Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
Introductiebijeenkomst
Stichting Dijk van een Kust
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Campagne Nederland leeft met Water 2009
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Achterbancommunicatie2.0
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Milieufederatie Zuid-Holland Maart Terugblik 2008 ➔ INVESTEREN IN DE TOEKOMST Service aan een ieder in Zuid Holland die in zijn omgeving actief.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Versus Wilde Ganzen – Nicole Hoeve – Paul Oudshoorn – Aimee Saers – Ingrid Schermers.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Marketing Werkgroep 6.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
Goed rioolgebruik: de lokale campagnes van gemeenten en waterschappen Isabelle Wasmus, projectmanager.
Kennis - Intelligentie
Themabijeenkomst 1oktober 2009
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
Crossmediale Communicatie
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
The medium is the message
CanDo Coaching.
bereik nationaal, adverteer lokaal
Communicatie met ouders
Agenda Wat is het campagne idee / concept? Welke media worden ingezet?
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Walibi World(poster en folders)
Floris Smits, Sven Damen en Josie Berkx. Inhoud Hoofdvraag Doelstelling Concept Plan van aanpak.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Methodiek: Plancyclus
Niets is wat het lijkt.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Talent in Ontwikkeling
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
ViaVia Info-presentatie
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De kracht van de Fietsersbond
Plaats, datum bijeenkomst
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak Strategie en concept Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak GERARD MARTIJNSE, VROM 1

AANLEIDING Bestuursakkoord Waterketen Samenwerking tussen ministeries VROM en V&W, Stichting RIONED Belevingsonderzoek 2008: bewustwording staat centraal Campagne onder Nederland leeft met water

Nederland Leeft Met Water De betrokkenheid bij en interesse in waterbeleid van de Nederlandse bevolking is laag. De overheid wil deze betrokkenheid verhogen om draagvlak te creëren voor beslissingen die de overheid neemt op het gebied van waterbeleid / waterbeheer.

Het campagne concept is “Het vlot “.

Strategie 2009 Nederland Leeft Met Water campagne voortzetten en verrijken Betrokkenheid bij burgers verder verhogen Interactie met de regionale en locale partners 1e helft 2009: waterveiligheid 2e helft 2009: waterketen / goed rioolgebruik

De waterketen / goed rioolgebruik

Achtergrond Nederlanders hebben weinig kennis en bewustzijn van de waterketen en van de invloed die hun gedrag daarop heeft Dit kan er voor zorgen dat ze verkeerde dingen via toilet, bad, douche en spoelbakken afvoeren die zorgen voor vervuiling van het water en verstopping van het riool VROM, V&W en Stichting Rioned willen, samen met de lokale en regionale overheden, het bewustzijn en de kennis verhogen en zo een juist gebruik van het rioleringssysteem bevorderen

Doelstellingen Beleidsdoelstellingen 2009 – 2012 40% van de Nederlanders gaat in 2012 bewust om met het rioleringssysteem 44% van de burgers begrijpt de noodzakelijke investeringen in de waterketen Communicatiedoelstelling campagne 2009 De Nederlander bewust maken van juist omgaan met het riool: 40% weet dat het verstandig is niet alles door het riool te spoelen.

Doelgroep Algemeen publiek vanaf 18 jaar.

“Daar kan een burger zelf aan bijdragen” Het goede gedrag bevorderen is niet zozeer een kwestie van kennis overbrengen maar van normering van het gedrag Bob gaat niet over het overbrengen van de kennis dat je meer kans hebt op het veroorzaken van een ongeval wanneer je rijdt terwijl je hebt gedronken Bob gaat over het maken van de afspraak wie er die avond rijdt Dat je niet rijdt terwijl je hebt gedronken is de norm die niet ter discussie staat en die we niet gaan uitleggen

Normering van goed gedrag Het werkt ook in ons geval, sterker nog het is al bewezen Een beter milieu begint bij jezelf vertelde niet dat het inzamelen van oud papier bomen ging besparen, of dat je door de batterijen bij het chemisch afval te doen je kon voorkomen dat de bodem en het bodemwater verzuurde Wim Kieft vertelde dat hij het deed en dat jij het ook kan Een psychologisch mechanisme dat bewezen werkt: sociale cohesie

Landelijk versus regionaal/lokaal Landelijk gaan we het onderwerp op de bewustwordingsagenda van de burger zetten En normeren we het juiste gedrag: geen troep door het riool spoelen Op regionaal / lokaal niveau gaan we de regionale partijen stimuleren om de burger een individueel handelingsperspectief te bieden Wat mag wel en vooral wat niet En als het niet mag, hoe moet het dan wel? Uiteraard herkennen we de landelijke campagne in de regionale campagne

Het concept Er is gezocht naar Een concept waarin we goed gedrag kunnen normeren En waarmee we de “end benefit “ ‘genieten van schoon water’ over brengen Een visualisering die aansprekend en herkenbaar is voor de thematische campagne maar ook voor de regionale campagne Een manier van communiceren die heel logisch past in de NLMW-signatuur

Communicatie idee Thuis uit de kraan en in de rivieren en meren in ons land: ons water is overal om ons heen. Dit gegeven hebben we letterlijk vertaald door mensen onder water te laten praten. Dat ons water schoon is, wordt duidelijk doordat de mensen in de verschillende uitingen hun mond en ogen openhouden onder water en zich op hun gemak voelen.

LANDELIJKE CAMPAGNE TV-COMMERCIAL PB 51 RADIOCOMMERCIAL PB 51 GAME ADVERTENTIE BANNERS PB 51 WWW.NEDERLANDLEEFTMETWATER.NL

Pb 51 roulement Het Pb 51 roulement start vanaf 9 november 2009 met de landelijke campagne Tv commercial 27” Radiocommercial 27” Banneringcampagne Hiermee wordt een behoorlijke zichtbaarheid gecreëerd waarbij nog extra media wordt ingezet

Aanvullende media-inzet nationaal Magazines Lenen zich goed voor een sterke visuele boodschap Er is ruimte voor uitleg Hoog bereik Bewaarfunctie, waardoor bereik blijft oplopen Online Snel contacten opbouwen Mensen direct linken naar de site en/of de game

Aanvullende media-inzet regionaal Bedoeld om een brug te maken tussen landelijke en regionale communicatie activiteiten. Hiermee wordt zichtbaarheid ‘in-home’ op lokaal niveau gecreëerd Gecombineerd afzenderschap met de gemeentes, immers een autoriteit op lokaal niveau Hiermee worden lokale partijen gestimuleerd om zelf ook de mouwen op te stropen, we geven ze een handreiking

Timing (indicatief) Start productie items regionale campagne eind juni Start productie tv-commercial eind juni Commercial gereed voor offline presentatie begin oktober Commercial gereed voor pre-test medio oktober Commercial aanleveren eind oktober On-air v.a. 9 november