How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren
Terry Barret Wat zie je? = vorm Waar gaat het over? = inhoud / betekenis
Inhoud / Betekenis Persoonlijke betekenis: Wat voor betekenis heeft het werk voor mij persoonlijk? Intentie van de kunstenaar: Welke betekenis heeft het werk voor de kunstenaar Betekenis voor de opdrachtgever: Wat heeft het betekent voor de opdrachtgever? Betekenis voor het originele publiek: Wat heeft het betekent voor het originele publiek? Betekenis van de curator: Wat betekent het in de context van deze tentoonstelling / presentatie?
Visual Thinking Strategies Wat gebeurt er in dit beeld / op deze afbeelding? (inhoud) Waaraan zie je dat? (vorm) Wat kunnen we nog meer ontdekken? (bevragen eigen eerste oordeel)
Artful thinking Reasoning-centered routines Questioning & Investigating-centered routines Observing & Describing-centered routines Comparing & Connecting-centered routines
Reasoning-centered routines What makes you say that? What is going on? What do you see that makes you say that? Claim / Support / Question Maak een claim over het kunstwerk Laat weten waarom je dat claimt / denkt Stel een vraag in relatie tot je claim. Bijvoorbeeld: wat is er met deze claim niet uitgelegd? Wat zijn de nieuwe die met deze claim naar boven komen?
questioning en investigating -centered routines I see / I think / I wonder Wat zie je? (vorm) Waar doet het je aan denken? (betekenis) What does it make you wonder? (eigen fantasie aanspreken) Creative Questions Waarom? Wat zijn de redenen? Wat als? Wat is het doel van? Hoe zou het ander zijn als? Etc.
Observing & Describing-Centered routines Elobaration Game Observeer: beschrijf hoe je denkt dat iets eruitziet Eloborate: kies iets uit en zoom in op een detail Interpreteer: wat betekent iets Looking: Ten Times Two Kijk 30 seconden: schrijf 10 dingen op die je opvallen Herhaal Colors, Shapes, Lines Observeer en benoem kleur Observeer en benoem vorm Observeer en benoem lijn
Spelvormen In de klas
Doel: bewust maken van kijkproces
Doel: Bewustmaken noodzaak gebruik gezamenlijke termen
Doel: Oefenen intuïtief kijken
Doel: Doelbewust onderzoeken kleur en vorm
Doel: bewust maken van gebruik gezamenlijke termen
Doel: oefenen overeenstemming zien in ontwerp
Hoe stimuleer je proces gericht werken Didactiek Hoe stimuleer je proces gericht werken Cultuurwinkel Breda
SLO
Formulieren voor onze toelatingsexamens Gebaseerd op OECD
Formulieren voor onze toelatingsexamens Gebaseerd op OECD
Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken) Welk onderdeel van het creatieve proces vinden leerlingen lastig om vol te houden? Meestal is dat: Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken) Experimenteren (verschillende dingen uitproberen) Verbeelden (associatief out of the box denken)
Divergeren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.
Experimenteren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.
Verbeelden Opdracht zo schrijven dat het noodzakelijk is om met verschillende mogelijkheden te spelen om tot een ontwerp te komen Tijdsdruk toevoegen of juist helemaal wegnemen Voorbeelden laten zien die een zetje kunnen geven aan de verbeeldingskracht
https://vimeo.com/106824084
Ik haal veel uit Ludodidactiek (didactiek gebaseerd op spelvormen) Procesgerichte didactiek Design Thinking Methodiek SCRUM Methodiek
Proces gerichte didactiek
Waarom werkt het vaak goed Vraagt van de docent om kaders te stellen en leerlingen voor een gedeelte aan de hand te nemen Vraagt van de leerling om zijn vrijheid binnen die kaders te zoeken Vraagt wel actief klassenmanagement
Ludodidactiek
Waarom werkt het vaak goed Geeft mij als docent ruimte voor een coachende rol, want laat leerlingen zelfstandig leren Is vaak voor de leerlingen ‘leuk’ want Spelvorm Veel ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid Vraagt wel veel lesvoorbereidingstijd
Design thinking / Scrum Bieden veel mogelijkheden voor het lenen van werk en proces vormen. SCRUM: bij samenwerkingsopdrachten Design Thinking: aan energizers en korte snelle werkvormen om een onderwerp af te tasten.