Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse 10-9-2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Prof. dr
Advertisements

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Mentorendag 28 oktober 2009.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
Startdagen SLO Talen Van harte welkom!
Informatievergadering SLO Talen Van harte welkom!
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Startdagen SLO Talen Van harte welkom!.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Internationalisering info maart 2017
Infodagen Februaritrajecten
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Welkom! structuur van onze school
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse 10-9-2019

Infoavond SLO Geschiedenis 24 september 2018 10-9-2019

Waarom kiezen voor een academische lerarenopleiding? je wil je interesse in je vak niet verdunnen tot een hobby, maar versterken en verbreden via een beroepsgerichte opleiding je wil je passie voor je vak overbrengen op jongeren aan de universiteit krijg je een echte vakdidactische opleiding met het vereiste diploma word je vlugger vastbenoemd in het secundair onderwijs; zonder het diploma verdien je heel wat minder als leraar je versterkt je organisatorische en communicatieve vaardigheden je verworven vaardigheden zijn een pluspunt bij sollicitaties in het hoger onderwijs en in de culturele sector

Structuur van de opleiding Theoretisch deel (30 stp) algemene pedagogische en didactische vakken (10 stp) keuzedeel (6 stp): keuze uit universiteitsbreed aanbod vakspecifiek aanbod vakspecifiek deel (14 stp) vakdidactiek (Geschiedenis, Kunst, Muziek) (8 stp.) stagevoorbereidend seminarie geschiedenis (6 stp) Praktijkcomponent (30 stp) 'gewone' stage (18 stp) observatie lesgeven andere activiteiten van de leraar diversiteitsstage (4 stp) stageseminaries (8 stp) feedback bij stages productontwikkeling en/of actie-onderzoek

ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN (10 stp) Theoretisch deel ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN (10 stp) Leren en onderwijzen (inclusief praktijkinitiatie) (5+2 stp) Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 stp)

Theoretisch deel KEUZEVAKKEN (6 stp) vakspecifieke: (vrijstelling mogelijk voor een vak uit je basisopleiding) vakspecifieke: Publieksgeschiedenis: Geschiedenis en onderwijs (6 stp) - Kunst en publiek (6 stp) universiteitsbrede, bv.: Psychologie van de adolescentie (4 stp) Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 stp) Doelgerichte communicatie en taakgericht werken met groepen (4 stp)

Theoretisch deel GESCHIEDENISDIDACTIEK MET AANVULLING KUNSTDIDACTIEK (8 stp) OF GESCHIEDENISDIDACTIEK MET AANVULLING MUZIEKDIDACTIEK (8 stp)  Syllabus (reader) geschiedenisdidactiek I en II te koop via Cudi Historia

Praktisch ISP tijdig in orde brengen raadpleeg het studentenportaal voor meer info: http://www.arts.kuleuven.be/home/studentenportaal/leuven (of Sara.leurs@kuleuven.be)

Praktijktraject - SLO Geschiedenis in één of twee jaar af te leggen (keuze gemaakt bij inschrijving stage; SVS en Stage I zeker in 1e jaar) je schrijft je vooraf in en geeft hierbij ook een voorkeur voor je stageregio op SEMINARIES - aanwezigheid verplicht stagevoorbereidend seminarie (6 stp) stagebegeleidende seminaries I en II (4 stp) seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp)

Praktijktraject - seminaries stagevoorbereidend seminarie (6 stp): 1ste semester didactisch startpakket: maken van lesvoorbereidingen, micro- teaching, TSO, evalueren, klasmanagement, werken met film

Praktijktraject - seminaries stagebegeleidend seminarie I (2 stp): 1ste en 2de semester Focus: geschiedenisdidactiek Activerende werkvormen, taal en geschiedenis, werken met bronnen, ICT, een jaar zinvol geschiedenis plannen stagebegeleidend seminarie II (2 stp): 2de semester Focus: mesoniveau vraaggestuurde feedback bij stages, VOET, gesprekstechnieken, solliciteren en ‘sterk starten’

Praktijktraject - seminaries seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp): 1ste en 2de semester Centrale thema’s: religieuze diversiteit // Pedagogisch-Didactische Kennis van Leraren in een Etnisch Diverse Samenleving // Onderzoekend leren in geschiedenisonderwijs 10-9-2019

Seminaries - evaluatie geen examen wel: aanwezigheid actieve participatie kwaliteit uitgevoerde taken opgelet: vaak groepstaken (kies je partners verstandig) deadlines: zie praktijkkalender 10-9-2019

Praktijktraject - stages twee stageperiodes oktober – januari februari – mei inhoud ASO & TSO/KSO, 2 scholen 18 uren observatiestage; 36 uren lesstage (m.i.v. initiatiestage) diversiteitsstage: individuele tutoring (leerondersteuning), differentiatie extra activiteiten: vakvergaderingen, excursies, projectdagen etc. begeleiding vakmentor op school praktijklector KU Leuven

Praktijktraject - stages 10 geboden in je communicatie met stagementor en stageschool Bovenal bemin uit A of K of TSO uw leerlingen Als waren het uw eigen boorlingen Sta open om te leren Uw bekwame mentor zult gij dan ook eren Eerder dan diens inzicht, nog onwetend, te bediscussiëren Neem dus goede raad in acht: de wijsheid heb je nog niet in pacht Wees steeds constructief, flexibel, stipt, enthousiast en blij Verzorg uw voorkomen en kledij Uw eigen besognes zijn in de stage van geen tel Professionaliteit, discretie, zorgzaamheid zijn dat daarentegen wel Neem in communicatie initiatief zoals het hoort En vergeet niet: 'dankjewel' is een magisch toverwoord. 10-9-2019

Praktijktraject - stages 18 observatielessen ca. 10 per stageschool 13 uren geschiedenis ASO en TSO, spreiding over scholen, jaar, leerjaren, studierichtingen, vakmentoren, aandachtspunten 5 uur een klas op dezelfde dag volgen met specifieke aandachtspunten Start: initiatiestage

Praktijktraject - stages 36 praktijklessen 20-25 in ASO, 10-15 in TSO/KSO eerste periode: 10-15 lessen ‘klassiek’, gestuurd m.i.v. initiatiestage tweede periode: 20-25 lessen meer variatie in werkvormen en leermiddelen, minder gestuurd minimum 10 lessen in TSO/KSO beperkt aantal parallellessen elke les maximum tweemaal, met bijsturing

Praktijktraject - stages planning? vakmentor legt stageplanning finaal vast lesvoorbereidingen worden 3 dagen op voorhand bezorgd aan vakmentor mogelijkheid: co-teaching in stage II mogelijkheid: enkele lessen cultuurwetenschappen

Praktijktraject - stages mesotaken gespreid over 2 stagescholen 3 activiteiten als observator bv. klassenraad, excursie, lezing 3 activiteiten met eigen verantwoordelijkheid bv. filmforum, projectdag, publicatie in tijdschrift ! verplicht: toets afnemen

Praktijktraject - stages Registratie Stageovereenkomst (te vinden in syllabus van het praktijktraject en op Toledo) laten ondertekenen http://www.kuleuven.be/onderwijs/avl/stage/stage_registreren https://www.arts.kuleuven.be/home/opleidingen/lerarenopleiding/Mentorengegevens_geschiedenis/view

Praktijktraject - diversiteitsstage Cfr. infosessie 24 september op de middag (prof. Kris Van Den Branden) Keuze uit: (volgens aanbod/mogelijkheden) FACULTAIR AANBOD (OPO ‘Omgaan met diversiteit in het onderwijs’) UNIVERSITEITSBREED AANBOD (OPO ‘Diversiteitsstage’) 10-9-2019

Praktijktraject - diversiteitsstage FACULTAIR AANBOD (OPO ‘Omgaan met diversiteit in het onderwijs’) Een student biedt/ontwikkelt: 10 uur ondersteuning aan individuele leerlingen die met leermoeilijkheden of taalachterstand kampen, binnen of buiten de reguliere lesuren. 10 uur individuele ondersteuning aan anderstalige leerlingen of ex-anderstalige nieuwkomers met leermoeilijkheden of taalachterstand, binnen of buiten de reguliere lesuren. een gedifferentieerde lessenreeks. (individueel of samen met andere stagiair) 10-9-2019

Praktijktraject - diversiteitsstage UNIVERSITEITSBREED AANBOD (OPO ‘Diversiteitsstage’) Een stagiair sluit aan bij een van de projecten of initiatieven die in het universiteitsbrede OPO 'Diversiteitsstage' (O0A96A) worden aangeboden infosessie: donderdag 27 september, om 18u in de Raadzaal van de faculteit Sociale Wetenschappen (SW 00.113), Parkstraat 45 Meer info vind je in het diversiteitsstagevademecum: www.kuleuven.be/slo/stage/studenten.htm en https://www.kuleuven.be/onderwijs/avl/documenten/info-diversiteteitstages-voor-studenten-26-juni-18.pdf 10-9-2019

Keuzemogelijkheden Naam Beschrijving Locatie Buddyproject studieondersteuning jongeren uit de eerste graad Leuven ASSistent ondersteuning normaal-begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis Open Therapeuticum ondersteuning van jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel INDIGO inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs (AANSLUITEND BIJ REGULIERE STAGE! Zie diversiteitsstagevademecum) Brussel ‘t Scharnier studieondersteuning aan huis Blankenberge/Brugge Compass vzw studieondersteuning Willebroek Tutor Tweedekansonderwijs taal- en studieondersteuning van volwassenen Studieondersteuning eigen regio Aansluiten bij een bestaand project in eigen regio via een verzoekschrift Eigen regio

Inhoud van de projecten binnen het universiteitsbrede OPO Diversiteitsstage 15 à 20 begeleidingssessies van 1u à 1u30 2 vormingen 2 intervisies eindevaluatie

Praktijktraject - begeleiding stages (ev.) schoolmentor (voorheen mentor-coach of stagecoördinator) onthaal algemene stageprogrammatie vakmentor op school concreet stageprogramma geschiedenis inhoudelijke begeleiding en evaluatie, ev. samen met vakcollega’s in overleg met praktijklector praktijklector KU Leuven wekelijkse seminaries individuele feedback bij stagebezoeken evaluatiegesprekken

Praktijktraject - evaluatie stages eindevaluatie door lector op basis van: verslagen van vakmentor (per les) eindevaluatie door vakmentor observaties door praktijklector beoordeling van stageportfolio (lesvoorbereidingen, verslagen, zelfreflecties)

Alternatief praktijktraject: LIO-baan personeelslid van de school minstens 500 lesuren (~ 13u per week) begeleiding door schoolmentor op school en praktijklector KU Leuven staat voor de 30 studiepunten van het praktijkdeel

Toelatingsvoorwaarden Licentiaat of Master in het basisvak zijn of voor dit laatste programma ingeschreven zijn of academisch Bachelor in het basisvak zijn en ingeschreven zijn voor een academische master of een academische bacheloropleiding hebben behaald, ingeschreven zijn voor een academische master en voor minstens 40 studiepunten specifiek historische vakken hebben afgelegd LIO: MA-diploma hebben behaald ! MA-diploma moet worden behaald vóór (of in dezelfde zittijd als) het SLO-diploma

Welke vakken mag je geven? je masterdiploma bepaalt voor welke vakken je een 'vereist bekwaamheidsbewijs' hebt bv. een MA geschiedenis/oude geschiedenis/archeologie leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak geschiedenis elke MA + lerarenopleiding levert een 'voldoende geacht bekwaamheidsbewijs' op zie website van het departement Onderwijs van de Vlaamse regering: www.ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen

Inschrijven praktijktraject SLO Geschiedenis uiterste inschrijvingsdatum: 25 september, 10 u. infobrochure en inschrijvingsformulier op https://www.arts.kuleuven.be/studeren/slo/geschiedenis/slogeschiedenis

START SLO Geschiedenis stagegroepen + leslokalen: op Toledo (course SVS) 27/9 stagevoorbereidend seminarie 14-16u, in stagegroepen per regio 30 euro meebrengen voor syllabus praktijktraject (wordt geleverd per module) aankopen bij Acco: Arie Wilschut, Geschiedenisdidactiek, uitgeverij Coutinho Van Nieuwenhuyse, K., Roose, H., Depaepe, F., Frère, G., Vandevenne, K., Verlinden, E., Verschaffel, L., Wils, K. (2016). Historisch denken over bronnen. Aan de slag in het geschiedenisonderwijs. ACCO Vaste onthaalmomenten op (sommige) scholen: Worden meegedeeld door je praktijklector

Praktische informatie jaarplanning: praktijkkalender als referentiekader! wél lokalen controleren via KU Loket! infobrochure: zie: infobrochure voor alle administratieve informatie i.v.m. onderwijs: studentenportaal https://www.arts.kuleuven.be/home/studentenportaal/leuven

Team SLO Geschiedenis lectoren coördinator secretariaat SLO-Letteren Hilde Verschaffel, Kris Vermeulen, Anne Kohlbacher, Marjan Vanderbiest, Cynthia Van Der Meeren, Walter Smits, Tim Puttevils, Dries Verstraeten (voornaam.naam@kuleuven.be) coördinator Karel Van Nieuwenhuyse (karel.vannieuwenhuyse@kuleuven.be) secretariaat SLO-Letteren (sloletteren@kuleuven.be)

(studietrajectbegeleiding) Meer informatie programmaboek: https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/SC_50630369.htm facultaire website (o.a. infobrochure, kalender praktijktraject): https://www.arts.kuleuven.be/studeren/slo Academisch Vormingsinstituut voor Leraren (AVL) http://www.kuleuven.be/slo/ voor alle administratieve regelingen (ISP, examens enz.): Sara.leurs@kuleuven.be stb-slo@arts.kuleuven.be (studietrajectbegeleiding)