Onderzoek en wetenschapsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
User Centred Development
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK. Dr
ruimte object beleving
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Conceptuele denker Anne
“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Thinking like an economist
Educational support & innovation
Participatory Action Research
ACTmodel van psychopathologie
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Software Development fundamentals
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Testphases still relevant?
Professional Growth: Conferences and Workshops
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek en wetenschapsonderwijs Mieke De Cock Hapje Onderwijs 16 maart 2018

Waarover gaat dit praatje?  over allebei ! Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

 Wat is onderzoeksgebaseerd onderwijs? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

volgens www.kuleuven.be Inhoud op onderzoek gebaseerd Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoek en wetenschapsonderwijs Inhoud op onderzoek gebaseerd: ‘Vakdidactiek’ Aanpak op onderzoek gebaseerd: ‘Fysica’ (farma) Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen: tutorials Elektrodynamica Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Context Vakdidactiek Fysica: 2 OPO’s (2 x 6 sp) binnen Specifieke LerarenOpleiding Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Context Inhoud Onderzoek? Onderzoek naar het leren en onderwijzen van fysica Physics Education Research Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Physics Education Research I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd What do we do in PER? Determine student (and teacher!) misconceptions about physics Problem-solving research: how novices and experts solve problems, how to teach problem-solving skills Research student learning: cognitive science, educational psychology Research and develop technology for the classroom Research the role of lab activities … I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Physics Education Research I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Studenten lezen vooraf opgegeven papers + brengen nota’s mee naar de les Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Inhoud op onderzoek gebaseerd Studenten lezen vooraf opgegeven papers Tijdens de les worden de papers besproken: focus op implicaties voor onderwijs reflectie over link met Vlaams onderwijs Handboeken? Lespraktijk? in opdrachten moeten studenten rekening houden met onderzoeksresultaten Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoek en wetenschapsonderwijs Inhoud op onderzoek gebaseerd: ‘Vakdidactiek’ Aanpak op onderzoek gebaseerd: ‘Fysica’ (farma) Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen: tutorials Elektrodynamica Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Inleidende fysicacursus: Elektromagnetisme Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Inleidende fysicacursus: Elektromagnetisme Onderzoek?  Aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd For the circuit shown, calculate (a) the current in the 2Ω resistor and (b) the potential difference between points P and Q. What happens with the brightness of the light bulbs when the switch is closed? 69% correct 49% correct → Students can answer traditional (computational) questions without understanding the underlying concepts E. Mazur, Peer Instruction: A User’s Manual (Prentice Hall, 1997). Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Lillian McDermott Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd focus op conceptueel inzicht Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Aanpak op onderzoek gebaseerd Hoorcollege bestaat uit korte doceermomenten afgewisseld met ConcepTests – Peer Instruction  focus op conceptueel inzicht voor een aantal topics: flipped classroom Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

ConcepTest What happens to the voltage across the resistor R4 when the switch is closed? 1) increases 2) decreases 3) stays the same Answer: 2 Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen Context Doctoraatsonderzoek Laurens Bollen PER Inhoud vectorcalculus in elektrodynamica – Maxwell wetten 2de Ba Fysica / Wiskunde Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen What are students learning? What should students learn? Systematic course transformation Establish learning goals Document student difficulties: develop and administer questionnaires How can we improve student learning? Develop, implement, and assess learning materials Chasteen, Perkins, Beale, Pollock, and Wieman, JCST 40 (4), 70 (2011). Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Implementatie KU Leuven (2015-16-17) DCU (2016) Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Implementatie KU Leuven (2015-16-17) DCU (2016) Evaluatie verbeterede resultaten op post-test KU Leuven geen effect in DCU mismatch worksheets - voorkennis positieve studentenevaluatie Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Onderzoeksgebaseerd onderwijs? Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde

Departement Natuurkunde en Sterrenkunde