Oude wijn en nieuwe wijn: ontwikkelingen in het beroepsonderwijs Ton Eimers 11 april 2019
Terugblik Beroepsonderwijs Enorme ontwikkeling doorgemaakt Ook zorgen Samenwerking Daling verzuim en uitval Kwaliteit van onderwijs Passend onderwijs en ondersteuning Ook zorgen Avo-isering, afkalving vmbo Alles kan altijd beter: onrust
Vooruit kijken Overgang naar nieuwe beleidskaders Enorm veel initiatieven Pilots vmbo-pro, mbo in vmbo, soepelere overgang mbo-werk, mbo-verklaring, praktijkleren, ruimte voor regio…. Passend onderwijs, Toelatingsrecht, Sterk Beroepsonderwijs, Herziening Kwalificatiestructuur, Doelmatige Leerwegen… Wat zijn nu de belangrijkste ontwikkelingen? Wat kunnen we ermee?
Drie thema’s Relatie VO-mbo Doelgroepen VSV en de brede kwaliteitsagenda Oude en nieuwe wijn…
VO-MBO (1) VO is meer dan vmbo Sterk Beroepsonderwijs Praktijkonderwijs, VSO, Havo Sterk Beroepsonderwijs Samenwerking in de regio Hernieuwde poging geïntegreerde programma’s vmbo-mbo Nog maar eens Techniek Vroegtijdige aanmelddatum en Toelatingsrecht Nieuwe gekte of tijdelijke onrust? Met het recht in de hand
VO-MBO (2) LOB wat wil je ermee? Wat is het succes van LOB? Kiezen met perspectief op werk Tekorten op de arbeidsmarkt Doelmatige loopbaan Persoonlijke ontwikkeling 21e-eeuwse skills Liever: beter worden in wat we doen
Doelgroepen Zijn de doelgroepen terug? Achterliggende ontwikkeling Strijdige visies: JIKP vs. Passend onderwijs Zoek uw favoriete doelgroep Achterliggende ontwikkeling Niet-kwalificerend onderwijs/scholing Openbreken van kwalificatiegebouw Praktijkleren, Leven lang ontwikkelen, mbo-verklaring Loopbaan opleiding/werk, leeftijdsgrenzen schuiven op Thuiszitters in het mbo!
De brede kwaliteitsagenda Periode aanpak nieuwe VSV-ers loopt af VSV-agenda gaat op in Kwaliteitsagenda Focus op vakmanschap, Doelmatige leerwegen Passend onderwijs: basisondersteuning Beter worden in wat we doen Integrale kwaliteit Intern en in samenwerking
Toch iets nieuws doen, dan: Wat vind jij daar nu van? Beter worden! Toch iets nieuws doen, dan: Samenwerking verbreden Beroepsonderwijs verbreden AVO-route kritisch benaderen