PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Busramp in Zwitserland
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Verborgen vormen van pesten
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Themabijeenkomst Pesten
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
Pesten is kindermishandeling
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
“een nieuwe lln in de klas”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Introductie : Het internet en social media bieden veel mogelijkheden.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Hoe gaan we dat voorkomen?
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
BOM-model PV 25/03/2014.
Onze school is een KiVa-school!.
Herkennen en reageren Cyberpesten Les 1 VO 1-2 VMBO BK.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Transcript van de presentatie:

PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen

Voorstellen

Wat doe ik zoal?

Social media

Volgt u ons al?

Vormen Profiel misbruik https://www.stoppestennu.nl/profiel-misbruik-op-social-media-bron-helpwanted Chantage https://www.stoppestennu.nl/bedreigd-gechanteerd-met-foto-video

Wie?

signalen Thuis: -komt thuis met kapotte fiets, kleren of boeken -heeft blauwe plekken, schrammen -neemt geen klasgenootjes mee -is bang om naar school te gaan -kiest een onlogische route van en naar school -slaapt onrustig en heeft nare dromen -vraagt en/of steelt geld van familie -wordt niet uitgenodigd voor feestjes -overspannen en gestrest op zondagavond of aan het eind van een vakantie

Kind is slachtoffer -Steun je kind, luister naar zijn verhaal, leg de schuld niet bij hemzelf. -Bespreek met je kind de stappen die je wil ondernemen: aan de juf vertellen… Doe niets waar je kind absoluut tegen is. Probeer het te overtuigen. -Hou een logboek bij met daarin wie wanneer pest, hoe enz. Zo krijg je een duidelijk beeld van de situatie. -Zoek samen naar manieren om op het gepest te reageren. -Zoek vrienden, hobby’s waar je kind zich wel goed voelt. Dat kan hem het nodige zelfvertrouwen geven.

Kind is een pester -Ga na wat er precies gebeurt. Praat met je kind, zijn leraar, trainer, vrienden… -Leg het verschil uit tussen plagen (onschuldig en kort) en pesten (hard en om te kwetsen) -Zeg duidelijk dat pesten niet kan. Nooit. Om geen enkele reden. Op geen enkele manier (uitsluiten, spullen stuk maken, slaan, uitlachen, haatmails sturen…) Vraag je kind om onmiddellijk te stoppen. -Wijs op het verdriet dat het pesten veroorzaakt. Probeer de gevoelens van het slachtoffer te verwoorden. Zo vergroot je het inlevingsvermogen van je kind. -Geef hem kansen om het goed te maken.

Kind is omstander -Vraag wat er precies gebeurt (in de klas, jeugdbeweging, voetbal…). -Stimuleer je kind om de leraar zelf op de hoogte te brengen. Maak een verschil tussen ‘klikken’ en ‘melden’. ‘Klikken’ doe je omdat je wil dat iemand een straf krijgt. ‘Melden’ omdat je wil dat iets ophoudt. -Bespreek de stappen die jij eventueel wil ondernemen, bijvoorbeeld aan de juf vertellen. Doe niets wat je kind absoluut niet wil, maar probeer hem ervan te overtuigen dat dat het beste is. -Maak je kind duidelijk dat dat gepest moet stoppen. Bedenk samen oplossingen. Steun hem om iets te ondernemen.

Gevolgen https://nos.nl/artikel/2152373-15-jarige-scholier-pleegt-zelfmoord-na- pesterijen.html https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zelfdoding-hilversumse-marwan-15-ouders- wisten-niks-van-jarenlange-pesterijen/

Strafbaar?

Meldknop & Helpwanted.nL https://www.youtube.com/watch?v=clM3OSyEYvw

Melden Anoniem: Politie: 0800-7000 Gemeente: https://www.youtube.com/watch ?v=HJH_G-Ign6A Politie: 0900-8844 SPOED: 112 Gemeente: 14010