Renske Koordeman, Researcher Marieke Fokkink, Behavioral scientist

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

Past simple & Past continuous
Brein en dyslexie Anneke Smits
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Grammar. When : wanneer, op het moment dat : The doctor said I had to take these pills when I wake up. If : als, voorwaarde : The doctor said I had to.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
de tijd van burgers en stoommachines
Docentontwerpteams en self-efficacy
Antipyretica en koortsstuipen
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
A digital toolkit for patients with COPD
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) Communicatieworkshop Casuspresentatie Clara Caenepeel, ASO interne geneeskunde.
Welcome Cross-border LHV in Europe Author: Lambert van der Meulen Jr. M.Sc. 0031(0) Commissioned by: Gebr. Versteijnen.
Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BBPD)
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Association between Advanced Glycation End products
Ontwerpen Naam auteur(s) Drs. Nadine Kim de Boer Vakgebied Engels
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Simple en continuous tenses
Luchtvervuiling zwangerschap
Wat kan er fout gaan tijdens onze slaap? Neurologie van de slaap
Onvoltooid tegenwoordige tijd
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Albert Heijn: Safe, efficient and sustainable transport, also on highways Largest share of kilometers in our domestic transport is on the highway Multi.
“Conquest of Paradise”
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
The well-being of incarcerated mothers in the Netherlands
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
“Conquest of Paradise”
Slaap-waakstoornissen…
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
“Conquest of Paradise”
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Afscherming 1 hour Monday ochtend morning.
A realistic basic income policy needs two pillars
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Voltooid tegenwoordige tijd
Gerund or Infinitive 6.4.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Measuring sleep with the actiwatch in clients with severe and multiple disabilities Renske Koordeman, Researcher Marieke Fokkink, Behavioral scientist Stefanie Cerneus, Physician intellectual disabilities

Prevalence sleeping problems: General population 15-25% Introduction Prevalence sleeping problems: General population 15-25% ID adults 40-67% ID children > 80% Sleeping problem: Difficulties with falling a sleep Often awake during the night Awake very early (Didden, 2008; Didden, Korzilius, van Aperlo, van Overloop, & de Vries, 2002; Didden & Sigafoos, 2001; Didden, Smits, & Curfs, 2004; Maas et al., 2008; Maas et al., 2009; Maas, Didden, Korzilius, & Curfs, 2012; Maas et al., 2010; Tietze et al., 2012).

Sleeping problems related to behavioral problems Stereotypical behaviour Hyperactivity Aggression Less motivation Less activity Automutilation (Brelewski and Wiggs,1999; Didden et al., 2002; Chen, Spano, & Edgin, 2013; Symons et al., 2000; van der Wouw, 2013)

Sleeping problems related to behavioral problems ADHD Of the children diagnosed with ADHD, 25% actually has a sleeping problem (Chervin, 1997)

Difficult: Causes Consequences Co morbidity ??? Chicken or egg? Difficult: Causes Consequences Co morbidity ??? Kip ei blijft lastig

Causes and consequences relation Epilepsy- vicious circle Sleep apnea Nightmares Consequences: Decrease in cognitive functioning Increase in ASS and ADHD symptoms Irritation/aggression Heart problems Overweight (Didden and Trentelman, 2002) Epilepsy: Often a vicious circle A decrease in total sleep time due to epilepsy Improvement in sleep-> often improvement epilepsy

Normal sleep cycle Eigenlijk doorlopen we in een nacht niet 1 cyclus, maar 5 cyclussen. In een gemiddelde nacht doorlopen we 4 tot 5 slaap cyclussen, iedere slaapcyclus duurt zo’n 90 tot 120 minuten. Alle cyclussen hebben min of meer dezelfde structuur en volgen elkaar op. Iedere slaapcyclus bestaat vervolgens ook weer uit 5 fases, dit zijn overigens voor iedere cyclus dezelfde fases en ze vinden ook in dezelfde volgorde plaats.

Give recommandations at client level and organisational level Aims study Investigate: Prevalence sleeping problems in clients with severe and mutiple disabilities Possible causes Give recommandations at client level and organisational level

Design: Pre and post test T0  Intervention  T1 T0 and T1: Method Design: Pre and post test T0  Intervention  T1 T0 and T1: Client weares Actiwatch for 14 days Sleeping diary for 14 days Questionnaire daily functioning and medical problems Test wearing of watch first with another (plastic child) watch

Actiwatch Measures: Physical activity Light intensity Sleeping patterns

Example client 20-year old male client with severe intellectual disability and epilepsy Summer 2015: Since 1,5 year very tired Inactive/red eyes Multiple naps during the day Increase in absences and fall incidents

T0 - First we see that wake up times and going to bed times differ. - Second we see that sleep efficiency differs and ranges between 76 and 92%. Below 85% indication of sleeping problems Onset latency = The sleep onset latency in minutes-> how long it takes before someone falls a sleep WASO = Wake after sleep onset #awak = hoevaak wakker

Actions Outcomes: Actiwatch: average of 11h en 45min in bed during the night Average 1 h during the day in bed Max 14 hours in bed per day Actions Bed times: 9.00 pm to 7.00 am Max of 45 min in bed during the day

No sleeping during the day Fit and happier Less epilepsy Effects: Less tired No sleeping during the day Fit and happier Less epilepsy actiwatch: lijkt verbeterd. Ligt gemiddeld 10 uur te slapen en 10:45 minuten in bed. Inlsaaptijd is kort, effectieve slaap is toegenomen naar 93%. lijkt ook meer slaapcycli te doorlopen. Dit ondersteunt het klinische beeld waarbij ze een minder vermoeide jongen zien met minder epilepsie Minimaal 1-1,5u voor goede slaap

Questions?

Slaapprobleem Primair slaapprobleem: Inslaapproblemen Mild = in slaap vallen duurt 30 min. < 1uur, 1 of 2 keer per week. Ernstig = in slaap vallen duurt > 1uur, 3 of meer keer per week Doorslaapproblemen Mild = wakker worden in de nacht 1 of 2 keer per week, langer dan 15 min. wakker blijven. Ernstig = wakker worden in de nacht (meer dan) 3 keer per week, cliënt blijft langer dan 15 min. wakker blijven. Vroeg wakker worden Mild = Voor 5 uur wakker worden 1 of 2 keer per week. Ernstig = Voor 5 uur wakker worden (meer dan) 3 keer per week. Secundair slaapprobleem: In de klinische praktijk spreken we alleen van een slaapprobleem als het functioneren van de cliënt overdag (negatief) wordt beïnvloed door een primair slaapprobleem. Primair slaapprobleem: De cliënt slaapt slecht in, ligt lang wakker of wordt te vaak of te vroeg wakker. Er kan sprake zijn van 3 soorten slaapproblemen, gebaseerd op de indeling van Maas et al. (2010) en aangepast voor onze doelgroep