Ontwikkelingen in de retailmarkt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mobile Apps Hartelijk welkom en dank voor de uitnodiging om te komen vertellen over sociale media en digitale/mobiele media.
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Fun of functie in Haarlem?
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Voorraadbeheer en bestellen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Mix Nationale DHZ sessie 2017
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in de retailmarkt Patrick Langley © 2013 – alle rechten voorbehouden - GfK Retail and Technology Benelux B.V. - Amstelveen

Growth from Knowledge

GfK Retail Panels – onderzoek naar “kassa-omzet” Stationery Consumer Electronics IT Entertainment Fashion DIY/ Lighting MDA/SDA/ Cookware Photo Optics Telecom Mobile Content Gardening Tourism Automotive “non food” sectoren 3

Retailnetwork („sample“) of GfK Retail and Technology NL

Forse veranderingen in het Retaillandschap: geen weg terug! Winkeliers zetten in op apps Winkel leegstand steeds forser Winkelier moet meerwaarde benutten Meer winkelbedrijven leggen het loodje Meer faillissementen in de detailhandel Retailers verliezen klant uit het oog Winkeliers verder onder druk door schaalvergroting en internetverkoop Kleine winkelcentra zetten in op beleving Winkelen is uit, Webshop hoppen is in Retailer moet nieuwe winkelen omarmen Showroomwinkel heeft de toekomst

Nederlandse detailhandel blijft krimpen Verwachting 2013: -2,1% Dalende koopkracht Werkeloosheid 1-5-2013

Consumentenvertrouwen t/m maart 2013 (bron: CBS) Definitie: Consumentenvertrouwen bestaat uit de volgende twee indicatoren: oordeel consumenten over het economisch klimaat en koopbereidheid. Koopbereidheid is afhankelijk van het oordeel van consumenten over hun eigen financiële situatie en oordeel of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Toelichting: Het vertrouwen van de consument is in November verder gekelderd. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde 2 punten en kwam uit op -32. Zo’n grote verslechtering in twee maanden heeft zich niet eerder voorgedaan. Het vertrouwen in het economisch klimaat ging verder onderuit. De koopbereidheid liep nu ook duidelijk terug. Het vertrouwen van consumenten in het economisch klimaat stortte de afgelopen maanden in. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen daalde in November 22 punten, naar -60. Dit is meer dan 50 punten lager dan in februari dit jaar. De stemming over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden verslechterde van augustus op september het meest, maar consumenten waren ook veel negatiever over de economie in de komende 12 maanden. Bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7388pcr&D1=6,15,22,25&D2=450-451,453- 455&HDR=T&STB=G1&VW=T (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7388pcr&D1=1-2,7-8,12-17,22,26- 39&D2=429-440&HDR=T&STB=G1&VW=T voor extra gegevens)

Detailhandelsvertrouwen t/m Kw. 1 2013 (bron: CBS) Toelichting: Het detaillistenvertrouwen is gebaseerd op de vraag wat de detaillisten verwachten van de omzet van hun eigen winkel(s): is die meer, minder of evenveel als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder? Bron: http://www.hbd.nl/pages/14/Detaillistenvertrouwen/Detailhandel- totaal.html?branche_id=40&hoofdonderwerp_id=13&displayBrancheDropdown=true

Retail marges (schaar)

Ontwikkeling aantal winkels “elektromarkt” (GfK Panel)

Omzetontwikkeling per sector obv GfK retailpaneldata In % t.o.v. 2012 Januari t/m maart 2013 Maart 2013

Online als sector?

Traditional Sales Internet Sales Brick & Mortar Retailers Click & Mortar Online Sales Pure Players Click & Mortar Traditional Sales Offline Online

Retail functies Logistiek, assortimenteren, informatie verstrekken, transactie afwikkelen, after sales service producent (tussen)handel/retail consument

Index omzet totaal GfK weekpanel

Fabrikanten kiezen vaker voor directe verkoop 3-5-2013 Margeverkleining Private labels Contact met de klant Merkwaarde

2012 volume aandelen – impact direct sales

'Scheiding B2B en B2C vervaagt' B2B ontdekt de particulier via internet Scheiding vervaagt 26-4-2013

Omzetontwikkeling (in %) jan-maart 2013 t.o.v. 2012 Groei vanuit de IT B2B verkoopkanalen in niet specifieke IT producten

AH opent 700 afhaalpunten voor bol.com Bestelling ophalen bij dagelijkse boodschappen 13-5-2013

Belang zelf meenemen/afhalen van aankoop In % van aantal aankopen – 2012 peiling GfK Brick&Clicks Monitor

2012: toegang tot digital shopping groeit snel +22% Smart- phone Notebook +3% Smart-TV +48% Tablet PC +48% 3“ 4“ 5“ 6“ 7“ 8“ 9“ 10“ 11“ 12“ 13“ 14“ 15“ 16“ 17“ 18“ 19“ 20“ … 45“ 46“ 47“ 48“ 49“ 50“ … Mobile computer 1,890.000, connected tv 900.000, tablets 1,200.000, smartphones 3,900.000= 7,892.000 apparaten in 2012 45.000 stuks apple tv jan-juni 2012 vs 32.000 in 2011 NL in top 5: Displays & Internet de magische combi Netherlands 2012: almost 8 million divices that have direct internet connection (+22%) Source: GfK Retail and Technology

Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie…… Online Segmentation Netherlands Panelmarket SUPERFUSION PRJ 92360 - RG 3256245 - RP 16591897 - ID 353699943 Jan 10-Dec 10 - Jan 13-Mar 13 Sales Value % TH1 / BLX 3YTD (1M) 2013-05-03 17:28:28 Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie…… omzetaandelen GfK Panelmarkt Winkels zonder Omzet fysieke winkel Webshop omzet Alleen internet webshop winkels met webshop fysieke winkels

markten worden meer beïnvloed door het veranderende gedrag van consumenten en de gewijzigde waarde keten dan door de economische crisis…

www.gfk-retailreports.nl

Patrick Langley Research Director T: +31 (0) 20 7133028 M: +31 (0) 6 53643007 mail: patrick.langley@gfk.com : : http://www.linkedin.com/pub/patrick-langley/37/521/668