Coördineren of commanderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Organisatiekunde.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Asymmentrische informatie
“Hoe kom ik aan klanten?”
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
PlattelandsCafé 15 mei Welkom door Teunis Jacob Slob.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Management & Organisatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Beslishulp beroerte thuis
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Jongeren Preventie Team
Welkom op onze thema-avond
© de vries business consultancy, 2008
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Focus op motivatie en communicatie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
WOW: enqueteren bij Jumbo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Reflecteren.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Welkom op onze thema-avond
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
What is the meaning of? Student centered learning
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Beste havo 4..
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Betrokken ouder, tevreden ouder
5 valkuilen & Tips.
[powerpoint openen, openen]
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Nederland Filantropieland
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Coördineren of commanderen? Een onderzoek naar de samenwerking tussen zendende en ontvangende organisaties in het internationaal vrijwilligerswerk Simon Kuijpers-Heezemans Promovendus Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies s.kuijpers@ru.nl

Achtergrond Omgevingsfactoren: Ongelijkheid tussen ‘Noord’ en ‘Zuid’ Commercialisering van internationaal vrijwilligerswerk Incidentele observaties: Betrokkenheid ontvangende organisatie bij selectie sterk afhankelijk van relatie met ontvangende organisatie Ontvangende organisaties gefrustreerd over gebrek aan betrokkenheid bij selectie en allocatie van vrijwilligers; te weinig tijd om plaatsingen voor te bereiden

Vraagstelling Hoe coördineren zendende en ontvangende organisaties de plaatsing van vrijwilligers en hoe wordt dit bepaald?

Theoretische bril Ontvangende Organisatie Zendende Organisatie (Effecten van macht) Ontvangende Organisatie Zendende Organisatie Coördinatie Toegang Toegang (Machtsmechanisme) Middelen Middelen Uitwisselingsrelatie Controle Controle (Machtsbron) Afhankelijkheidsrelatie

Onderzoek (1/2) Casusselectie: Verdienmodel Non-profit For-profit Organisatie 1 2 3 Verdienmodel Non-profit For-profit Personeel 10 600+ Landen 4 30 Partnerschappen 4 (Ghana) 6 (Zuid-Afrika) 5 (Zuid-Afrika) Kenmerken Kantoor in NL Kantoor in ZA Wereldwijde kantoren

Onderzoek (2/2) ‘Sociale’ plaatsingen Interviews met 200 mensen: 33 managers of stafleden van zendende organisaties 95 managers, stafleden of lokale vrijwilligers van ontvangende organisaties 62 internationale vrijwilligers

Illustratie “All volunteers love the Luxury bar!”

Afhankelijkheidsrelatie? Vrijwilligers + Beloning Zendende organisatie Reageren op de ‘markt’ van vrijwilligerswerk Veel en diverse partners nodig Grotere organisatiecapaciteit Ontvangende organisatie Vrijwilligers zijn erg waardevol: Gratis arbeid Donaties en fondswerving Reputatie Plaatsingsmogelijkheden

Positioneren Rekruteren Allocatie Plaatsing Evaluatie Coördinatieproces Positioneren Rekruteren Allocatie Plaatsing Evaluatie

Positionering (Stap 1/5) Organisatie 1: Door ontvangende organisatie bepaalde ‘projecten’ Organisatie 2: Meeste partners open invulling, meeste vrijwilligers ‘rotatieprogramma’ “Ze verbleven hier. Ze gaven echt les. [..] Soms denk ik dat we iets verkeerds hebben gedaan. Zijn we gestraft?” – OO Manager Zuid-Afrika Organisatie 3: Gestandaardiseerde types posities “We gebruiken de school zo, dat vrijwilligers daar activiteiten kunnen doen. Wij stellen doelen en zij geven de kinderen vrij aan ons. We nemen de kinderen en beetje bij beetje zien we ze verbeteren. Dat kunnen we kwantificeren en meten.” – ZO3 Manager ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie

Rekrutering (Stap 2/5) ZO 1: voornamelijk stagiaires, minimaal 1 maand Beide commerciële organisaties richten zich op ‘iedereen’ Zowel korte als lange termijn ‘Vaardige’ en ‘ongeschoolde’ vrijwilligers Reis of werk georiënteerde vrijwilligers Maar niemand verkoopt ‘Nee’ “We zullen nooit iemand afwijzen die vrijwilligerswerk wilt doen. We houden er echt niet van om mensen weg te sturen”.- ZO2 Manager “Ze benaderen de vrijwilligers met een houding van “We vinden wel iets voor je.” in plaats van “Zou ik jou willen aannemen?” – Manager OO van ZO2 ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie

Allocatie (Stap 3/5) Zendende organisaties bepalen waar de vrijwilliger naartoe gaat ZO 1 enkel ‘goedkeuring’ keuze vrijwilliger ZO 2 en ZO 3 meer sturend Beloning en straf Voorbeeld ZO 1: “Als je breekt met je partner, begin je de ontvangende organisaties te beoordelen. Dit is organisatie A, dit is B, dit is C, dit D. En dan zeg je : “D werkt niet goed, ik verlaat ze.” [..] Wanneer ik het niet goed doe, verminderen ze de vrijwilligers die ik krijg.” – Manager OO van ZO1 (Ghana) “Als het zo doorgaat, we hebben nu twee a drie mensen gehad met deze klacht, als er niks verandert dan kan ik toch geen mensen meer sturen. Dus hoe kunnen we dit nou aanpakken?”– Manager ZO1 ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie

Plaatsing (Stap 4/5) Het geven van de ‘juiste’ taken aan de ‘juiste’ vrijwilligers Afhankelijk van tijd, vaardigheden en houdingen ZO 1: Laat over aan vrijwilliger en OO ZO 2: Zowel open als gesloten ZO 3: Specifieke taken voor ‘types’ / Minimale communicatie “Ik denk dat de relatie zeer vruchtbaar is. Het werkt goed. Behalve dat je niet de vrijwilligers krijgt wanneer en zoals jij dat wilt. In sommige gevallen komen er vrijwilligers en dan blijkt dat ze zeer weinig kunnen.” – OO Manager van ZO 1 ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie

Evaluatie (Stap 5/5) Zendende organisaties evalueren de volledige ‘vrijwilligerservaring’ - Zowel tijdens als na het verblijf - De ‘klanttevredenheid’ van de vrijwilliger en de ‘geschiktheid’ van de OO Ontvangende organisaties evalueren het welzijn en de productiviteit van vrijwilligers - Is het een ‘win-win’ situatie? / Trots - Geven advies “Ze denken als een bedrijf. Winst en goede reviews staan voorop. Ik zie de vrijwilligers meer als persoon, en wil niet dat ze zich tot last voelen. Ik wil zien hoe ze kunnen groeien.” – OO manager van ZO 3 ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie

Overzicht ‘Wie bepaalt?’ Processtap ZO 1 ZO 2 ZO 3 Positionering OO ZO+ / OO+ ZO+ / OO Rekrutering ZO Allocatie Plaatsing Evaluatie ZO = zendende organisatie OO = ontvangende organisatie