Zoekmachine marketing Door: Kim helmich & Lyan Huisman
Inhoud Wat is zoekmachine marketing? Hoe werkt het? kim
Wat is zoekmachine marketing? ‘ Zoekmachine marketing is het combineren van natuurlijke en betaalde zoekmachine optimalisatie en zoekmachine plaatsing ‘ Seo & SEA kim
betaald kim onbetaald
SEO: Een hoge positie verkrijg je door.. Content Koppen Titel en beschrijving Link & body teksten Techniek URL’s HTML Redirects Spiderability Linkbuilding Autoriteit Linkwaarden Linkteksten lyan .. Deze componenten op orde te brengen
Search engine advertising lyan
Waarom werkt sea? Bereik van zoekmachines is zeer groot Het is een vorm van pull marketing Adverteren gaat gericht en tegen geringe kosten Alles is meetbaar Hoge conversie lyan
Afreken modellen CPA: Cost per Action CPM: Cost per Mille: Prijs voor 1000 vertoningen CPC: Cost per Click lyan
verschuivingen kim
Verschuivingen (2) kim Linkbuilding 2.0
Het belang van zoekmachine marketing Grote rol in aankoopproces Ruim 44% gebruikt informatie te verzamelen 29% van de producten wordt online gekocht 25% van de zoekopdrachten leiden direct tot een aankoop gerelateerde zoekopdracht 37% daarvan rond de aan koop online af en 63% koopt uiteindelijk het product toch offline Verwachting: Er worden steeds meer producten online gekocht. lyan
Belang zoekmachine marketing (2) 41% van de internet populatie alleen resultaten van de eerste pagina bekijkt Schermresoluties: - 800 x 600 pixels = 4 - 1280 x 1024 = 9 kim
Belang zoekmachine marketing (3) kim Wat? % Titel 30% Beschrijving 43% URL 21% Anders (in cache etc) 5%
Voor- en nadelen onbetaalde ranking Voordelen: Lage prijs per doorklik Hoge CTR Nummper 1 positie levert 5-40% verkeer Hoge conversie Nadelen: Geen garantie op toppositie Langere implementatieperiode (6-30 weken!) lyan
Voor- en nadelen Betaalde ranking Voordelen: Snel inzetbaar (2-3 dagen) ‘Garantie’ op toppositie (veiling) Nummer 1 positie levert 5 % verkeer Nadelen: Hogere, onzekere prijs per doorklik Relatief lagere CTR Relatief lagere conversie lyan
Questions? ?