Lessons learned: De ontwikkeling van onderwijs aan studenten verpleegkunde en verpleegkundigen over spirituele zorgverlening Drs. Aliza Damsma R.N, MScE, Lectoraat Zorg en Zingeving, Promovenda Spiritualiteit van kinderen a.damsma@viaa.nl
Opzet (10 min) Kort voorstelrondje: wie zijn we (naam en functie) (15 min) Korte presentatie EPICC competenties (20 min) Discussie over disciplinaire grenzen van spirituele zorg a.d.h.v. eigen casu: “De geestelijke verzorger is dé aangewezen persoon voor het verlenen van spirituele zorg.” (20 min) Groepsgesprek over de basis van training en onderwijs m.b.t. spirituele zorg: “Wat hebben zorgprofessionals nodig van de geestelijk verzorger om spirituele zorg te verlenen?” (10 min) Afsluiting: Lessons Learned?
Erasmus+ project EPICC EPICC: Enhancing Nurses' and Midwives’ Competence in Providing Spiritual Care through Innovative Education and Compassionate Care Multidisciplinair: Nursing en Midwivery Europees draagvlak onder experts in onderwijs en zorg voor spirituele zorg Uitkomst: 4 Competenties: Intra-personal, Inter-personal en Spiritual care (assesment&planning en intervention&evaluation)
EPICC competenties
Discussie Disciplinaire Grenzen “De geestelijke verzorger is dé aangewezen persoon voor het verlenen van spirituele zorg.”
Casus Mevrouw Jansen ligt op de IC, ze is ernstig ziek en fysiek instabiel. Ze is duidelijk gelovig en blijkt aangesloten bij een reformatorische gemeente, de dominee is zeer betrokken en komt regelmatig langs. Het valt de verpleegkundigen echter op dat mevrouw eerder angstiger lijkt ná het bezoek dan dat ze ervoor was, vooral over het sterven. De verpleegkundige (zelf hervormd) snapt hier niets van, hoe kun je zo bang zijn als je weet dat God je heeft gered? Ze deelt daarom haar zorg met de andere verpleegkundigen die weten dat de verpleegkundige zelf ook gelovig is. Ze constateren samen dat als de verpleegkundige die zelf ook gelooft niet begrijpt waarom iemand toch bang is voor de dood ondanks dat ze gelooft in God en de hemel en ze haar niet de (spirituele) zorg kunnen geven die ze nodig heeft, de angst voor de dood vast psychologisch en ze roepen de hulp in van psycholoog.
Groepsgesprek “Wat hebben zorgprofessionals nodig van de geestelijk verzorger om spirituele zorg te verlenen?”
Afsluiting Lessons Learned? Bedankt voor de aandacht!
Bronnen http://blogs.staffs.ac.uk/epicc/resources/epicc-standard/ https://www.viaa.nl/lectoraat-zorg-en-zingeving/