LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
Past simple & Past continuous
M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
You do remember, don’t you?
Past Simple – Past Continuous
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Breng uw lessen nog meer tot leven!
Stepping Stones II Chapter 6 Grammar.
Taking the plunge of self-advocacy some considerations & thoughts about the self-advocacy movement De sprong wagen bij zelfadvocaten enkele bedenkingen.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
The English Tenses Alles op een rijtje.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
The Passive De lijdende vorm in het Engels, lastiger, en helaas meer gebruikt dan in het Nederlands.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Instructie grammatica
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Grammatica Unit 6 HD 6.1 t/m 6.7.
ONREGELMATIGE WERKWOORDEN
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Directe rede  Indirecte rede
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
English reports Summaries.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Lesson 9.
Extra English Lesson 9 - recap.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Definities: Present Simple en Past Simple
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
International Primary Curriculum
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
Professional Growth: Conferences and Workshops
Transcript van de presentatie:

LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers

QUIZVRAAG wie vindt van zichzelf dat ie goed kan leren?

QUIZVRAAG 2 maar: hóe leer je dan?

stampen… lezen & herlezen (& samenvatten) opgaven oefenen vooral in week voor de toets

effectief! minste mentale inspanning “feeling of knowing” meeste toetsen worden gehaald

nadeel 1 Dunning, Johnson, Ehrlinger, & Kruger (2003)

nadeel 2

nadeel 3 Gick & Holyoak (1980, 1983)

effectievere stamper? minder optimistisch? meer tijd? beter studeren? inefficiënt meer tijd? beter studeren? hoe?

toolbox met 10 leerstrategieën betere inschatting minder vergeten beter begrip/transfer

bewezen in het lab

getest in de praktijk

de tools

beter onthouden “mnemonics”

“Why would that animal do that?” The Western Spotted Skunk lives in a hole in the ground. The skunk's hole is usually found on a sandy piece of farmland near crops. Often the skunk lives alone, but families of skunks sometimes stay together. The skunk mostly eats corn. … “Why would that animal do that?” elaborative interrogation “Imagine what is described in the sentence” imagery

resultaten Woods, Pressley & Winne (1992)

“Across experiments, spacing was more effective than massing for 90% of the participants, yet after the first study session, 72% of the participants believed that massing had been more effective than spacing.” (Kornell, 2009)

waarom?

wanneer herhalen? je weet het nog net je bent het vergeten

individuele verschillen

© Hedderik van Rijn, Rijksuniversiteit Groningen

la porte - deur trois - drie la cuisine- keuken chouette - leuk à - naar la fenêtre- raam à droite - rechts la télé - tv souvent - vaak le foot - voetbal où - waar beau - mooi la porte - deur trois - drie la cuisine- keuken chouette - leuk à - naar la fenêtre- raam à droite - …… la télé - …… souvent - …… le foot - …… où - …… beau - ……

eindtoets porte - …… à droite - …… trois - …… la télé - …… la cuisine- …… chouette - …… à - …… la fenêtre- …… à droite - …… la télé - …… souvent - …… le foot - …… où - …… beau - ……

resultaat

beter begrijpen Georgiou and Das screened about 400 University of Alberta students and found that five per cent of them were experiencing difficulties. Georgiou says that, while they were reading fluently, they had trouble making sense of what they were reading. […] ‘When they were doing the test, I noticed some of them were highlighting, writing ideas on the margins of the page. It was obvious that they had developed a strategy to help them with the ideas,’ he said. ‘But they still had a significant difficulty looking at the full picture, as reflected in poor simultaneous processing.’” (http://www.news.ualberta.ca, 24 januari 2012)

You have been learning about deserts. What questions do you have about deserts? These questions should be important and they should help you learn more about deserts. You should write as many good questions as you can. You have 20 minutes.

Tabaoda & Guthrie (2006)

Glenberg, Gutierrez, Levin, Japuntich en Kaschak (2004)

“Jan sloeg de spijker in het hout”

Embodied Cognition Cognitie is verankerd in actie en perceptie Tijdens taalbegrip ‘simuleren’ je hersenen de beschreven situatie

sleutelwoorden bedenken tekst lezen sleutelwoorden bedenken geen direct na lezen later “hoeveel vragen ga je goed maken op toets?” begripstoets

resultaat geen direct later SLEUTELWOORDEN BEDENKEN

beter toepassen

Paas et al. (2001)

Paas & Van Merriënboer, 1994

Kalyuga, S. , Chandler, P. , & Sweller, J. (1998) Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1998). Levels of expertise and instructional design. Human Factors, 40, 1-17.

! 4 formules oefenopgaven eindtoets per formule (Blocked) door elkaar heen (Interleaved) eindtoets dag later

resultaat oefenopgaven toets

meer info? www.cognitionandlearning.eu www.boorbestuur.nl/toolbox