Bind-Kracht presenteert: Ervaringsdeskundigen in armoede als tandempartners in lessen op de Hogeschool Kristel Driessens Cindy Van Geldorp Mini-conferentie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Bind-Kracht presenteert: Ervaringsdeskundigen in armoede als tandempartners in lessen op de Hogeschool Kristel Driessens Cindy Van Geldorp Mini-conferentie Hogeschool van Amsterdam 7/09/2017

10 jaar geleden Eerste themanummer over ‘betrokkenheid van gebruikers van voorzieningen in de opleidingen sociaal werk’ Eerste boek van Bind-Kracht in Armoede. Leefwereld en Hulpverlening Beide maken de reflectie: ‘Waar staan we nu?’ Samen overtuigd van de nood aan dialoog tussen sociaal werkers, academici/docenten en ervaringsdeskundigen om te leren van elkaar First special issue on service users involvement in social work education in The international Journal ‘Social Work Education’ First book of ‘Strength of Ties’ where academics, professional social workers and volunteers and people in poverty shared their knowledge and experiences

Wat is Bind-Kracht? Een samenwerkingsverband van onderzoekers, lectoren, trainers en coaches (ervaringsdeskundigen in armoede) Via actie-onderzoek, vormingen en coaching – integratie van wetenschappelijke kennis – praktijkkennis en ervaringskennis De kwaliteit van de hulpverlening aan mensen in armoede willen verbeteren

27/11/15

Missie: begeleiders versterken en ondersteunen in krachtgericht werken met mensen in armoede Centrale kenmerken van leven in armoede VERBINTENISPROBLEMATIEK AFHANKELIJKHEID Armoedebestrijding: VERBINDEND en VERSTERKEND werken in dialoog

Krachtgerichte hulpverlening. werkt verbindend veerkracht Krachtgerichte hulpverlening werkt verbindend veerkracht eigen drijfveren positieve ervaringen competenties krachten versterking van zelfbeeld vertrouwen samen op weg erkenning en respect betekenis verantwoordelijkheid greep Verbindend werken is versterkend en autonomieverhogend

Bouwstenen voor krachtgericht en netwerkversterkend werken Bewust werken vanuit een visie Aandacht voor de leef- en ervaringswereld van mensen in armoede Evenwichtig omgaan met spanningsvelden en rolpatronen De krachtgerichte basishouding Versterkend en verbindend werken vanuit het empowermentparadigma

De Bind-Kracht visie op armoede Maatschappelijke kwetsbaarheid als verklaringsmodel Gelaagd kijken naar armoede Aandacht voor het leefwereldperspectief De schuldvraag voorbij Het krachtenperspectief centraal Aandacht voor heterogeniteit

gezin Het spinneweb dat vastzet Onderwijs Cultuur Huisvesting Arbeid en tewerkstelling Gezondheid Sociale contacten Inkomen en schulden Justitie Welzijn “Armoede is als een spinnenweb. Een spinnenweb dat kleeft en plakt en waar je niet uitgeraakt. Een spinnenweb waarin je altijd bekeken wordt. Een spinnenweb dat bepaalt hoe je denkt, voelt en naar de wereld kijkt” (Recht-Op)

Een probleem- en krachtgerichte kijk Multi-complexe problematiek: de crisissen en de stress machteloosheid en afhankelijkheid Sociaal isolement / eenzaamheid Migratiepijn Gevoelens van wantrouwen Gestoorde communicatie/taal Onveilige gehechtheid/ parentificatie Berusting en apathie Verbintenisproblematiek Verloren kapitaal: een vicieuze negatieve spiraal Openheid voor het unieke van elk levensverhaal als potentie Aanwezige verbindingen en Hulpbronnen Trots- en survivals pride Inzet en drijfveren Loyaliteiten en solidariteit Overlevingsstrategieën en veerkracht Vaardigheden en creativiteit Humor Restanten van vertrouwen /zelfwaarde Zelfsturing en initiatief nemen

De Bind-Krachtvisie op armoedebestrijding Krachtgericht en integraal werken Structureel werken aan een sociaal rechtvaardige samenleving Via dialoog en participatie In relationele gelijkwaardigheid met mensen in armoede Vanuit een geloof in de kracht van diversiteit

Een krachtgerichte Basishouding Een krachtgerichte kijk Betrokkenheid Verbinding Relationele gelijkwaardigheid Partnerschap/ wederkerigheid Brugfunctie

Specificiteit van onze trainingsprogramma’s Herkenning van de gevoelens van machteloosheid van sociaal werkers en samen zoeken naar lichtpuntjes. Focus op leefwereldperspectief van mensen in armoede en contact maken Visieverbreking door dialoog (verschillende brillen) Participatieve en empowerende benadering Werken aan competenties: kennis, vaardigheden en basishouding

Voorstelling van het project Start als innovatieproject Partnerschap: SW – Ortho – Bind-Kracht Samenwerking met (niet-opgeleide) ervaringsdeskundigen in armoede (coaches van Bind-Kracht) tandempartners voor volledig opleidingsonderdeel Trainingsvak: gespreksvoering in SCW+MW Integraal vak: gezinsgericht werken in ortho Projectontwerpers:21 docenten, 11 ervaringsdeskundigen, 2 Bind- Krachtmedewerkers en 1100 studenten (op 4 academie-jaren).

Meerwaarde en leerresultaten in SW Resultaten van de web-enquête bij studenten SCW

Citaten van studenten 30-7-2019 De realiteit komt in de klas. Het verandert je kijk op situaties. Je krijgt een duidelijk zicht op hoe een cliënt zich voelt. Je krijgt een beter beeld over wat cliënten in armoede doormaken. De theorie komt tot leven. Beklijvende verhalen. Het is een grote waarde, niet alleen om inzicht in hun belevingswereld te krijgen, maar ook om de confrontatie te leren aangaan. Ik heb nu ook (een beetje) geleerd hoe een gesprek te voeren met iemand met een andere kijk (botsend met die van jouw).

Meerwaarde en Leerresultaten in Ortho

Enkele citaten van studenten Haar verhalen hebben mij doen inzien dat er toch nog veel valkuilen in de begeleiding van cliënten zijn, vaak doordat er niet voldoende met hen gecommuniceerd wordt of omdat de hulpverleners niet luisteren naar het verhaal van de cliënten. Die andere zienswijze op wat je als student evident vindt, is beklijvend. Die confrontaties ga je onthouden.

Een ervaringsdeskundige deelt haar ervaringen De samenwerking in integraal vak ‘gezinsgericht werken’ De betekenis en drijfveren van de ervaringsdeskundige De rol van trainer en ervaringsdeskundigen De samenwerking met de studenten

Voorwaarden Organisatorisch Ervaringsdeskundigen Docenten Vorming, coaching en ondersteuning Extra tijd voor voorbereiding/afstemming Verloningssysteem ervaringsdeskundigen Ervaringsdeskundigen Enige stabiliteit in leven Diplomatie en weerbaarheid – openheid Docenten Open respectvolle houding Rol van facilitator, bemiddelaar en ondersteuner Verbinding theorie - praktijk Om van de samenwerking met een ervaringsdeskundige een kwaliteitsvolle didactische werkvorm te maken, zijn er wel wat noodzakelijke randvoorwaarden. In de focusgroepen en interviews werden ook de voorwaarden voor het welslagen van zo’n proces op organisatorisch niveau bevraagd. Uit de vergelijking van de organisatorische opzet van de opleidingsonderdelen, bleek een groot verschil in groepsgrootte. De grootte van trainingsgroepen bij sociaal werk (15-tal studenten per groep) bleek ideaal voor een kwaliteitsvolle samenwerking. Een diepgaande dialoog waarbij de studenten zich betrokken voelden, werd mogelijk. Er was voldoende ruimte om te oefenen en voor feedback. In groepen van 32 bleek dit een struikelblok. Niet alle studenten toonden zich betrokken bij het groepsproces. De veiligheid in de groep kon minder gegarandeerd worden. In sommige groepen werd dit opgevangen met een cirkelopstelling van stoelen, waardoor er meer oogcontact gemaakt werd. Voor docenten en ervaringsdeskundigen bleek extra tijd voor voorbereiding en nabespreking noodzakelijk. Voor een tandemwerking is het belangrijk dat de beide actoren goed op elkaar ingespeeld zijn, elkaar voldoende kennen en op elkaar kunnen vertrouwen (vergelijkbaar met de Britse ervaringen). Tijd voor relatievorming en ruimere intervisie en uitwisseling met andere tandems bleek zinvol. Daarnaast bleek de ondersteuning vanuit Bind-Kracht ook essentieel. Bind-Kracht zorgt voor een pool van ervaringsdeskundigen, die regelmatig samenkomen om ervaringen uit te wisselen, die heel wat ervaring hebben opgebouwd in het geven van vorming aan professionals en die daarbij konden kennismaken met heel wat theoretische kaders en met een aantal docenten. In Bind-Kracht kregen ze ook de kans om te oefenen in groepjes van ervaringsdeskundigen, waarbij ze elkaar konden ondersteunen. Sterke ervaringsdeskundigen, met een rijke ervaring in het geven van vorming, werden gevraagd om nu alleen met een docent voor een groep te staan. Bind-Kracht zorgde er ook voor dat alle ervaringsdeskundigen een vrijwilligerscontract kregen, toestemming kregen om vrijwilligerswerk te verrichten, verzekerd waren voor hun activiteiten en hun vrijwilligersvergoedingen zo snel mogelijk uitbetaald kregen. Een sterk ondersteunende structuur is opgezet en ook in het buitenland bleek dit een belangrijke succesfactor te zijn (Gupta & Blewett, 2008). Dit neemt niet weg dat vragen naar gelijkwaardige verloningssystemen blijven. Verschillende docenten pleiten voor een meer gelijkwaardig statuut.

Literatuur Driessens K. & De Clerck, W. (2014), Ervaringsdeskundigen als tandempartners in hogeschoolopleidingen, in Welwijs, jg. 25, nr. 4, p. 30-33. Driessens, K., De Clerck, W., Van Doorn, L. & McLaughlin, H. & (2015), Ervaringsdeskundigen betekenisvol betrekken bij de opleiding sociaal werk, in Driessens, K., Raeymaeckers, P. , Sebrechts, L., Tirions, M. & Wouters, E. (2015), Een caleidoscoop van sociaalwerkonderzoek. Een sociaal-wetenschappelijke benadering, Leuven, Acco, p. 163-179.

Bind-Kracht, Ankerpunt op Karel de Grote Hogeschool Brusselsestraat 45, 2018 Antwerpen, T 03 613 18 18 www.bindkracht.be coördinator kristel.driessens@kdg.be ervaringsdeskundige: cindy.vangeldorp@kdg.be organisatie: hilde.euben@kdg.be - senior onderzoeker ESF: Vicky.Lyssens-Danneboom@kdg.be