Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
ODD en CD, wat is dat?.
Leer- en gedragskenmerken
Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 8 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Methodische vaardigheden
Stoornissen bij kinderen
Autisme in de dagelijkse praktijk
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Liefde en relaties.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Autisme Spectrum Stoornissen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Heel gewoon maar toch anders.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Maatschappelijke zorg 2
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Observeren en begeleiden van kleine groepen
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
Reuzen & stenen Opdracht:
Ontwikkelingspsychologie
Communicatie 4e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
PIT – Project in Thema’s
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Verschillende probleemgedragingen
Doelgroepen Adolescentie
Ontwikkelings-psychologie
ontwikkelingspsychologie
Liefde en relaties.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 5

terugblik Kleuter en jonge schoolkind Het geheime leven van 4 jarige Wat weten jullie nog van vorige week?

Schoolkind en oudere schoolkind Deze les Schoolkind en oudere schoolkind Wat gebeurt er in de ontwikkeling van het schoolkind en oudere schoolkind?

Het schoolkind Sociaal emotioneel: vriendschappen worden belangrijk. Imitatiefase: bootst gedrag na om erbij te horen. Groepsregels, groepsgedrag en rolverdeling zijn belangrijk Kind weet wat wel en niet mag. Bij een tekort aan aandacht: kan het kind ongehoorzaam zijn (aandacht trekken) Sensueel: vieze woorden en niet meer samen in bad Pre-operationele fase

Het oudere schoolkind Lichamelijk: lichaamsverhoudingen in evenwicht. Verschillen tussen jongens en meisjes steeds groter Prepuberteit: Door aanmaak van hormonen ook wisselende emoties. Motoriek: Fijne en grove motoriek uitstekend. Ook oog-hand coördinatie. Cognitief: Van concreet denken naar abstract denken Sociaal-emotioneel: Identificeert zich vaak met idolen. Veroveren van een plekje in de groep gaat vaak ten koste van anderen. Sensueel: fysiek contact. Latente fase

Opdracht Wat zou er mis kunnen gaan in de ontwikkeling van het schoolkind en het oudere schoolkind? Zoek in tweetallen uit wat er mis kan gaan. Denk hierbij aan alle verschillende ontwikkelingsgebieden. Schrijf eerst de ontwikkelingsgebieden op en ga dan opzoek naar aspecten die de ontwikkeling van het schoolkind en het oudere schoolkind kan stagneren. 20 min. Daarna klassikaal bespreken.

Waar kan het misgaan? Omgang met anderen bij kinderen Verschillen in temperament Angsten Sociale angst Pesten Moeite met sociale vaardigheden Gedragsstoornis als: langdurig en consequent ernstig probleemgedrag tonen. Voorbeelden: ODD (oppositioneel opstandige gedragsstoornis en antisociale gedragsstoornis. ODD: veel in conflict met volwassenen en zeer vaak regels overtreden. Veel weerstand en verzet tegen beperkingen. Prikkelbaar en snel boos, anderen de schuld geven. Antisociaal: langere tijd tenminste 3 van de volgende symptomen: - pesten, bedreigen of intimideren van anderen - aanzetten tot vechtpartijen - lichamelijk wreed ten opzichte van anderen (soms ook van dieren) - brengt anderen letsel toe - gebruikt wapen Besteelt anderen Berooft anderen Blijft van huis weg Liegt en bedriegt om dingen gedaan te krijgen of om ergens onderuit te komen Brandjes stichten Vernielen van andermans eigendom Inbraak Komt voort uit verwaarlozing, of zeer moeilijke gezinsomstandigheden

Waar kan het misgaan? De taalontwikkeling Vertraagde taalontwikkeling Spreekangst Stoornissen in de verbale communicatie: spraak en taalproblemen, stotteren. Stoornissen in de non-verbale communicatie: - Autisme Spectrum Stoornissen

Waar kan het misgaan? De intelligentie van schoolkinderen Hoogbegaafd/meerbegaafd Zwakbegaafdheid tot ernstig verstandelijk gehandicapt Leerstoornissen