voor sterke medezeggenschap Aan de slag met het Hulpmiddel voor sterke medezeggenschap
Stappen In gesprek met elkaar over Het werk van de cliëntenraad De samenwerking met de bestuurder Het contact met de achterban Wat gaat goed en wat kan beter? Actieplan maken Schrijf verbeteringen op in een actieplan
In gesprek Wat gaat goed en wat kan beter? Bekijk de cirkel van de medezeggenschap Hoe werkt de cliëntenraad? Bekijk de cirkel samenwerking met de bestuurder Hoe werkt de bestuurder? Wat gaat goed en wat kan beter? Schrijft wensen en verbeterpunten op.
Hoe werkt de cliëntenraad aan medezeggenschap?
Cirkel van de Medezeggenschap Hoe werkt de cliëntenraad aan medezeggenschap? Raad werkt samen Raad krijgt informatie Raad geeft advies Raad praat mee
Raad krijgt informatie De raad praat tijdens vergaderingen met de bestuurder. De bestuurder geeft informatie. Raad krijgt informatie
Raad praat mee De raad praat mee over veranderingen in de organisatie. De bestuurder vraagt soms advies. De raad geeft dan advies. De raad gaat soms zelf op zoek naar de mening van de achterban. Raad praat mee
Raad geeft advies De raad geeft vaak advies. De raad geeft gevraagd en ongevraagd advies. De bestuurder vraagt altijd advies bij veranderingen in de organisatie. Over elk advies zegt de bestuurder of hij het advies opvolgt. De raad weet wat de mening van de achterban is. Raad geeft advies
Raad werkt samen De raad geeft veel ongevraagde adviezen. De raad kiest eigen belangrijke onderwerpen. Raadsleden zitten in werkgroepen van de organisatie. De organisatie betrekt de achterban en ervaringsdeskundigen bij onderwerpen. De raad zorgt dat de organisatie dat doet. Raad werkt samen
Hoe werkt de bestuurder samen met de cliëntenraad?
Cirkel van de Bestuursstijl Hoe werkt de bestuurder samen met de cliëntenraad? Bestuurder werkt samen Bestuurder geeft informatie Bestuurder geeft advies Bestuurder stelt vragen
Bestuurder geeft informatie De bestuurder beslist over veranderingen in de organisatie. De bestuurder geeft informatie over de veranderingen. Bestuurder geeft informatie
Bestuurder stelt vragen De bestuurder stelt vooral vragen aan de raad. De bestuurder vraagt soms advies aan de raad. Bestuurder stelt vragen
Bestuurder vraagt advies De bestuurder vraagt altijd advies bij veranderingen in de organisatie. De bestuurder staat open voor andere ideeën en oplossingen. Over elk advies zegt de bestuurder of hij het advies opvolgt. Bestuurder vraagt advies
Bestuurder werkt samen De bestuurder vraagt de raad ongevraagde adviezen te geven. De bestuurder vraagt welke onderwerpen de raad belangrijk vindt. De bestuurder betrekt raadsleden bij werkgroepen van de organisatie. De bestuurder betrekt de achterban en ervaringsdeskundigen bij onderwerpen. Bestuurder werkt samen
Samenwerking achterban Hoe heeft de raad contact met de achterban? Wat gaat goed? Wat kan beter?
Samenwerking achterban Wat doet de cliëntenraad? Informatie geven Over de raad Over het werk van de raad Vragen stellen Praten met cliënten Vragen naar ideeën
Samenwerking achterban Wat doet de cliëntenraad? Onderzoek doen Onderzoek onder cliënten Rapporten lezen Samenwerken Veel samenwerken met de achterban Anders Andere manieren van contact
Actieplan maken Wat kan beter? Verzamel alle verbeterpunten. Kiezen Kies de 3 belangrijkste verbeterpunten uit. Actieplan Schrijf ze op in een actieplan.
Vragen over medezeggenschap? KansPlus/VraagRaak 030 – 236 35 50 Het LSR 030 - 299 00 04 www.meepraten.net