School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt www.school-jobs.nl
Zoveel te kiezen!
Eigen loopbaankeuzes Bespreek in tweetallen: Wat en wie waren beslissend voor de keuze van je (eerste) beroepsopleiding/ studie? Welke belangrijke keuzes maakte je daarna in je loopbaan? Wat en wie hadden daar invloed op? Welke acties deed jezelf? Werk je nu nog in de richting waarin je je opleiding/ studie hebt gevolgd?
Procesgerichte benadering loopbaanoriëntatie (Boer, Mittendorf & Sjenitzer, 2004)
Procesgerichte benadering loopbaanoriëntatie (Boer, Mittendorf & Sjenitzer, 2004) Zelfreflectie leren met nieuwsgierigheid als drijfveer: wat wil ik, wat kan ik, welk werkgebied/beroep past dan bij mij? Kiezen op basis van reflectie en eigen ervaringen = naar bedrijven toe Reflectie op eigen ervaringen in werkomgeving en werksituaties delen met loopbaancoach in persoonlijk gesprek/ dialoog Resultaat van reflectie toepassen bij de volgende keuze
Succesverhaal School & Jobs Kesteren Draagvlak bij Onderwijs, Ondernemers en Overheid Aanleiding stage onderzoek: samenwerking school- bedrijf kan beter Daadkrachtige schooldirecteur Helicon VMBO en relatiebeheerder school-bedrijf Helicon VMBO schrijven notitie Drie VMBO scholen in Kesteren werken samen in organisatie en uitvoering voor totaal 250 leerlingen Overleg met de drie decanen plus relatiebeheerder Externe subsidie als startkapitaal Bedrijvennetwerk groeit in twee jaar van 25 naar 100 bedrijven
Lessen van 2016 en 2017 (drie rondes) Doel leerling = inzicht krijgen: welke beroepsrichting past bij mij? 1. Eén bedrijf per middag in plaats van twee bedrijven 2. Leerling kiest een beroepsrichting i.p.v. bedrijf 3. Keuze uit 90 beroepen i.p.v. 30 4. Leerling motiveert zijn keuze 5. Voorbereiding door leerlingen individueel (formulier voorbereiding*) in mentorles
Lessen van 2016 en 2017 (vervolg) 6. Groepsgrootte: maximaal 4-6 leerlingen 7. Laatste voorbereiding bedrijfsbezoek op middag zelf per groepje (bedrijf/ beroep) met docent-begeleider 8. Aantekeningen door leerling direct bij bedrijf (formulier eindverslag*) 9. Uitwerking aantekeningen en reflectie in eindverslag (loopbaandossier)
Loopbaancompetenties (Kuijpers, Meijers & Bakker, 2006) De rol van coachgesprekken Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing (bewust kiezen voor opleiding en werkzaamheden) Netwerken
Leerlingen leren reflecteren Eén op één gesprek met de loopbaancoach Mentor of andere docent? Circulair proces van reflecteren en keuzes maken voor nieuwe exploratie Leren vragen stellen die verder helpen Voorbereiding op de dag zelf = eigen vragen van leerlingen centraal Docent-begeleiders leren hoe ze leerlingen kunnen stimuleren hun eigen vragen te stellen Leerlingen deze ervaring meerdere keren geven (derde en vierde jaar)
Docenten groeien in hun rol Nieuwe ervaringen: van spannend naar leuk, naar geweldig! Docenten meenemen in het proces door vroegtijdig informatie te delen over tijdpad en invulling mentorlessen Mentoren mede-eigenaar in het hele proces: feedback wat betreft voorbereiding en organisatie Docent-begeleiders mede-eigenaar voor de dag zelf: bedrijvencontact en reflectie op houding leerlingen Evaluatie per mail of in docentenvergadering Draagvlak groeit na elke nieuwe ronde
Voorbereiding in het bedrijf Uitleg bedrijfsproces Leerlingen stellen hun vragen Rondleiding en kennismaking met bedrijfsproces Uitleg over wat werken bij het bedrijf inhoudt Kennismaking met maximaal vier mensen uit verschillende functies Waar mogelijk een gesprekje met stagiair of jonge werknemer Graag een ‘doe-activiteit’ voor leerlingen Gezamenlijke afsluiting: rondleider vraagt naar beleving bij leerlingen Leerlingen maken aantekeningen voor hun eindverslag
School & Jobs in geheel van LO activiteiten Opbouw van loopbaanoriëntatie activiteiten verschillend per school en per niveau/stroom Vierdejaars maken in september overzicht over hun LO ervaringen van de afgelopen drie jaar Een LO activiteitenoverzicht formulier ontwerpen door decaan Leerlingen vullen alle activiteiten, stages en bedrijfsbezoeken in Korte reflectie op deze verschillende ervaringen Keuze voor vervolgopleiding en beroepsrichting komt in beeld
School & Jobs Vakantie oriëntatie
School & Jobs Vakantie oriëntatie Drie stappen Voorbereiding met orientatie op Jezelf Verschillende vakanties Fictief ervaringen opdoen Verhalen en belevingen Presentatie naar andere deelnemers Reflecteren via vier stellingen J/N en uitkomsten delen met elkaar Heb je iets geleerd over wat jouw manier van vakantie vieren is? Brengt dit je dichter bij je favoriete bestemming? Of is de reis belangrijker dan de bestemming?