[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Transport en Infrastructuur
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Handel en marketing hoofdstuk 9
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Rotterdam, Wereldhaven
Transport en Infrastructuur
offshore-outsourcing (import)
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Typische kenmerken van een haven?
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
1 © Copyright - Port of Rotterdam Title President-directeur – Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits Halfjaarcijfers augustus 2012.
Internationale handel
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Onderwerp: De verschillende economische sectoren opsommen, met voorbeelden illustreren, hun relatief belang inschatten.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Antwerpen.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie West-Vlaanderen.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
Persconferentie.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Visie & Strategie.
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
Customer connection Dertje Meijer Hoofd Commerciële sector.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
Weet jij wat de maritieme sector is?. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Weet jij wat de maritieme sector is?. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
LEEUW VAN DE EXPORT 2016 TIPS VAN DE JURY Dirk Van Steerteghem afdelingshoofd Internationale Handel.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
Lesbrief 3 - Havens Template: All black icons: wikimedia Sea: pixabay.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Hfd 2 Bronnen van energie
Energietransitie in de MRA
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Ondernemen voor de toekomst
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Agenda: Inleiding door voorzitter Netwerk De Scheepvaart L. Driessen
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]

In de top 10 van Europese havens Goederenverkeer Hamburg - Le Havre range Europa Toegevoegde waarde 7 10 3 De haven is in de Hamburg – Le Havre range nummer 7. Als we kijken naar alle Europese zeehavens, staan we eveneens in de top 10. Op het vlak van toegevoegde waarde zijn we met 14 miljard EUR zelfs nummer 3.

De haven creëert waarde 525 bedrijven 98.000 jobs 14 miljard euro toegevoegde waarde North Sea Port mikt op duurzame economische bedrijvigheid met hoge toegevoegde waarde. Zo draagt de haven actief bij aan de welvaart in zijn regio, en creëert hij waarde voor zijn aandeelhouders. North Sea Port denkt actief mee met zijn klanten, partners en stakeholders, en creëert op die manier kansen voor groei en ontwikkeling voor iedereen die bij de haven betrokken is. Binnen North Sea Port zijn in totaal 525 bedrijven actief. Dat gaat van eenmanszaken tot grote multinationals met duizenden werknemers op de loonlijst. De bedrijvigheid is bovendien gespreid over zeer uiteenlopende sectoren. Zware jongens uit de chemie, de automobielindustrie of de staalnijverheid zorgen daarbij voor werk voor vele havenbedrijven, toeleveranciers en dienstverleners. Maar het actieterrein van die ondernemingen reikt in de regel verder dan de grenzen van het havengebied en heel wat spelers binnen North Sea Port zijn wereldwijd actief. Die 525 bedrijven zijn goed voor een tewerkstelling van 98.372 mensen. Hiervan betreft iets minder dan de helft directe werkgelegenheid. De indirecte werkgelegenheid zit bij de toeleveranciers en dienstverleners in transport, beveiliging, IT, schoonmaak, horeca enz. North Sea Port kwam als fusiehaven ook tot stand om die jobmotor nog wat harder aan de praat te krijgen. Bij de start was 100.000 banen als streefdoel voor 2020 vooropgesteld. Met de vele projecten die bedrijven in 2018 opstartten, en de dossiers die nu nog op tafel liggen, lijkt het meer dan waarschijnlijk dat North Sea Port dat doel zal halen. Die vele investeringen bewijzen alvast het vertrouwen van de bedrijfswereld in de haven. North Sea Port genereert 14 miljard euro toegevoegde waarde. Dat cijfer ligt zeer hoog in vergelijking met wat andere havens presteren. North Sea Port staat zelfs op de derde plaats in Europa. Het moet alleen Rotterdam en Antwerpen laten voorgaan, maar dat zijn de twee grootste havens in Europa en die halen een veelvoud van de maritieme trafiek van North Sea Port. Dat North Sea Port zo goed scoort, komt omdat het niet enkel een doorvoerhaven is die als doorgeefluik dienst doet voor lading. De vele grondstoffen worden in de haven zelf behandeld of verwerkt.

Specialist in bulk en stukgoed 5% Ro/Ro 2% container 17% breakbulk 47% droge bulk Op de kaaien/kades en terminals van North Sea Port is in 2018 70,3 miljoen ton lading in of uit zeeschepen geladen. Voor die maritieme trafiek was dat opnieuw een record. In 2017 stond de teller aan die kant nog op 66,6 miljoen ton. Met dat volume nestelt North Sea Port zich in de top 10 in Europa. Het levert de grensoverschrijdende haven internationaal meer zichtbaarheid op. North Sea Port is een polyvalente haven, die alle soorten lading behandelt en zo van alle markten thuis is. Maar het is in de eerste plaats een bulkhaven: Specialist in bulk én belangrijkste stukgoedhaven in Europa Bijna de helft van de maritieme overslag – 32,8 miljoen ton in 2018 - bestaat uit droge bulk (steenkool, ijzererts, cokes, granen, zand en grint, droge meststoffen, suiker, schroot…). De natte of vloeibare bulk (olieproducten, LPG, vloeibare meststoffen, biobrandstoffen, chemicaliën) was goed voor bijna een derde van het behandelde volume (20,5 miljoen ton). Containers zitten stevig in de lift maar wegen met 2% (1,7 miljoen ton) nog steeds een pak minder door in het totaal dan wat ‘(conventioneel) stukgoed’ heet. Die arbeidsintensieve goederenstromen (denk aan staal, papier en papierpulp, hout, aluminium, groente en fruit en projectlading zoals onderdelen voor windmolens op zee) vertegenwoordigden vorig jaar 11,8 miljoen ton. North Sea Port is daarmee de belangrijkste stukgoedhaven in Europa. Ro/ro (roll on/roll off) of ‘lading op wielen’ tekende voor 3,6 miljoen ton. Daar maken naast opleggers vol met lading ook nieuwe en gebruikte wagens en overig rollend materieel deel van uit. 29% natte bulk Cijfers 2018

Goederenoverslag via zeevaart: recordjaar Totale overslag zeevaart Import Export North Sea Port registreerde voor het tweede jaar op rij een recordjaar. De bedrijven boekten er een goederenoverslag via zeevaart van 70,3 miljoen ton, een stijging met 5,5% tegenover 66,6 miljoen ton in 2017. De groei doet zich in bijna alle segmenten voor: Bijna de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die steeg in 2018 naar 32,8 miljoen ton (+4,6%). Een sterke bouwmarkt zorgde voor meer overslag van zand, grint en bouwmaterialen. De kolenoverslag - vooral voor de procesindustrie – steeg licht. Verder gingen landbouwproducten erop vooruit. De overslag van natte bulk steeg naar 20,5 miljoen ton (+6,3%) wat vooral te danken was aan een sterke groei van de (petro)chemische sector en biodiesel. De overslag van conventioneel stukgoed kwam op 11,8 miljoen ton (+4,5%) door de stijging bij heel wat uiteenlopende soorten goederen. Met een zeer sterke groei van +61% kwam de containeroverslag via zeevaart op een totaal van 1,7 miljoen ton. Dit was het gevolg van het aantrekken van nieuwe diensten en een toename van koelcontainers. Enkel ro/ro daalde licht tot 3,5 miljoen ton (-3,4%). [Ter info: De cijfers van voorgaande jaren zijn een optelsom van de afzonderlijke havens.] Cijfers 2018

Goederenoverslag via binnenvaart: recordjaar Totale overslag binnenvaart Ook bij binnenvaart zitten de cijfers in stijgende lijn en werd opnieuw een recordjaar geboekt. North Sea Port mocht een toename van 2,5% registreren. Dat brengt het totaal op 58 miljoen ton. Om het belang van binnenvaart binnen de modal shift te illustreren: stel dat u het volume van 58 miljoen ton volledig per truck moet aan- en afvoeren en 25 ton per vrachtwagen kan laden, dan hebt u zo maar eventjes 2,3 miljoen trucks nodig. Met een overslag via zeevaart van 70,3 miljoen ton en via binnenvaart van 58 miljoen ton boekt North Sea Port in 2018 een totale overslag van 128,3 miljoen ton. Bovendien mag er nog 10 tot 12 miljoen ton overslag via pijpleidingen worden bijgeteld. [Ter info: De cijfers van voorgaande jaren zijn een optelsom van de afzonderlijke havens.] Cijfers 2018

Windenergie in Europa : scenarios tot 2030 Template tekst

Groei offshore wind markt Template tekst

Daan Schalck CEO [Slot en bedankje altijd op maat van het publiek.]