Ontwikkelingen in de retailmarkt Patrick Langley © 2013 – alle rechten voorbehouden - GfK Retail and Technology Benelux B.V. - Amstelveen
Growth from Knowledge
GfK Retail Panels – onderzoek naar “kassa-omzet” Stationery Consumer Electronics IT Entertainment Fashion DIY/ Lighting MDA/SDA/ Cookware Photo Optics Telecom Mobile Content Gardening Tourism Automotive “non food” sectoren 3
Retailnetwork („sample“) of GfK Retail and Technology NL
Forse veranderingen in het Retaillandschap: geen weg terug! Winkeliers zetten in op apps Winkel leegstand steeds forser Winkelier moet meerwaarde benutten Meer winkelbedrijven leggen het loodje Meer faillissementen in de detailhandel Retailers verliezen klant uit het oog Winkeliers verder onder druk door schaalvergroting en internetverkoop Kleine winkelcentra zetten in op beleving Winkelen is uit, Webshop hoppen is in Retailer moet nieuwe winkelen omarmen Showroomwinkel heeft de toekomst
Nederlandse detailhandel blijft krimpen Verwachting 2013: -2,1% Dalende koopkracht Werkeloosheid 1-5-2013
Consumentenvertrouwen t/m maart 2013 (bron: CBS) Definitie: Consumentenvertrouwen bestaat uit de volgende twee indicatoren: oordeel consumenten over het economisch klimaat en koopbereidheid. Koopbereidheid is afhankelijk van het oordeel van consumenten over hun eigen financiële situatie en oordeel of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Toelichting: Het vertrouwen van de consument is in November verder gekelderd. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde 2 punten en kwam uit op -32. Zo’n grote verslechtering in twee maanden heeft zich niet eerder voorgedaan. Het vertrouwen in het economisch klimaat ging verder onderuit. De koopbereidheid liep nu ook duidelijk terug. Het vertrouwen van consumenten in het economisch klimaat stortte de afgelopen maanden in. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen daalde in November 22 punten, naar -60. Dit is meer dan 50 punten lager dan in februari dit jaar. De stemming over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden verslechterde van augustus op september het meest, maar consumenten waren ook veel negatiever over de economie in de komende 12 maanden. Bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7388pcr&D1=6,15,22,25&D2=450-451,453- 455&HDR=T&STB=G1&VW=T (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7388pcr&D1=1-2,7-8,12-17,22,26- 39&D2=429-440&HDR=T&STB=G1&VW=T voor extra gegevens)
Detailhandelsvertrouwen t/m Kw. 1 2013 (bron: CBS) Toelichting: Het detaillistenvertrouwen is gebaseerd op de vraag wat de detaillisten verwachten van de omzet van hun eigen winkel(s): is die meer, minder of evenveel als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder? Bron: http://www.hbd.nl/pages/14/Detaillistenvertrouwen/Detailhandel- totaal.html?branche_id=40&hoofdonderwerp_id=13&displayBrancheDropdown=true
Retail marges (schaar)
Ontwikkeling aantal winkels “elektromarkt” (GfK Panel)
Omzetontwikkeling per sector obv GfK retailpaneldata In % t.o.v. 2012 Januari t/m maart 2013 Maart 2013
Online als sector?
Traditional Sales Internet Sales Brick & Mortar Retailers Click & Mortar Online Sales Pure Players Click & Mortar Traditional Sales Offline Online
Retail functies Logistiek, assortimenteren, informatie verstrekken, transactie afwikkelen, after sales service producent (tussen)handel/retail consument
Index omzet totaal GfK weekpanel
Fabrikanten kiezen vaker voor directe verkoop 3-5-2013 Margeverkleining Private labels Contact met de klant Merkwaarde
2012 volume aandelen – impact direct sales
'Scheiding B2B en B2C vervaagt' B2B ontdekt de particulier via internet Scheiding vervaagt 26-4-2013
Omzetontwikkeling (in %) jan-maart 2013 t.o.v. 2012 Groei vanuit de IT B2B verkoopkanalen in niet specifieke IT producten
AH opent 700 afhaalpunten voor bol.com Bestelling ophalen bij dagelijkse boodschappen 13-5-2013
Belang zelf meenemen/afhalen van aankoop In % van aantal aankopen – 2012 peiling GfK Brick&Clicks Monitor
2012: toegang tot digital shopping groeit snel +22% Smart- phone Notebook +3% Smart-TV +48% Tablet PC +48% 3“ 4“ 5“ 6“ 7“ 8“ 9“ 10“ 11“ 12“ 13“ 14“ 15“ 16“ 17“ 18“ 19“ 20“ … 45“ 46“ 47“ 48“ 49“ 50“ … Mobile computer 1,890.000, connected tv 900.000, tablets 1,200.000, smartphones 3,900.000= 7,892.000 apparaten in 2012 45.000 stuks apple tv jan-juni 2012 vs 32.000 in 2011 NL in top 5: Displays & Internet de magische combi Netherlands 2012: almost 8 million divices that have direct internet connection (+22%) Source: GfK Retail and Technology
Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie…… Online Segmentation Netherlands Panelmarket SUPERFUSION PRJ 92360 - RG 3256245 - RP 16591897 - ID 353699943 Jan 10-Dec 10 - Jan 13-Mar 13 Sales Value % TH1 / BLX 3YTD (1M) 2013-05-03 17:28:28 Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie…… omzetaandelen GfK Panelmarkt Winkels zonder Omzet fysieke winkel Webshop omzet Alleen internet webshop winkels met webshop fysieke winkels
markten worden meer beïnvloed door het veranderende gedrag van consumenten en de gewijzigde waarde keten dan door de economische crisis…
www.gfk-retailreports.nl
Patrick Langley Research Director T: +31 (0) 20 7133028 M: +31 (0) 6 53643007 mail: patrick.langley@gfk.com : : http://www.linkedin.com/pub/patrick-langley/37/521/668