How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Stimuleren van creativiteit
Workshop creatief brainstormen
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Lesgeven en begeleiden
Workshop Onderzoeksvaardigheden
User Centred Development
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Medmec04 les 3 Engagement.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ho 7: Creatief denken.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Het schrijven van een verhaal
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Niets is wat het lijkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WORKSHEETS - DESIGN THINKING - WORKSHOP. Kies een van de 2 probleemstellingen Hoe zouden we … de studenten (of nieuwe collega’s) na de vakantie op een.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Het Verhalenhuis Talentontwikkeling voor 80+
Het schrijven van een verhaal
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Oefening met atlas en kaarten
4 Richtlijnen ter inspiratie
Sleutels, codes en aanwijzingen
Eindpresentatie module 5
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
What will you do to change the
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
De taaltaak
Sleutels, codes en aanwijzingen
5 rollen van de docent : verdieping
Sleutels, codes en aanwijzingen
Activernde didactiek & passende werkvormen
volgende bladzijde terug
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren

Terry Barret Wat zie je? = vorm Waar gaat het over? = inhoud / betekenis

Inhoud / Betekenis Persoonlijke betekenis: Wat voor betekenis heeft het werk voor mij persoonlijk? Intentie van de kunstenaar: Welke betekenis heeft het werk voor de kunstenaar Betekenis voor de opdrachtgever: Wat heeft het betekent voor de opdrachtgever? Betekenis voor het originele publiek: Wat heeft het betekent voor het originele publiek? Betekenis van de curator: Wat betekent het in de context van deze tentoonstelling / presentatie?

Visual Thinking Strategies Wat gebeurt er in dit beeld / op deze afbeelding? (inhoud) Waaraan zie je dat? (vorm) Wat kunnen we nog meer ontdekken? (bevragen eigen eerste oordeel)

Artful thinking Reasoning-centered routines Questioning & Investigating-centered routines Observing & Describing-centered routines Comparing & Connecting-centered routines

Reasoning-centered routines What makes you say that? What is going on? What do you see that makes you say that? Claim / Support / Question Maak een claim over het kunstwerk Laat weten waarom je dat claimt / denkt Stel een vraag in relatie tot je claim. Bijvoorbeeld: wat is er met deze claim niet uitgelegd? Wat zijn de nieuwe die met deze claim naar boven komen?

questioning en investigating -centered routines I see / I think / I wonder Wat zie je? (vorm) Waar doet het je aan denken? (betekenis) What does it make you wonder? (eigen fantasie aanspreken) Creative Questions Waarom? Wat zijn de redenen? Wat als? Wat is het doel van? Hoe zou het ander zijn als? Etc.

Observing & Describing-Centered routines Elobaration Game Observeer: beschrijf hoe je denkt dat iets eruitziet Eloborate: kies iets uit en zoom in op een detail Interpreteer: wat betekent iets Looking: Ten Times Two Kijk 30 seconden: schrijf 10 dingen op die je opvallen Herhaal Colors, Shapes, Lines Observeer en benoem kleur Observeer en benoem vorm Observeer en benoem lijn

Spelvormen In de klas

Doel: bewust maken van kijkproces

Doel: Bewustmaken noodzaak gebruik gezamenlijke termen

Doel: Oefenen intuïtief kijken

Doel: Doelbewust onderzoeken kleur en vorm

Doel: bewust maken van gebruik gezamenlijke termen

Doel: oefenen overeenstemming zien in ontwerp

Hoe stimuleer je proces gericht werken Didactiek Hoe stimuleer je proces gericht werken Cultuurwinkel Breda

SLO

Formulieren voor onze toelatingsexamens Gebaseerd op OECD

Formulieren voor onze toelatingsexamens Gebaseerd op OECD

Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken) Welk onderdeel van het creatieve proces vinden leerlingen lastig om vol te houden? Meestal is dat: Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken) Experimenteren (verschillende dingen uitproberen) Verbeelden (associatief out of the box denken)

Divergeren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.

Experimenteren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.

Verbeelden Opdracht zo schrijven dat het noodzakelijk is om met verschillende mogelijkheden te spelen om tot een ontwerp te komen Tijdsdruk toevoegen of juist helemaal wegnemen Voorbeelden laten zien die een zetje kunnen geven aan de verbeeldingskracht

https://vimeo.com/106824084

Ik haal veel uit Ludodidactiek (didactiek gebaseerd op spelvormen) Procesgerichte didactiek Design Thinking Methodiek SCRUM Methodiek

Proces gerichte didactiek

Waarom werkt het vaak goed Vraagt van de docent om kaders te stellen en leerlingen voor een gedeelte aan de hand te nemen Vraagt van de leerling om zijn vrijheid binnen die kaders te zoeken Vraagt wel actief klassenmanagement

Ludodidactiek

Waarom werkt het vaak goed Geeft mij als docent ruimte voor een coachende rol, want laat leerlingen zelfstandig leren Is vaak voor de leerlingen ‘leuk’ want Spelvorm Veel ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid Vraagt wel veel lesvoorbereidingstijd

Design thinking / Scrum Bieden veel mogelijkheden voor het lenen van werk en proces vormen. SCRUM: bij samenwerkingsopdrachten Design Thinking: aan energizers en korte snelle werkvormen om een onderwerp af te tasten.