1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Start.
Structuur secundair onderwijs
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Even voorstellen : Groep 3b
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Op Stap naar… de tweede graad.
Transcript van de presentatie:

1 Op Stap naar het SO

2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken ! • Horizontaal – vertikaal • Een impressie… • Voor leerkracht en clb-medewerker • Handleiding en antwoordsleutel • Bijlagen en extra’s • Projecteren in de klas • Op Stap met Op Stap • School en CLB • Stappenplan • Tijd • Heikele vragen

3 Op Stap brengt: 1. Een nieuw keuzewerkboek voor de leerling

4 Op Stap brengt: 2. Een nieuwe handleiding voor de leerkracht

5 Op Stap brengt: 3. Extra’s voor leerkracht en clb-medewerker Projecteren in de klas

6 Eerst even kijken naar het werkboekje 1.Wat moest er zo dringend veranderen ? 2.Werken met Studiekeuzetaken ! 3.Horizontaal – Vertikaal.

7 Wat moest er zo dringend veranderen ? Bevraging van 160 leerkrachten en vijf focusgroepen van school en clb: 1. Lay-out en bladspiegel mogen meer uitnodigend 2. Meer betrokkenheid van ouders 3. Meer variatie in de werkvormen 4. Verder kijken dan 2de jaar van de eerste graad 5.Open vragen zijn voor leerlingen vaak te moeilijk 6.Meer speelse werkvormen en meer extra’s 7. En dit zeker als het over beroepen gaat 8. Meer aandacht voor 1B in werkboekje 9. Infobrochure is voor leerlingen te moeilijk 10.Bij de doelstellingen naar de eindtermen verwijzen

8 Werken met studiekeuzetaken Wetenschappelijke bevraging leert ons te werken met zes studiekeuzetaken: ze doen er alle zes toe !

9 sensibiliseren

10 exploreren in de breedte

11 zelfconcept verhelderen

12 exploreren in de diepte

13 kiezen

14 binden

15 horizontaal en vertikaal Vertikaal: Op Stap legt zich toe op studiekeuzebegeleiding bij scharniermomenten in het onderwijssysteem. Horizontaal: Verkennen en ontwikkelen van talenten en zelfconcept gebeurt altijd op1 345 talentenstapt-enstaptalentenstap

16 horizontaal en vertikaal gaan samen !

17 een impressie

18 een impressie

19 een impressie

20 een impressie

21 een impressie

22 een impressie

23 een impressie

24 een impressie

25 een impressie

26 Voor leerkracht en CLB-medewerker • Handleiding • Antwoordsleutel • Extra’s en bijlagen • Projecteren

27 Handleiding -Inleiding -Beknopte voorstelling van de studiekeuzetaken -Instructies projecteren in de klas -Lessenfiche per onderdeel met -Doel -Eindtermen -Voorbereiding -Tijdens de les -Benodigdheden -Lesverloop - Uitbreidingsmodules

28 HANDLEIDINGHANDLEIDING

29 HANDLEIDINGHANDLEIDING

30 De antwoordsleutel

31 Extra’s en bijlagen: online -Extra opdrachten -Ondersteunend materiaal vaak te kopiëren -Ondersteunende uitleg voor de leerkracht of de leerling in voorbereiding

32 Extra’s en bijlagen: voorbeeld

33 Extra’s en bijlagen: voorbeeld

34 Projecteren Een digitale versie van het keuzeboekje kan gebruikt worden - - als ‘gewone’ projectie via de pc - of op een digibord. Voor gebruik op het digibord kunt u de software “Iumi” gratis downloaden (op Iumi is ook handig voor wie op pc werkt. Via deze software kunt u meteen gebruik maken van actieve links en kan er meteen doorgeklikt worden op verwijzingen naar internetpagina’s + interactief werken op het bord.

35 Projecteren met Iumi

36 3. Op Stap met… Op Stap 1.School en CLB: leerkracht en CLB-medewerker werken samen. 2.Een stappenplan voor leerlingen en ouders. 3.Een ruimer werkboekje = vroeger opstarten.

37 School en CLB • De Op Stap-methodiek maakt deel uit van het aanbod van CLB aan de school. • CLB ondersteunt vanuit een transparante visie op OLB. De school kiest. • Leerkracht en clb-medewerker kennen mekaar. De CLB-medewerker weet wat de leerkracht in de klas doet. De leerkracht kent het hulpverleningsaanbod van het CLB.

38 Stappenplan • Wie doet wat ? Hoe en wanneer ? • Duidelijk voor leerlingen en ouders. • Het aandeel van school en CLB zijn duidelijk zichtbaar voor leerlingen en ouders. ( denk ook aan actieve betrokkenheid van clb uit het BVR )

39 Tijd • Opgelet: werken met het keuzewerkboekje vraagt meer tijd dan vroeger ! • Starten in het vijfde leerjaar ? Waarom niet. • De keuzetaak ‘sensibiliseren’ voelt zich het beste thuis in het zesde leerjaar

40 Heikele vragen

41 Heikele vragen • Ja, er komt een boekje voor BLO: T1 en T8 Het enige verschil zit in het onderdeel ‘ik leer het secundair onderwijs kennen’. En zelfs met een eigen TV Klasse filmpje ! Deadline: oktober • Wat doen we met onze “vervroegde” instappers in 1B op basis van leeftijd ?

42 En nu … kiezen maar ! OP Stap Naar Het Secundair Onderwijs