Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concercommunicatie middelen
Advertisements

IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
De eerste presentatie voor Nederlands
MARKETING-COMMUNICATIE
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Basis communicatieplan
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Studentencongres Reclame en PR.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Communicatie en Instumenten
Interculturele communicatie
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Dagdeel 3 conflicthantering
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Programma Assistentendag April 2017
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Basics over communicatie
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie Les 2.
Communicatie 7e les.
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Op het werk, in de klas en prive.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
1.2 massamedia en internet
Transcript van de presentatie:

Communicatie

Het communicatieproces ZBMO-model Zender zendt  een Boodschap  via een Medium  naar Ontvanger Vollediger: Aspecten van de boodschap (Schulz von Thun): zakelijk: inhoud expressief: welk imago van afzender blijkt eruit? relationeel: toon appellerend: wat wil de zender bereiken?

Boodschap overbrengen Coderen boodschap inkleden met beelden, woorden, gebaren, muziek, associatie, en andere symbolen Decoderen ontvanger destilleert de boodschap uit die beelden, woorden enz. Referentiekader van ontvanger wordt bepaald door waarden, normen, ideeën en gevoelens

Selectieve perceptie Selectieve blootstelling aandacht interpretatie acceptatie herinnering Wordt sterk bepaald door referentiekader

Storing in communicatie Ruis interne: niet goed decoderen externe: storende invloed in de omgeving Redundantie: overdosis aan communicatie, schiet het doel voorbij functionele redundantie: herhaling die de doelgroep accepteert Bij massacommunicatie geen feedback dus bij interne ruis: geen correctie, zoals wel bij een gesprek zonder feedback ook geen terugkoppeling, geen correctie

Soorten communicatie Naar doel Voorlichting: informeren Propaganda: overtuigen Promotie: verkopen (of tussenstap, zoals bekendheid, imago) Naar medium face to face groepsgesprek verbaal en non-verbaal telefoongesprek schriftelijk met beeld en geluid via massamedia

Soorten communicatie Naar bedoeling intentioneel: bedoeld communiceren niet-intentioneel: onbedoeld communiceren Naar setting persoonlijk zakelijk Naar organisatie intern extern Metacommunicatie: communiceren over communicatie Consistentie: boodschappen kloppen onderling

Beïnvloedingstheorieën Injectienaaldtheorie = stimulus-responstheorie stimulus sturen, ontvanger leert er een associatie bij stimulus vaak ‘injecteren’ Multi step flow model, komt van adoptiecurve van Rogers communicatie richten op innovators, straalt door naar early adopters  early majority  late majority  laggards Two step flow model zender  opinieleider(s)  doelgroep

Beïnvloedingstheorieën 2 Agenda setting agenda in de media beïnvloeden waarover moeten mensen gaan nadenken, en over praten? Uses and gratifications theorie mensen bepalen zelf welke media ze gebruiken en wat de ermee doen

Beïnvloedingstheorieën 3 Communicatiekruispunt informering: voorlichting overreding: reclame dialogisering: voorlichting in dialoog, overleg formering: bedrijfscommunicatie in sociale media, lobbyen

Communicatie One to one persoonlijke verkoop, direct marketing One to many reclame, pr Many to many in sociale media, conversatiemanagement