Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak Strategie en concept Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak GERARD MARTIJNSE, VROM 1
AANLEIDING Bestuursakkoord Waterketen Samenwerking tussen ministeries VROM en V&W, Stichting RIONED Belevingsonderzoek 2008: bewustwording staat centraal Campagne onder Nederland leeft met water
Nederland Leeft Met Water De betrokkenheid bij en interesse in waterbeleid van de Nederlandse bevolking is laag. De overheid wil deze betrokkenheid verhogen om draagvlak te creëren voor beslissingen die de overheid neemt op het gebied van waterbeleid / waterbeheer.
Het campagne concept is “Het vlot “.
Strategie 2009 Nederland Leeft Met Water campagne voortzetten en verrijken Betrokkenheid bij burgers verder verhogen Interactie met de regionale en locale partners 1e helft 2009: waterveiligheid 2e helft 2009: waterketen / goed rioolgebruik
De waterketen / goed rioolgebruik
Achtergrond Nederlanders hebben weinig kennis en bewustzijn van de waterketen en van de invloed die hun gedrag daarop heeft Dit kan er voor zorgen dat ze verkeerde dingen via toilet, bad, douche en spoelbakken afvoeren die zorgen voor vervuiling van het water en verstopping van het riool VROM, V&W en Stichting Rioned willen, samen met de lokale en regionale overheden, het bewustzijn en de kennis verhogen en zo een juist gebruik van het rioleringssysteem bevorderen
Doelstellingen Beleidsdoelstellingen 2009 – 2012 40% van de Nederlanders gaat in 2012 bewust om met het rioleringssysteem 44% van de burgers begrijpt de noodzakelijke investeringen in de waterketen Communicatiedoelstelling campagne 2009 De Nederlander bewust maken van juist omgaan met het riool: 40% weet dat het verstandig is niet alles door het riool te spoelen.
Doelgroep Algemeen publiek vanaf 18 jaar.
“Daar kan een burger zelf aan bijdragen” Het goede gedrag bevorderen is niet zozeer een kwestie van kennis overbrengen maar van normering van het gedrag Bob gaat niet over het overbrengen van de kennis dat je meer kans hebt op het veroorzaken van een ongeval wanneer je rijdt terwijl je hebt gedronken Bob gaat over het maken van de afspraak wie er die avond rijdt Dat je niet rijdt terwijl je hebt gedronken is de norm die niet ter discussie staat en die we niet gaan uitleggen
Normering van goed gedrag Het werkt ook in ons geval, sterker nog het is al bewezen Een beter milieu begint bij jezelf vertelde niet dat het inzamelen van oud papier bomen ging besparen, of dat je door de batterijen bij het chemisch afval te doen je kon voorkomen dat de bodem en het bodemwater verzuurde Wim Kieft vertelde dat hij het deed en dat jij het ook kan Een psychologisch mechanisme dat bewezen werkt: sociale cohesie
Landelijk versus regionaal/lokaal Landelijk gaan we het onderwerp op de bewustwordingsagenda van de burger zetten En normeren we het juiste gedrag: geen troep door het riool spoelen Op regionaal / lokaal niveau gaan we de regionale partijen stimuleren om de burger een individueel handelingsperspectief te bieden Wat mag wel en vooral wat niet En als het niet mag, hoe moet het dan wel? Uiteraard herkennen we de landelijke campagne in de regionale campagne
Het concept Er is gezocht naar Een concept waarin we goed gedrag kunnen normeren En waarmee we de “end benefit “ ‘genieten van schoon water’ over brengen Een visualisering die aansprekend en herkenbaar is voor de thematische campagne maar ook voor de regionale campagne Een manier van communiceren die heel logisch past in de NLMW-signatuur
Communicatie idee Thuis uit de kraan en in de rivieren en meren in ons land: ons water is overal om ons heen. Dit gegeven hebben we letterlijk vertaald door mensen onder water te laten praten. Dat ons water schoon is, wordt duidelijk doordat de mensen in de verschillende uitingen hun mond en ogen openhouden onder water en zich op hun gemak voelen.
LANDELIJKE CAMPAGNE TV-COMMERCIAL PB 51 RADIOCOMMERCIAL PB 51 GAME ADVERTENTIE BANNERS PB 51 WWW.NEDERLANDLEEFTMETWATER.NL
Pb 51 roulement Het Pb 51 roulement start vanaf 9 november 2009 met de landelijke campagne Tv commercial 27” Radiocommercial 27” Banneringcampagne Hiermee wordt een behoorlijke zichtbaarheid gecreëerd waarbij nog extra media wordt ingezet
Aanvullende media-inzet nationaal Magazines Lenen zich goed voor een sterke visuele boodschap Er is ruimte voor uitleg Hoog bereik Bewaarfunctie, waardoor bereik blijft oplopen Online Snel contacten opbouwen Mensen direct linken naar de site en/of de game
Aanvullende media-inzet regionaal Bedoeld om een brug te maken tussen landelijke en regionale communicatie activiteiten. Hiermee wordt zichtbaarheid ‘in-home’ op lokaal niveau gecreëerd Gecombineerd afzenderschap met de gemeentes, immers een autoriteit op lokaal niveau Hiermee worden lokale partijen gestimuleerd om zelf ook de mouwen op te stropen, we geven ze een handreiking
Timing (indicatief) Start productie items regionale campagne eind juni Start productie tv-commercial eind juni Commercial gereed voor offline presentatie begin oktober Commercial gereed voor pre-test medio oktober Commercial aanleveren eind oktober On-air v.a. 9 november