MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Praten met kinderen over de wereld !
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Persmap wielerkoers Belgisch kampioenschap voor boeren en boerinnen
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
workshop geld zoeken loont
Achtergrondinformatie ‘gevers’
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Welkom bij Best Buddies Nederland
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Kleine kinderen worden groot WONEN ALS IEDER ANDER
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Medezeggenschap en de Benchmark
Het kan met Zon op Castricum
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Werksessie Inspiratiedag Samen nog sterker
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
HoekscheWaardDuurzaam
SPONSORAVOND v.v. RK WIK 24 november 2004
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Maatschappelijke stage
Sportcafé Amsterdam Zuid
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Wie geef jij een glimlach?
Investeerders in duurzame energiesystemen
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
HET KLOOSTER EN OMGEVING Vol energie werken aan een nieuwe start.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Groep Colruyt en ‘participatie’
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
TOPDORPEN ervaringen KNHM. KNHM; historie 1888 oprichting KNHM; ontginning “woeste gronden” 1972 splitsing KNHM: ideëel deel (KNHM) en commercieel ingenieursbureau.
Echte Burgerparticipatie
Werkgroep wervend toernooi Concept en Plan van Aanpak 1.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011.
CROWDFUNDING - AKTIVITEITEN NIEUWBOUWPLAN KLEEDKAMERS
Crowdfunding.
What will you do to change the
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Transcript van de presentatie:

MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011

Inhoud presentatie Kern: Met een goede inzet op sponsoring is een resultaatsverbetering op uw exploitatie van 10 – 20% mogelijk; op een omzet / kostenniveau van € 100.000 moet u jaarlijks € 10.000 – 20.000 op termijn kunnen halen uit sponsoring. Verslag onderzoek Lessen sponsoring, ideeën, tips Presentatie sponsorformules Stellingen

Alpes d’ Huzes Ruim 4. 000 deelnemers; opbrengst 20 miljoen euro Zes jaar terug start met 66 deelnemers; opbrengst 370.000

Onze sponsoren Hoofdsponsor VIP-sponsoren Co-sponsoren Creamcenter, de Waaier

Onderzoek Deskresearch Audits in: 6 dorpshuizen gemeente Medemblik 6 wijksteunpunten regio Beemster 5 mfa’s regio Alkmaar/ Heerhugowaard Gesprekken bedrijven/ sponsoren Presentatie sponsorformules Rapportage

Conclusie sponsoring mfa’s Het zit niet tussen de oren van welzijnsorganisaties; We zijn er te aardig voor; we zijn niet marktgericht; het is geen aandachtspunt; het is ingewikkeld; het vereist iets anders; het is/was ook niet nodig (de gemeente subsidieert wel); mfa’s hebben daar standaard geen beleid op geformuleerd; er is dus ook niemand verantwoordelijk voor. Terwijl de voetbalclub met 250 leden op een verzorgingsgebied van 2.500 inwoners 100 sponsoren heeft met een opbrengst van 25.000 euro per jaar, wordt voor de mfa-exploitatie vooral naar de gemeente gekeken

Wat is sponsoring Sponsoring is onderdeel van het communicatiebeleid van een bedrijf. Via sponsoring werken bedrijven aan hun naamsbekendheid en hun imago. Door sponsoring geven bedrijven uiting aan hun maatschappelijke betrokkenheid en aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Soms is sponsoring invulling van personeelsbeleid. Sponsorbudgetten maken vaak onderdeel uit van marketingbudgetten. Sponsoring is soms gewoon een vorm van reclame. In het kader van ons project hebben we sponsoring breed genomen.

Voorbeeld Rabobank Hoorn Menging marketing, mvo en personeelsbeleid Landelijk o.a. wielerploeg 14 miljoen euro Regionaal 500.000 euro sponsoring: Sponsoring met tegenprestatie (zie aanvraagformulier website) Coöperatiefonds; aanvragen 2.000 – 10.000, zonder tegenprestatie Rabo in actie: vrijwillige inzet personeel (handjes/ expertise) Deelname beursvloer met bijv. cursus fondsenwerving

Reclame/ sponsoring In Nederland jaarlijks: 6 mjd reclame-uitgaven (50% TV) 250 miljoen ‘Out of home’ (waaronder paneelreclame) 1 mjd sponsoruitgaven (50% sport, 15% evenementen, 15% cultuur, 10% maatschappelijk) Trends in sponsoring/ reclame: Media-uitgaven groeien jaarlijks; alleen dipje in 2009 Van netwerken naar betrokkenheid naar beleving! Digitalisering (internet) Gebruik sociale media (Hyves, Twitter, etc.)

Voorbeeld Stichting Specsavers Meld uw team of goede doel aan en wie weet wordt uw inzending verkozen tot één van de 212 goede doelen waar Specsavers komend jaar geld voor inzamelt. Volg ons op:  nu al ruim 300.000 stemmen Nr. 1 nr. 6 Nieuwbouw scouting Ook sponsor KNGF geleidehonden

Warder – sponsoring investeringen Dorpsbewoners hebben de Oude School opgekocht om deze te verbouwen tot dorpshuis. Op € 425.000 aan verbouwinvestering is € 120.000 aan sponsoring gekregen. Dit is een verlaging van de verbouwkosten met 28%.

Tips sponsoring van investeringen Vraag iedere leverancier korting; Sponsoring in natura is gemakkelijker dan in geld; Biedt contraprestaties aan: gebruik accommodatie, lid worden van vriendenclub, reclame-uitingen etc; Op de site van grotere bedrijven (Rabobank, Woningcorporaties) vindt u vaak contactpersonen en aanvraagformulieren voor sponsoring; Zorg voor free publicity; Soms wil een sponsor juist geen bekendheid; Laat u verrassen door spontane ideeën en giften van de ander; DE KUNST VAN DE VERLEIDING

Tips Activiteitensponsoring Noem activiteit naar sponsor; Organiseer sponsorbeleving in activiteit; Biedt contraprestaties aan: geef gratis kaarten, deelname, reclame-uitingen etc; Zorg voor free publicity; Maak sponsorpakketten (hoofdsponsor en co-sponsor); ZOEK NAAR EEN WIN – WIN

Woningcorporaties Belangrijke mogelijke sponsor: Stimuleren leefbaarheid (Vb: sponsoring WonenPlus, open eettafels Mare Nostrum, diverse wijkcentra) Hebben expertise en stellen deze ter beschikking (ook via personeelsbeleid) Participeren in bezit, onderhoud en exploitatie (en geven hierbij kortingen) Vaak ook via site aanvraagformulieren Soms is sponsoring binnen een woningcorporatie omstreden; vergelijkbaar als sponsoring van thuiszorgorganisaties.

Tips Inkoopkorting Ga na welke dienstverlening u nodig heeft; vraag of een bedrijf dat gratis of met korting kan leveren in het kader van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) Verzamel inkoopmacht via bijv. de gemeente; Staar u niet blind op de inkoopkorting; vanuit een gezamenlijk aanbod. Soms is er een leverancier die net zo goed is en korting wil geven of gewoon goedkoper is. Een % inkoopkorting is afhankelijk van de marge van de leverancier; Vaak kunt u inkoopkorting op huur van uw huisbaas krijgen. 80%VAN DE WERELD BETAALT NIET DE VRAAGPRIJS

Medemblik cafetariamodel Voordelen van gezamenlijke inkoop voor dorpshuizen op gemeentelijk niveau onderzocht. Conclusies: Gemiddeld 10% korting te halen Alle leveranciers doen iets aan sponsoring, maar hebben geen sponsorbeleid; sponsoren vooral in eigen business Weinig interesse bij deze leveranciers in contraprestaties Gezamenlijke inkoop vergt organisatie

Complexiteit sommige mfa’s Soms is er een vacuüm in het besturen van (de exploitatie van) een MFA. Hoe zit dat in Wijkwaard: Woonwaard is eigenaar Servicepunt, Esdégé en Zilvermeeuw grote huurders o.a. Wijkvereniging en Kern8 als onderhuurder Diverse andere gebruikers Er is concurrentie bij sponsorfinding! Wie gaat achter mfa-sponsoring aan? Kan een Stichting Vrienden Van hierin iets betekenen?

Voorbeeld De Dwaaltuin In een complex met senioren- en zorgintensieve woningen ligt een tuin. Rondom de tuin zijn drie woongroepen dementerende ouderen en een groep dagbesteding gehuisvest. Om voor deze mensen extra activiteiten te organiseren is in februari de stichting vrienden van de Zorg opgericht. In het bestuur zitten familieleden van bewoners. Een notaris maakte om niet oprichtingsstatuten; Een drukker maakte gratis flyers en sponsorbrieven; Op basis van enkele grotere giften kan een duofiets (€ 7.000,-) worden aangeschaft en binnenkort een dwaaltuin worden ingericht (€ 20.000,-). Op de publiciteit in regionale media reageerden lokale fondsen die een bijdrage willen geven.

Tips: Stichting Vrienden van Mensen en organisaties geven niet zo gauw een bijdrage voor een accommodatie van de overheid, van een woningcorporatie of van een zorginstelling. De oprichting van een stichting vrienden van is dan een goede formule. Zorg ervoor dat al uw dorps- en wijkbewoners vriend worden van uw accommodatie Maak een apart lidmaatschap voor bedrijven Bedrijven kunnen BTW verrekenen Maak al uw sponsoren vriend Houdt vrienden regelmatig op de hoogte Denk aan een contraprestatie voor vrienden

Tips: Reclame Welke mensen komen bij u over de vloer? Zoek adverteerders voor wie dit een interessante doelgroep is; Maak een eigen netwerk van adverteerders; Zorg dat advertenties passend bij de locatie zijn; Noem een ruimte of een activiteit naar een sponsor; Doe iets leuks voor adverteerders; Een reclamebordenbureau neemt u werk uit handen, maar vermindert de inkomsten; Advertenties kunnen ook op een site;

Beursvloer Koppeling maatschappelijk betrokken ondernemers aan organisaties om met hen een deal in natura te maken. Deze organisaties zijn er in de hele provincie; vaak gekoppeld aan vrijwilligerscentrales. Zie: www.beursvloer.com

10 – 20% rendementsverbetering Uw opbrengst sponsorformules: Reclame-inkomsten € 2.000,- Inkoopkorting 10% € 3.000,- Sponsoring investering 20% € 2.000,- Sponsoring onderhoud (MBO) 50% € 10.000,- Korting overige kosten € 3.000,- -------------- Resultaatverbetering € 20.000,- (=15%)

Sponsorpakket Wijkwaard Ster-sponsor VIP-sponsor Co-sponsor Sponsorbord 1 Website Tuinstoel 2 Evenementen 10x 4x 2x Sponsordiner 5x 1x Vergaderzaal Kosten € 1.000 € 500 € 300

Op sponsorjacht

Tips: Netwerken EEN KOE EET GRAS, GEEN HAZEN Maak een lijst met alle betrokkenen bij de MFA; Maak een lijst vrienden van de MFA, zoals gebruikers, klanten, toeleveranciers; Zorg voor warme contacten; benut contacten dichtbij om ver-weg-contacten dichterbij te halen; Doe dat gericht op uw wensen en noden; Ga na voor welke bedrijven u interessant bent; Zorg voor contacten in netwerken van ondernemers, de kring van bedrijven, de Rotary en de Lions; Onderhoud uw hele netwerk en breidt het uit; Haal mensen binnen in uw accommodatie, creëer beleving voor uw klanten en uw sponsoren; EEN KOE EET GRAS, GEEN HAZEN