Ouderavond brugklassen 1 oktober 2019
Opzet van de avond Welkom Plenaire gedeelte in de aula (algemene / praktische zaken, zorg) Per klas naar een lokaal (mentor) Kennismaking ouders (borrel) Einde: ong. 21.00 (lokalen) / 21.30 uur (borrel)
rol ouder, rol kind, rol school Doel van de avond rol ouder, rol kind, rol school want: nieuwe school, nieuwe fase voor uw kind en voor u praktische informatie over ziekmelden, activiteiten, Magister, Peppels etc. kennis maken met mentor, met andere ouders en ervaringen uitwisselen
Werkweek Asten leuke groep! goede sfeer en geboft met het weer kennismaken met de vakken en hoe het op het RML gaat luisteren, samenwerken, zelfstandigheid wij: observeren doel bereikt: nieuwe vrienden, soms zelfs ‘iets overwonnen’ www.brugklaswerkweek.nl
Praktische zaken www.rml.nl post: digitaal (mailadressen uit Magister; soms alleen 1e ouder/verzorger!) vragenlijst over AVG e.d. (graag invullen!) magazine MAM (via mail) boekje over huiswerk: binnenkort uitgedeeld in mentorles ouderbijdrage
Zorg screening (rekenvaardigheid, spelling, begrijpend lezen) evt.: steunlessen (KWT) of advies: verder onderzoek faciliteiten (dyslexie, ADHD, …) mail: zoco@rml.nl (zorgcoördinator: Dhr. Van Beek)
Magister: ouder(s)/verzorger(s) Eigen inlogcode Wijzigen persoonlijke gegevens (mailadres/telefoonnr; graag checken!) Ziekmelden kind: ‘zo’, alleen voor hele dag ziek (tandarts, dokter etc: bellen of briefje mee) Inschrijven docentgesprekken
Magister: leerling Eigen inlogcode Rooster(wijzigingen) Absenties / lesnotities (‘hv’/ ‘bv’) Inschrijven voor de KWT (3e lesuur, eigen keuze) Digitale leermiddelen (methodes) Cijfers Contact over cijfers via de leerling (ouders contact met mentor)
Lesuitval etc. Begin/eind van de dag: Magister, klassen-app Tussendoor: opvang in lokaal Pauzes: in school of buiten op plein achterkant Leerling ziek naar huis: via mentor / coördinator en via conciërges (2x bellen)
Peppels portfolio opdrachten voor vakken/lessen studie- en profielkeuze agenda leerling is zelf eigenaar en zelf verantwoordelijk reflecteren plannen
Montessori Academie Wetenschapsklas (start 15 okt) Theaterklas (start na kerstvakantie) Cursussen / lezingen (ook voor of door ouders!) MAM: magazine over cursusaanbod (via mail) Brugklasjaar: 1 activiteit kiezen (ruim aanbod, na lessen / in KWT) Bijhouden portfolio (Peppels) Zie http://www.montessoriacademie.nl/
Schoolfeesten 2 à 3 per jaar soms extern (discotheek in de stad) introducés (kaartje kopen op school en verantwoordelijk) einde brugklassers: 23.30 uur!!! graag op tijd ophalen
Klassieke Talen (KTB) ijkpunt: cijfers eerste rapport (nov/dec) norm: grof gezegd 7 gemiddeld overleg mentoren/leerlingen/ouders bij 1e rapport: brief over gang van zaken
2-gymnasium (cursus KTB) 2-vwo (vanuit 1-vwo, of vanuit 1-h/v) Na de brugklas: 2-gymnasium (cursus KTB) 2-vwo (vanuit 1-vwo, of vanuit 1-h/v) 2-lyceum (h/v gemengd) Bij eerste rapport alle overgangsnormen Doubleren in brugklas niet gebruikelijk
Contactouders gezocht! Vanuit de ouderraad Contactouders gezocht! hulp bij organisatie kerst- en eindejaarsactiviteit belronde (coördineren) hulp bij eventuele excursie contactpersoon ouders / mentor
geb Mijn kind naar de middelbare school… (hoe) kun je als ouder helpen? betrokkenheid: leer de school en mentor kennen begeleiding bij plannen / huiswerk praktische hulp: tas inpakken, dag- en nachtritme Daarover in de lokalen straks meer geb
Uitdaging: de mobiele telefoon geb
geb Meer informatie hierover: https://www.ouders.nl/ (oudersonline) https://www.youtube.com/watch?v=2FaeI8Bkdes (opvoeden; mobiele telefoon) https://www.youtube.com/watch?v=SfsX77U5WAA (mobiele telefoon / slaapproblemen) https://www.youtube.com/watch?v=QXWNChoIluo (vanaf 3.00 min over verslavende werking telefoons; in het Engels) geb
Naar de lokalen! L1a: Dhr. Bakker lok. 207 L2b: Dhr. Schneider lok. 210 L1c: Dhr. De Jager lok. 208 L1d: Mw. Schröder lok. 212 V1a: Mw. Faulkner lok. 204 V1b: Dhr. De Jong lok. 215 V1c: Mw. Ledeboer lok. 211