Cijferloos onderwijs Inhoud: Introductie Waarom?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Advertisements

Presentatie Ledenvergadering Rabobank
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Wensen Van het 6de leerjaar.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Investeerders in duurzame energiesystemen
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Learning by sleep.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
Ingrid van Trigt Mentor 3D en 3E Ingrid Peters Mentor 3C en 3F Manager Onderwijs Eva Broerse Mentor 3F en 3G.
Als je nog geen idee hebt …
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
KNOPEN MET TOUWTJES HALLO WIJ ZIJN MAARTJE EN JELENA EN WIJ GAAN HET HEBBEN OVER SCOUBIDOU VEEL PLEZIER.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Hoe leren professionals?
Studiekeuzes van uw kind
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Van rapport naar portfolio
Blind door de Bibliotheek
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Profielkeuze in de tweede fase
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Living lab & Storytelling
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Zelfregulatie op Cartesius2
Schooljaar
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Actieonderzoek.
Ontwikkelingen zichtbaar
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
The Future Teacher 3.0.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Informatieavond Cluster 5-6 Lia.
Transcript van de presentatie:

Cijferloos onderwijs Inhoud: Introductie Waarom? Hoe hebben we het ontworpen? Wat moet beter? Conclusie en gesprek Sam de Vlieger, Svlieger@pantarijn.nl Anton Nanninga, Ananninga@pantarijn.nl

Even inchecken: - wie ben je. - waar kom je vandaan Even inchecken: - wie ben je? - waar kom je vandaan? - wat kom je hier doen?

Wat zijn de voordelen van cijfers?

Wat zijn de nadelen van cijfers?

Waarom?

“Laten we niet de gezonde drang van zijn natuur kortwieken “Laten we niet de gezonde drang van zijn natuur kortwieken. Wij voeden het niet op ten behoeve van onszelf, maar om zijnentwille” J. Korczak, Het recht van het kind op respect (2007)

“Zonder cijfers is fijn, dan heb je namelijk niet zo'n prestatiedruk en leer je gewoon wat je interessant vind en dat maakt een vak leuker.” 3g-leerling (2017)

Hoe hebben we het vormgegeven? 5 projecten: rekenen, schooltuin, marketing, overheid, wereldverkenning. Feedback: door middel van rubrieken, zelf ingevuld door leerlingen, integrale thema’s. Motivatie: projectonderwijs, leerdoelen behalen. Rapportage: woordrapporten.

Wat moet beter? Worsteling met leerdoelen en succescriteria. Te weinig individuele trajecten. Te veel projecten. Te weinig vaste momenten waarop we feedback geven. Te weinig collega’s zijn betrokken. We hebben onze zaken altijd precies op tijd af.

Wat is er nu al gelukt? Wij (leerlingen en docenten) voeren mooie projecten uit. Wij ( “ “) wekken nieuwsgierigheid op bij collega’s. Leerlingen leren enorm veel. Leerlingen werken vanuit plezier en interesse. Leerlingen ervaren minder/geen stress.