4.1 7-9-jarigen Uithouding : beperkt lopen erg oneconomisch maar evolueren snel kunnen lang sporten mits voldoende recuperatie recupereren snel HOE TRAINEN ? niet specifiek sport en spel : psychomotoriek trainingsduur laten toenemen Snelheid : reactiesnelheid : reageren in spelvormen op verschillende signalen Kracht : geen krachttraining, enkel laten spelen met eigen lichaamsgewicht, in spelvormen Lenigheid : zeer lenig, algemene lenigheid, speels, natuurlijke beweeglijkheid Coördinatie : bewegingsschool : algemene motorische vaardigheden ontwikkelen dominantie en lateralisatie Trainingsleer : het bewegingsspel staat centraal: al spelende leren

4. Praktijk: 9-11 Uithouding : beperkt kunnen reeds langdurige inspanningen verdragen (tot 30’) HOE TRAINEN ? niet specifiek trainingsduur laten toenemen combinatie met looptechniek veel variatie, zoveel mogelijk met bal Snelheid : startsnelheid vanuit de looptechniek Kracht : beperkt, niet specifiek trainen, wel spingen, trekken-duwen, hindernissen, startkracht, korte duels 1/1 Lenigheid : meest lenig op 8-9 jaar, nadien dalend met de leeftijd, in spelvorm, eenvoudige oefeningen voor lies Coördinatie : looptechnische scholing en sportspecifieke vaardigheden Trainingsleer : veel recuperatie geven

4. Praktijk: 11-13 Uithouding : steeds beter betere looptechniek = economischer bewegen onder de anaërobe grens blijven minder rustpauzes nodig HOE TRAINEN ? niet specifiek trainingsduur laten toenemen, niet de intensiteit ! combinatie met looptechniek veel variatie, zoveel mogelijk met bal Snelheid : maximale snelheid trainen met veel recuperatie Kracht : langzame ontwikkeling (eerst inter- en intramusculaire ontwikkeling), voornamelijk met eigen lichaamsgewicht laten experimenteren, niet met zware gewichten laten werken, enkel algemene kracht trainen met accent op techniek, wel veel startoefeningen vanuit verschillende uitgangshoudingen, ook trapkracht en duels Lenigheid : kracht neemt toe, lenigheid daalt, zeer goede coördinatie onderhouden, flexibiliteit onderhouden, aandacht voor benen Coördinatie : looptechnische scholing en sportspecifieke vaardigheden Trainingsleer: psychomotoriek koppelen aan snelheidsaccent

4. Praktijk: 13-15 Uithouding : ideale leeftijd om aërobe uith leren te trainen en eigen lichaam met zijn mogelijkheden te leren kennen rekening houden met individuele verschillen (biologische leeftijd-groeisprint) HOE TRAINEN ? kan al specifiek : korte duurlopen (10’-15’) omvang primeert op intensiteit met bal in WV en TV Snelheid : vanuit looptechniek opbouwen tot en met het versnekkingsvermogen Kracht : via testosteron vergroot de kracht, meer spiermassa, nog geen powertraining, wel een algemene veelzijdige krachttraining met lichte gewichten en specifieke voetbalkracht (snelle uitvoeringen), doch individualiseren Lenigheid : niet harmonieuze lichaamsontw. (snelle groei en hormonale veranderingen), zeer veel aandacht aan besteden, elke dag alg. actieve lenigh. Coördinatie : sommigen (in groeispurt) ogen plots slungachtig, individueel bekijken Trainingsleer : trainingsprincipes toepassen

4. Praktijk: 15-17 Uithouding : basis leggen voor goede atletische vorming zeer goed trainbaar maar op verantwoorde manier geen weerstand HOE TRAINEN ? kan al specifiek : korte duurlopen (10’-15’) en duurinterval, alsook fartlek met bal in WV en TV Snelheid : tot en met snelheiduithoudingsvermogen Kracht : individuele verschillen, indien rijp voor : powertraining onder begeleiding, regelmatig trainen van specifieke voetbalkracht, nog opletten met plyometrie, beter sprongcoördinatie trainen  Vormspanningsoefeningen : huiswerk !! Lenigheid : eventueel nog last van vorige periode, dagelijks onderhouden of bij eventuele prestatievermindering specifiek op werken Coördinatie : blijvend remediëren Trainingsleer : alle mogelijke trainingsprincipes kunnen aangewend worden, doch op rustige manier