1 2 3 4 Gebruik van de vervoermiddelen per leeftijdsgroep Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Gebruik van de vervoermiddelen per leeftijdsgroep Gedetailleerde data per vervoermiddel Lundi TO TRANSLATE ! ! ! Gebruik van de vervoermiddelen per Gewest Gebruik van de vervoermiddelen per geslacht Volgens de dag van de week
1 2 3 4 Historische stiptheidsdata van de NMBS TO TRANSLATE ! ! ! Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? TO TRANSLATE ! ! ! Historische stiptheidsdata van de NMBS
1 2 3 4 PERCENTAGE KM PER VERVOERMIDDEL EN GEWEST Brussel Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag PERCENTAGE KM PER VERVOERMIDDEL EN GEWEST Brussel Vlaanderen
1 2 3 4 PERCENTAGE KM PER LEEFTIJDSGROEP Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag PERCENTAGE KM PER LEEFTIJDSGROEP
1 2 3 4 PERCENTAGE KM PER DAG VAN DE WEEK Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag PERCENTAGE KM PER DAG VAN DE WEEK
1 2 3 4 Percentage km per vervoermiddel en geslacht Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag Percentage km per vervoermiddel en geslacht
1 2 3 4 AFGELEGDE AFSTAND PER VERVOERMIDDEL PER DAG (KM) Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag AFGELEGDE AFSTAND PER VERVOERMIDDEL PER DAG (KM)
Bonus! 1 2 3 4 Eerste cijfers m.b.t. de e-steps in België Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Bonus! Eerste cijfers m.b.t. de e-steps in België TO TRANSLATE ! ! !
1 2 3 4 Maandag TO TRANSLATE ! ! ! Volgens de dag van de week Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? TO TRANSLATE ! ! ! Maandag Volgens de dag van de week Volgens de maand Gemiddelde snelheid Volgens het uur Resultaten per station
1 2 3 4 AANTAL VOORBIJGEREDEN FIETSEN PER DAG Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag AANTAL VOORBIJGEREDEN FIETSEN PER DAG * Op basis van cijfers van 2012 tot 2019 in Vlaanderen, en 2018 - 2019 in Brussel
1 2 3 4 AANTAL VOORBIJGEREDEN FIETSEN PER MAAND Brussel Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag AANTAL VOORBIJGEREDEN FIETSEN PER MAAND Brussel Vlaamse Brabant * Op basis van cijfers van 2012 tot 2019 in Vlaanderen, en 2018 - 2019 in Brussel
1 2 3 4 Wetstraat Dichtheid van fietsen: Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Wetstraat Maandag Dichtheid van fietsen: Gemiddelde snelheid van fietsen: Les embouteillages ….
14min 25% 14 000 jaar! 1 2 3 4 GEMIDDELD VERLOREN TIJD Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag 14min 25% GEMIDDELD VERLOREN TIJD ELKE DAG IS 25% VAN DE BESTUURDERS IN DE FILES 14 000 jaar! TO TRANSLATE ! ! ! VERLOREN TIJD DOOR DE BELGEN ELK JAAR IN DE FILES
1 2 3 4 CONCENTRATIE FIETSEN PER UUR PER STATION 3 1 2 10 5 9 6 7 4 8 Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag CONCENTRATIE FIETSEN PER UUR PER STATION 3 1 2 5 10 9 6 7 4 8 11 h h h h
1 Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag 3 1 2 5 10 DAGELIJKS AANTAL FIETSERS PER STATION: BRUSSEL 9 6 7 11 4 1 10 8 9 2 11 8 3 7 4 5 6 6 5 7 8 4 9 Vlaanderen Adress Fiets per dag 1 Koolmijnkaai 8 - 1080 Sint-Jans-Molenbeek 1340 2 Wetstraat 130 - 1000 Brussel 1107 3 Vilvoordsesteenweg - 1020 Brussel 874 4 Generaal Jacqueslaan (VUB) - 1050 Elsene 769 5 Wetstraat 145 - 1000 Brussel 768 6 Tervurenlaan 28 - 1040 Etterbeek 709 7 Fonsnylaan 48B - 1060 Sint-Gillis 500 8 Franklin Rooseveltlaan 48 - 1000 Brussel 461 9 Poincarélaan 75 - 1070 Anderlecht 398 10 Woluwelaan 34 - 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe 327 11 Vorstlaan 213 - 1170 Watermael-Boitsfort 157 3 10 2 11 1 Vlaamse Brabant
1 2 3 4 DAGELIJKS AANTAL FIETSERS PER STATION: VLAAMSE BRABANT Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Maandag DAGELIJKS AANTAL FIETSERS PER STATION: VLAAMSE BRABANT 1- Gaasbeek 2 - Afligem 3 - Gooik 4 - Holsbeek 5 - Asse 6 - Hoeilaart 7 - Tremolo 8 - Drieslinter 9 - Londerzeel 10 – Drieslinter (2) 11 - Zemst 12- Tervuren 13- Kortenberg 14 - Nossegem 15 – Sint Pieters-L 16 - Wilsele 17 - Werchter 18 - Gaasbeek 17 7 9 18 4 14 16 13 8 2 5 10 12 3 1 6 15 1 Gaasbeek 4 Holsbeek 7 Tremelo 10 Drieslinter I 13 Kortenberg 16 Wilsele 2 Affligem 5 Asse 8 Drieslinter II 11 Zemst 14 Nossegem 17 Werchter 3 Gooik 6 Hoeilaart 9 Londerzeel 12 Tervuren 15 Sint-Pieters-Leeuw 18 Herent
58% 40% 4.7km 34 0.03% < 1 2 3 4 57% van de gebruikers Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? 57% van de gebruikers 34 < ans 40% Gebruikers in België Brussellaars 0.03% TO TRANSLATE ! ! ! Gemiddelde afstand per dag 58% 4.7km mannen
9% 25% 16% 0.1% 1 2 3 4 Bezitters in België heeft al geprobeerd Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? 16% Bezitters in België overweegt een aankoop binnen de 3 jaar 0.1% TO TRANSLATE ! ! ! 9% 25% Waaronder… heeft al geprobeerd denkt een e-auto de kopen
80% 76% 69% 55% 51% 1 2 3 4 KOOPPRIJS: TE HOOG Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? KOOPPRIJS: TE HOOG ER ONTBREEK LAADSTATIONS GOEDKOPER BIJ HET GEBRUIK ZWAKKE AUTONOMIE MILIEUVRIENDELIJKER 80% 76% 69% 55% 51% TO TRANSLATE ! ! !
1 Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Brussel Vlaanderen * Basés sur les chiffres de 2017, 2018 et 2019
33% 15min 65% 67% 62% 1 2 3 4 +17%* +19%* +4%* gemiddelde vertraging Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? 33% 15min percentage pendelaars dat zegt vertraging met de trein te hebben gehad gemiddelde vertraging 65% frequenter vervoer +17%* TO TRANSLATE ! ! ! 62% 67% % vermindering van de kosten meer stiptheid +19%* +4%* * Evolutie sinds 2017
1 2 3 4 Station Ponctualité Moyenne Ponctualité moyenne Verdeling van de vervoermiddelen 2 3 4 Stiptheid van het openbaar vervoer Focus op alternatieve vervoermiddelen Nieuws: naar de elektrische auto? Station Ponctualité Moyenne Ponctualité moyenne AALST 86% ERQUELINNES 90% MECHELEN 88% AARSCHOT 91% ESSEN MOESKROEN 85% ANS 81% ETTERBEEK 89% MOL ANTOING 78% FLEMALLE-HAUTE MONS ANTWERPEN-BERCHEM GEMBLOUX NAMUR 82% ANTWERPEN-CENTRAAL GENK 80% NEERPELT ARLON 76% GENT-SINT-PIETERS OOSTENDE 87% ATH GERAARDSBERGEN OTTIGNIES ATHUS 92% GLONS 83% OUDENAARDE BERTRIX GOUVY POPERINGE BILZEN HALLE PUURS 93% BINCHE HASSELT QUIEVRAIN BLANKENBERGE HUY RIVAGE BRAINE-L'ALLEUD JEMELLE RONSE 94% BRAINE-LE-COMTE JEMEPPE-SUR-SAMBRE SAINT-GHISLAIN BRUGGE JETTE SCHELLEBELLE BRUSSEL-CENTRAAL KNOKKE SINT-NIKLAAS BRUSSEL-LUXEMBURG KORTRIJK SINT-TRUIDEN 84% BRUSSEL-NATIONAAL-LUCHTHAVEN LA LOUVIERE-CENTRE SPA-GERONSTERE BRUSSEL-NOORD LA LOUVIERE-SUD TAMINES BRUSSEL-ZUID LANDEN TOURNAI BURST LEUVEN TURNHOUT CHARLEROI-SUD LIBRAMONT VERVIERS-CENTRAL COUVIN LICHTERVELDE VILVOORDE DE PANNE LIEDEKERKE VIRTON DEINZE LIEGE-GUILLEMINS VISE 71% DENDERLEEUW LIER WALCOURT DENDERMONDE LIERS WAREMME DIEST LOKEREN WELKENRAEDT DINANT LUTTRE ZEEBRUGGE-DORP 97% EDINGEN MANAGE ZEEBRUGGE-STRAND 95% EEKLO MARLOIE ZOTTEGEM
Brussels Vlaanderen Wallonie Fiets Bus Wagen (bestuurder) 1,3% 4,8% 0,9% Bus 6,3% 1,4% 1,6% Wagen (bestuurder) 50,0% 53,6% 64,4% Wagen (passagier) 12,0% 19,0% 18,3% Fiets met elektrische bijstand 0,6% 3,5% 0,4% E-step 0,3% 0,0% Metro/Tram 8,0% 0,7% 0,2% Andere 2,4% 0,1% Voetganger 9,6% 7,0% 4,7% Gemotoriseerde tweewielers 2,3% Trein 6,7% 8,5% 8,3%
≤ 34 35-54 +55 Fiets 2% 4% 3% Bus Wagen (bestuurder) 51% 59% 62% Wagen (passagier) 22% 17% 16% Fiets met elektrische bijstand 1% 5% E-step 0% Metro/Tram Andere Voetganger 7% 6% Gemotoriseerde tweewielers Trein 12% 9%
Man Vrouw 4% 3% 1% 2% 66% 46% 10% 29% 0% 6% 7% 8% 9% Fiets Bus Wagen (bestuurder) 66% 46% Wagen (passagier) 10% 29% Fiets met elektrische bijstand E-step 0% Metro/Tram Andere Voetganger 6% 7% Gemotoriseerde tweewielers Trein 8% 9%
≤34 35-54 +55 Brussels Vlaanderen Wallonie Brussels Vlaanderen Percentage km per vervoermiddel en gewest Dagelijks Km per leeftijd Afgelegde afstand per vervoermiddel per dag (km) ≤34 35-54 +55 Fiets 10,16 16,91 12,84 Bus 12,66 16,46 11,35 Wagen (bestuurder) 53,73 50,72 51,94 Wagen (passagier) 48,98 54,54 44,49 Fiets met elektrische bijstand 14,02 16,07 19,19 E-step 6 2,8 5 Metro/Tram 8,66 9,00 8,00 Andere 21,56 11,67 1,83 Voetganger 5,71 4,30 4,65 Gemotoriseerde tweewielers 33,69 25,31 51,64 Train 84,25 81,14 71,04 Brussels Vlaanderen Wallonie Fiets 8,27 13,42 18,59 Bus 9,56 16,45 13,69 Wagen (bestuurder) 39,16 48,13 61,14 Wagen (passagier) 35,86 47,77 55,19 Fiets met elektrische bijstand 13,67 17,66 20,97 E-step 5,2 4,72 4,21 Metro/Tram 8,46 8,72 9,12 Andere 74,27 13,09 5,33 Voetganger 3,80 5,26 4,34 Gemotoriseerde tweewielers 30,36 52,52 16,55 Train 41,12 84,53 86,98 Brussels Vlaanderen Wallonie Voetganger 70% 60% 56% Wagen (bestuurder) 36% 50% 54% Metro/Tram 26% 3% 1% Bus 18% 4% 6% Wagen (passagier) 9% 17% Fiets 16% Trein 5% El-step 2% 0% E-fiets Gemotoriseerde tweewielers Andere
<34 35-54 55+ ≤34 35-54 +55 Hommes Femme Hommes Femme 38% 32% 30% Proportion de la population ayant utilisé la veille Km parcourus quotidiennement en moyenne Bruxelles Flandre Wallonie 38% 32% 30% Bruxelles Flandre Wallonie 5,2 4,72 4,21 <34 35-54 55+ 57% 36% 7% ≤34 35-54 +55 6 2,8 5 Hommes Femme 58% 42% Hommes Femme 3,9 km 5,7
Année Mois Région Ponctualité moyenne 2017 January Bruxelles 88% 2018 86% 2019 February 87% 85% March 90% April 91% 89% May 83% June July August Flandres September 81% October 80% 92% November 82% December Wallonie 84% 78% 75% 77% 76%
17 7 9 18 4 14 16 13 8 2 5 10 12 3 1 6 15 Nummer Avg number of Bicycles per day Stad: Oorsprong: Bestemming: 1 75 Gaasbeek Sint-Kwintens-Lennik Vlezenbeek 2 108 Affligem Essene Teralfene 3 136 Gooik OLV Lombeek Neigem 4 161 Holsbeek Sint-Pieters-Rode Houwaart 5 181 Asse Zellik 6 209 Hoeilaart Watermaal-Bosvoorde 7 223 Tremelo Naar Cycling Center 8 230 Drieslinter Budingen 9 248 Londerzeel Opwijk 10 262 Zoutleeuw 11 303 Zemst Vilvoorde Eppegem 563 Kapelle-Op-Den-Bos Humbeek 12 570 Tervuren Vossem 14 605 Nossegem 52 53 15 614 Sint-Pieters-Leeuw Lot Anderlecht 16 654 Wilsele Herent 17 673 Werchter Haacht Aarschot 18 740 Tildonk Wijgmaal
Neem gerust contact op met het instituut voor meer informatie. 1 2 3 4 Répartition des déplacements Ponctualité des transports en commun Les modes de transport alternatifs Actualité: les voitures èlectrique Sinds enige tijd bouwt Vias institute aan een grote database van mobiliteitsgegevens om zijn Mobiliteitsobservatorium te versterken. De gegevens, gepresenteerd in deze Mobiliteitsbarometer, zijn afkomstig uit een aantal van deze database. Het doel van deze Mobiliteitsbarometer is om op een kleine tijdsschaal (om de 3 maanden) een synthese van de mobiliteit in België te geven. Om dit te doen, importeerde, evalueerde en verwerkte Vias institute verschillende datasets, die gratis beschikbaar zijn via verschillende organisaties (de bekende "Open data"-gegevens). Sommige gegevens zijn ook afkomstig van enquêtes van Vias institute zelf, afgenomen bij een representatief panel in België. Deze barometer zal in de loop van de tijd worden uitgebreid, rekening houdend met nieuwe gegevensbronnen en ook via het bestuderen van trends tussen de verschillende edities (seizoensgebonden variaties, trend op langere termijn, enz.) Neem gerust contact op met het instituut voor meer informatie.