HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 10 4,5 miljard jaar aardse geschiedenis Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit.
HOOFDSTUK 3 VRAAG EN AANBOD IN WERKING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Hoofdstuk 12: Publieke goederen en externe effecten
Quiz Gelijkvormigheid
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 6: De onderneming als organisatie
Hoofdstuk 5: De Consument
Hoofdstuk 15: De Nationale Rekeningen
Hoofdstuk 7: Productie en Kosten
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Economie, een Inleiding
Hoofdstuk 16: Het BBP doorheen tijd en ruimte
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
Winst-en-verliesrekening
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 4
Luc Van OotegemHoofdstuk 211 Hoofdstuk 21 Vraagzijde - Reële sfeer “Goederenmarkt”
WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 1 Portret van een planeet Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit Leuven,
WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 7 Systeem Aarde, de drijvende krachten Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING
HOOFDSTUK 26 BEGINSELEN VAN DE INTERNATIONALE ECONOMIE L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
Inleiding tot de Economie
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Hoofdstuk 17: Economische groei
Hoofdstuk 20: De vraagzijde: de reële sfeer
Economie, een Inleiding
Hoofdstuk 22: Het aggregatieve aanbod
Hoofdstuk 14: Macro-economische analyse: Wat en Waarom?
Chapter Eight1 A PowerPoint  Tutorial to Accompany macroeconomics, 5th ed. N. Gregory Mankiw Mannig J. Simidian ® CHAPTER EIGHT Economic Growth II.
Hoofdstuk 7 Economische groei.
Biologische interactie
Tekststructuren Hoe en waarom?.
Omgekeerd evenredig Het inhuren van een band voor een schoolfeest kost € 600. Hoe meer leerlingen er komen, hoe minder je per leerling betaalt. a: aantal.
Promotie- en doelgroepanalyse
Hoofdstuk 14 Evaluatie van een geïntegreerd marketingcommunicatieprogramma.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Renaissance en Opstand
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Emeritiforum KU Leuven donderdag 24 maart 2016 Prof. Dr. A. Decoster Faculteit Economie & Bedrijfswetenchappen KU Leuven Vragen rond gelijkheid en ongelijkheid.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.8 t/m 3.9.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hft 2 Totale Kosten TK MODULE MARKT.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Figuur 4.1 Krachten die het internettijdperk vormgeven
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Inleiding Tekst Via Invoegen | Koptekst en Voettekst titel van de presentatie invoegen.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Inleiding Tekst Via Invoegen | Koptekst en Voettekst titel van de presentatie invoegen.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo/vwo 3..
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
Inleiding Tekst Via Invoegen | Koptekst en Voettekst titel van de presentatie invoegen.
Inleiding Tekst Via Invoegen | Koptekst en Voettekst titel van de presentatie invoegen.
Hoofdstuk 6 Kostprijsberekening
Inleiding Tekst Via Invoegen | Koptekst en Voettekst titel van de presentatie invoegen.
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN

Tabel 5.1: De balans vóór winstverdeling INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 5.2: De resultatenrekening INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 5.3: Structuur van de Belgische ondernemingen in 2002 INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 5.4: Het productieproces ‘tekst schrijven’ INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 5.1: Het productieproces ‘tekst schrijven’ met een tekstverwerker INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 5.5: Gemiddelde en marginale fysische productiviteit en waardeproductiviteit bij het tikken van tekst met een tekstverwerker INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 5.2: Gemiddelde en marginale productiviteit INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Arbeidsbehoefte in de graanbouw in man-uren per hectare INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Restaurantkosten, exclusief drank INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 5.3: Een productiefunctie met variabele meeropbrengsten INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 5: DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN