De organisatie van de toekomst Crossmediaal samenwerken in de VRT Isabelle Baele, 6 december 2007 Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Basisconcept BEHOEFTEN TIJDS-BESTEDING MEDIA GEBRUIK “Welke behoeften hebben de Vlamingen wanneer en welk medium kan daar het best op inspelen?” Op welk tijdstip heeft men welke behoefte en welke media vult dit in? welk medium kan het beste op dàt ogenblik die behoefte invullen? We vertrekken vanuit de analyse van de behoeftes van “de mensen”. De kracht van de studie moet liggen in de combinatie van de drie hoeken. We moeten in staat zijn een antwoord te geven op de vraag “welk medium kan het beste op dàt ogenblik die behoefte invullen?” Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Basisstudie mediabehoeften Uitleven “Driehoek 2005” LEVEN AANGENAMER MAKEN Uitleven 16% veel en uitbundig plezier beleven Ontsnappen 16% zich af en toe terug trekken in een droomwereld Verrassend ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden nieuwe dingen/ideeën ontdekken zich kunnen uitleven zonder beperkingen Vriendschappelijk Speels Uitbundig Passioneel zich laten meeslepen door zijn gevoelens zichzelf verwennen Gezellig Quality time 14% Ontdekken 10% LEVEN VERRIJKEN zich weer op laden met energie grenzen verleggen, experimenteren Spontaan, zonder na te denken Energiek Exclusief Status Praktisch Erbij horen Onderscheiden 9% Superieur samen met anderen plezier maken een eigen en uniek leven leiden Samenhorig Machtig Erbij horen 11% toch een zeker aanzien verwerven Huiselijk Meelevend een zeker gevoel van macht krijgen Bekwaam Zorg dragen voor Vertrouwd Perfectionistisch de perfectie kunnen bereiken kennis 11% tot een groep af en toe uit blinken mee leven met wat er rond zich gebeurt Gestructureerd efficientie 13% kunnen behoren dingen kunnen die anderen niet kunnen Rustig zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen nauw contact houden met de directe omgeving Functioneel Gespecialiseerd de onderlinge band met de familie sterk houden zekerheid en duidelijkheid krijgen Braaf alles volgens routines laten verlopen LEVEN ONDER CONTROLE HOUDEN Beheersen Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
LEVEN AANGENAMER MAKEN LEVEN VERRIJKEN LEVEN ONDER CONTROLE HOUDEN Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Hoe percipieert de Vlaming de media ? Radio luisteren wordt vooral geassocieerd met verwachtingen met betrekking tot rust en routine. Je kan meevoelen, meeleven, terug denken, en efficiëntie nastreven. Radio vult ook verwachtingen is die energie en levendig zijn. Radio sluit wel niet aan bij de mediabehoeften die te maken hebben met verrijken/meerwaarde. Hoe percipieert de Vlaming de media ? Uitleven radio veel en uitbundig plezier beleven zich af en toe terug trekken in een droomwereld je uit te leven te ontsnappen zich laten meeslepen door zijn gevoelens te ontdekken Gezellig zich weer op laden met energie zichzelf te verwennen Energiek Spontaan, zonder na te denken Status te onderscheiden MEDIA Belonging Huiselijk Vertrouwd tot een groep te behoren Radio luisteren mee leven met wat er rond zich gebeurt kennis te vergroten Rustig efficiëntie te bereiken Terugdenken aan het verleden Braaf alles volgens routines laten verlopen Controle Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Hoe percipieert de Vlaming de media ? TV kijken wordt op de eerste plaats beschouwd als een gezellige, huiselijke media-beleving die vooral toelaat om mee te leven en te voelen, zich te verwennen en af en toe te ontsnappen. Bovendien biedt TV routine, vaste gewoonte, samenhorigheid en geborgenheid. Kennis, onderscheid of uitleven zijn in het globale TV imago geen typische kenmerken. Hoe percipieert de Vlaming de media ? Uitleven tv ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden nieuwe dingen/ideeën ontdekken je uit te leven te ontsnappen Passioneel zich laten meeslepen door zijn gevoelens zichzelf verwennen te ontdekken Gezellig zichzelf te verwennen Status te onderscheiden MEDIA Belonging Samenhorig Huiselijk Meelevend Tv kijken Vertrouwd tot een groep te behoren mee leven met wat er rond zich gebeurt kennis te vergroten efficiëntie te bereiken Terugdenken aan het verleden alles volgens routines laten verlopen Controle Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Internet sluit vooral aan bij de individuele behoeften: ontdekken, onderscheiden en grenzen verleggen. Internet is nuchter, gestructureerd, praktisch, functioneel, no-nonsens. Maar internetten heeft ook het beeld van uitblinken, kunnen wat anderen niet kunnen, perfectie bereiken, aanzien verwerven, unieke dingen doen. Informatie en kennis. Uitleven Internet nieuwe dingen/ideeën ontdekken je uit te leven te ontsnappen te ontdekken zichzelf te verwennen grenzen verleggen, experimenteren Energiek Exclusief te onderscheiden Internetten Status Superieur MEDIA Belonging Machtig toch een zeker aanzien verwerven een zeker gevoel van macht krijgen tot een groep te behoren Bekwaam Perfectionistisch de perfectie kunnen bereiken The focus of this slide is: global operation. We're everywhere. We're a top 10 global research company and we have the scale, reach and scope that comes with it. You may have noticed the ‘curious’ theme cropping up when we talk about ourselves. Having thought hard about what we have to offer, what makes us different, and how Synovate can make the lives of our clients easier, we realised it was curiosity. We're curious about your markets, your products and how your customers feel. We're curious about how to find out in the most effective way. And we're curious enough to create innovative ways to find out where conventional ones won’t do the job. So, Synovate is curiosity in action. Our curiosity to help you satisfy yours. ---------- The curious theme could also be used as a lead-in to discuss the client’s business and generate dialogue. Eg. Something along these lines... Actually, we noticed your company launched xxx product in Europe last year – are you planning to launch this in Asia? etc. tot een groep af en toe uit blinken kennis te vergroten Gestructureerd kunnen behoren dingen kunnen die anderen niet kunnen Rustig zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen Functioneel Gespecialiseerd efficiëntie te bereiken zekerheid en duidelijkheid krijgen Controle Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
internet (bij 16-24jr.) Uitleven internet 16/24 internet Status toch een zeker aanzien verwerven in bepaalde dingen de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen zekerheid en duidelijkheid krijgen zo efficiënt mogelijk (met zo weinig mogelijk moeite )het leven laten verlopen nauw contact houden met de directe/lokale omgeving de onderlinge band met de familie zeer sterk houden tot een groep kunnen behoren nieuwe dingen ontdekken, ideeën op doen grenzen verleggen, experimenteren je uit te leven te ontsnappen te ontdekken zichzelf te verwennen Status te onderscheiden Erbij horen tot een groep te behoren kennis te vergroten efficiëntie te bereiken Beheersen Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Hoe percipieert de Vlaming de media ? Status Belonging Controle Uitleven Superieur Machtig Exclusief Gespecialiseerd Perfectionistisch Bekwaam Gestructureerd Praktisch Functioneel Braaf Vertrouwd Rustig Huiselijk Meelevend Zorg dragen voor Vriendschappelijk Samenhorig Gezellig Spontaan, zonder na te denken Speels Uitbundig Verrassend Passioneel Energiek een zeker gevoel van macht krijgen toch een zeker aanzien verwerven af en toe uit blinken de perfectie kunnen bereiken dingen kunnen die anderen niet kunnen een eigen en uniek leven leiden zekerheid en duidelijkheid krijgen alles volgens routines laten verlopen zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden zich af en toe terug trekken in een droomwereld mee leven met wat er rond zich gebeurt nauw contact houden met de directe omgeving de onderlinge band met de familie sterk houden tot een groep kunnen behoren samen met anderen plezier maken zichzelf verwennen zich laten meeslepen door zijn gevoelens zich kunnen uitleven zonder beperkingen veel en uitbundig plezier beleven zich weer op laden met energie nieuwe dingen/ideeën ontdekken grenzen verleggen, experimenteren The focus of this slide is: global operation. We're everywhere. We're a top 10 global research company and we have the scale, reach and scope that comes with it. You may have noticed the ‘curious’ theme cropping up when we talk about ourselves. Having thought hard about what we have to offer, what makes us different, and how Synovate can make the lives of our clients easier, we realised it was curiosity. We're curious about your markets, your products and how your customers feel. We're curious about how to find out in the most effective way. And we're curious enough to create innovative ways to find out where conventional ones won’t do the job. So, Synovate is curiosity in action. Our curiosity to help you satisfy yours. ---------- The curious theme could also be used as a lead-in to discuss the client’s business and generate dialogue. Eg. Something along these lines... Actually, we noticed your company launched xxx product in Europe last year – are you planning to launch this in Asia? etc. radio tv internet Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
de noodzaak om onze “scope” te verbreden Uitleven SIGNALEREN uitleven 16% veel en uitbundig plezier beleven Ontsnappen 16% zich af en toe terug trekken in een droomwereld Verrassend ONTPLOOIEN VERBINDEN ontsnappen aan de dagelijkse verantwoordelijkheden nieuwe dingen/ideeën ontdekken zich kunnen uitleven zonder beperkingen Vriendschappelijk DIGITAAL / MOBIEL / INTERAKTIEF Speels Uitbundig Passioneel zich laten meeslepen door zijn gevoelens zichzelf verwennen Gezellig Quality time 14% Ontdekken 10% zich weer op laden met energie grenzen verleggen, experimenteren Spontaan, zonder na te denken Energiek Exclusief Status Praktisch Erbij horen Onderscheiden 9% Superieur samen met anderen plezier maken een eigen en uniek leven leiden Samenhorig Machtig Erbij horen 11% toch een zeker aanzien verwerven Huiselijk Meelevend een zeker gevoel van macht krijgen Bekwaam Zorg dragen voor Vertrouwd Perfectionistisch de perfectie kunnen bereiken kennis 11% tot een groep af en toe uit blinken mee leven met wat er rond zich gebeurt Gestructureerd efficientie 13% kunnen behoren dingen kunnen die anderen niet kunnen Rustig zo efficiënt mogelijk het leven laten verlopen nauw contact houden met de directe omgeving KLASSIEK / ANALOOG Functioneel Gespecialiseerd de onderlinge band met de familie sterk houden zekerheid en duidelijkheid krijgen Braaf alles volgens routines laten verlopen Beheersen Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Beperkingen van de vroegere organisatie Gedelegeerd Bestuurder Directie Nieuwe Media Beleidsondersteunende Diensten Algemene Directie Televisie Algemene Directie Radio Algemene Directie Financiën Algemene Directie S, T & I Algemene Directie HR BEPERKINGEN Monomediale organisatie met onvoldoende interacties tussen de media Moeizame crossmediale samenwerking Onvoldoende ‘check & balance’ tussen aanbod, productie en facilitaire diensten Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Daarom een nieuwe organisatie Toekomstvisie voor de VRT in een evoluerend medialandschap Een zoektocht naar crossmediale samenwerking Een zoektocht naar een evenwicht tussen aanbod, productie en facilitaire diensten Een zoektocht naar een meer efficiënte werking Een zoektocht ondersteund door de digitalisering Daarom een nieuwe organisatie Een nieuw organisatiemodel Nieuwsproject Digitalisering IPRO Nieuwe Media Crossmediale projecten Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Doelstellingen Welke doelstellingen moet de VRT nastreven, ook in het nieuwe organisatiemodel ? Crossmediaal en multimediaal aanbod realiseren De prioritaire VRT-domeinen uitbouwen met behoud van een zo breed mogelijk bereik De VRT-middelen efficiënter gebruiken (incl. verbeterde capaciteitsbenutting) Zerobudget-cultuur (focus op juiste zaken) Talent beter ontwikkelen, kanaliseren en doen samenwerken Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Van positioneringsstrategie … 5 radionetten/3 tvnetten verdeelden netjes de koek Radio en TV deden hun eigen ding “Overal apart, toevallig samen” … naar ondernemingsstrategie. “Samen waar het kan, apart waar het moet” Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Procesmodel - overzicht Besturingsmodel Marktstrategie Media Productie Facilitaire diensten Uitzend- operaties Ondersteunende Diensten: Technologie & Innovatie, HR, Financiën, Beleidsondersteunende diensten (Communicatie, Juridische zaken, enz.) Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Media Verbindende Merken Verdiepende Merken Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Productiehuis “Cultuur” Productiehuis “Verbindend” keuze gebaseerd op: kerntaak van de Openbare Omroep Inhoudelijk Doelgroepgericht behoeften van de mediagebruiker Productiehuis “Nieuws” Productiehuis “Sport” Productiehuis “Cultuur” Productiehuis “Fictie” Productiehuis “Jong” Productiehuis “Uitleven” Productiehuis “Verbindend” Productiehuis “Weten” Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Vroeger Radio Trends Concepten Programma’s TV Trends Concepten Online Trends Concepten Programma’s Strategie Media Productie Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Nu Strategie Trends Media Concepten Productie Programma’s Radio TV Online Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Geleidelijke evolutie cross-medialiteit Samenwerking op itemniveau Samenwerking op programma niveau Samenwerking op projectniveau Multimediale mediamerken Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
YOL: most indispensable leisure product Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Internetpenetratie en intensiteit Het internetgebruik is sinds 2000 sterk gegroeid Laatste jaren stagnatie van penetratie maar intensiteit van gebruik neemt duidelijk toe Bron=BIM Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Behoeften van jongeren In het algemeen zijn nieuwe media aanvullend tav traditionele media (complementaire behoeften) Maar niet voor jongeren: Media = fun, uitleven en ontspannen. (you tube, my space) Media = status in de zin van experimenteren, zich onderscheiden en ontdekken Media = verbondenheid in de vorm van aansluiten bij een groep (communities, msn, chat,…) Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Tijdsbesteding bij jongeren Het gebruik van nieuwe media is algemeen gestegen en dan vooral bij de jongere leeftijdscategorieën De sterke toename van het nieuwe media gebruik bij 16/18-24j heeft tv meer secundair gemaakt en radio licht doen dalen. Bij 25-34j is er vooral meer gebruik van tv, radio en nieuwe media. Dat hogere gebruik heeft alleen een negatieve invloed op het lezen. Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
TRADITONELE MEDIA NIEUWE MEDIA Nieuwe media toepassingen in behoeftenkader Bron: Driehoek 2.0 2006 UITLEVEN Naar de radio luisteren op internet/PC TV-programma's bekijken via PC DVD bekijken Informatie over reizen opzoeken Video bekijken Filmpjes bekijken op sites als Youtube, Liedjes/muziek beluisteren via Google Video, … Tijdschriften lezen mp3/Ipod Internet gebruiken Podcastabonnement STATUS Films bestellen via digitale televisie Eenvoudige PC-spelletjes spelen (tetris, Blogs lezen (Video On demand) kaartspel, …) Opzoekingen via Google Liedjes downloaden op PC Films downloaden op internet Gamen via spelconsole (X-box, Surfen via GSM (x) Playstation, Nintendo) TV-kijken Zelf Filmpjes plaatsen op sites als Gaming via PC (complexe games) TRADITONELE MEDIA Nieuwssites bezoeken op internet ERBIJ HOREN NIEUWE MEDIA Youtube, Google Video, … Programma's die nog niet uitgezonden zijn, bekijken De site vrtnieuws.net (bezoeken) Blogs zelf bijhouden/schrijven Het creëren van persoonlijke website, Fotos nemen met je GSM Aankopen via internet SMS-voting bij TV-programmas Radio beluisteren Kranten lezen Via de elektronische programmagids bij Telefoneren via internet (Skypen) digitale televisie, programma’s zelf opnemen Chatten via Internet Programma's naderhand bekijken via Abonnement op SMS-dienst Gebruik (MSN) messenger digitale televisie BEHEERSEN Telefoneren via GSM Emails versturen Bankieren via internet Opgelet: cijfers zijn alleen van toepassing op de internetpopulatie Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
2.1 StuBru = sterk merk Sterk merk, aspirationeel in 2 richtingen Sterk merk, stretchable naar verschillende kanalen - radio - web - tv? Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
StuBru op het web Site gelanceerd in mei, populairste radiosite, voor early adopters Géén exclusieve radio-site : Ondersteuning radio : schema, playlists.. Verrijking : podcasts, interviews, acties ... Exclusief : eigen content/creaties + genereren user gen + community Webredactie = epicentrum wereld van buiten naar binnen halen en van daaruit de radio voeden Beleving op het web verhogen én aansluiting zoeken op bestaande platforms (you tube, my space,…) café local met geatomiseerde en usergen content Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Vb : Café Local STUDIO BRUSSEL = talent factory Café Local – programmaconcept : Een roadshow naar jeugdhuizen : elke vrijdagavond krijgt een jeugdhuis in Vlaanderen Studio Brussel op bezoek Aan de hand van opdrachten bewijzen dat je een bezoek van Studio Brussel waard bent. Live optreden bekende artiest en een dj battle Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Café Local Café Local op Studio Brussel : Live op locatie 9 afleveringen (21sep-23 nov) een roadshow naar jeugdhuizen in Vlaanderen jeugdhuizen tonen zich aan de hand van opdrachten Studio Brussel waardig optreden bekende artiest (Flip Kowlier, Hooverphonic,…) en dj battle Het Café Local platform : week : nieuws door de jeugdhuizen, filmpjes en reacties vrijdag : UGC (foto-video), semi-live : upload ter plekke maandag : videoverslag café local Jan: Café local format uitleggen Roadshow langs jeugdhuizen Opdrachten om stubru bezoek te verdienen Live optreden artiest Dj battle TONEN: INTRO STIJN START SHOW + HOOVERPHONIC Inge : het jongerenlabo heeft als een van de negen werken de kans gekregen om een jaar lang experimenten op te zetten voor en door jongeren; we doen dit ergens in de luwte van dit groot bedrijf in een hoekje van het productiehuis jong café local is ons eerste experiment en loopt nu 5 weken je kan niet in een keer een hele merkbeleving op poten zetten dus zijn we gestart met een concreet nieuw project en radioprogramma specifiek op jongeren gericht een user gen platform gebouwd opde stubru site Maandag bekendmaking jeugdhuis en opdrachten Week lang moeten de jeugdhuizen verslag uitbrengen op het platform Vrijdagavond live uploaden van beelden Maandag verslag We kunnen al een en ander tonen en uiteraard allemaal op de Studio Brussel site te bekijken en te beleven. Er zullen zo nog het heel jaar lang experimenten volgen die allemaal kaderen in onze zoektocht naar hoe de openbare omroep jongeren beter kan aanspreken en bereiken. Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
2.2 Internet Radiospeler Verschillende lagen van (internet)radio: 1. klassieke live radio 2. internet live radio + break out 3. themazenders (one2many) 4. radio op maat (one2one) 5. archief Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
2.3 Klara.be Het cultuurmerk van de VRT = Klara Radio: Klara (klassieke cultuurzender) Internet: Klara.be (aggregeren van VRT cultuurcontent) Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
agenda 1. VRT, X-mediale omroep: nieuwe structuur 1.1 Behoeften van de mediagebruiker 1.2 Evolutie van de kanteling 1.3 Nieuwe structuur Voorbeelden 2.1 Jongeren en StuBru 2.2 Internet radiospeler 2.3 Cultuur en Klara.be 3. X-mediale ambities bij de VRT Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Het Klavermodel : de klassieke media en de nieuwe….. Internet Radio TV Mobiel Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Klavermodel (perspectief beleving mediagebruiker) Internet 10 jaar TV Radio Mobiel 50 jaar 75 jaar 1995: Eerste VRT sites (StuBru en RVI) 2001: Bracke en Crabbé (sms voting aankomende politici, en mensen kozen beste discusiepartner. Pittig detail: SHeeft succes van Freya VDBossche gemaakt, aldus beweerd doro kwade tongen. 5 jaar Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Wat verstaat VRT onder nieuwe media? Debby en Nancy 16 + (user gen) Blog Ramblas Ketnet radio Klara.be Games (Radio 2) Café Local (StuBru) Tour 2007 Live Vlaanderen Vakantieland Vlaanderen Sportland LuxXL (Canvas) Zie appendix 1 Groeninghe museum Studio Pod (StuBru) Eén (streaming-Proximus) Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Kracht van radio Als medium: secundair (geeft veel mogelijkheden) Theatre of the mind: troef voor de beleving van het merk Kracht van radio = kracht van sterke merken (radionet is groter dan de optelling van de programma’s) Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Conclusie: radio, tv en internet zijn bondgenoten VRT-merken zijn op elkaar aangewezen in een hyper- concurrentiële markt “57 Channels and nothing on” Sterke Merken Radio, TV en internet zijn complementair Gecombineerde kracht: het geheel is sterker dan de delen Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007
Conclusie Cross-media tussen radiomerken is not the issue Cross-media tussen de mediamerken: gecombineerde kracht van het portfoliobeleid van de openbare omroep Cross-media tussen de kanalen: maakt het mediamerk sterker! Managementforum - Organisatie - 19 januari 2007