School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt www.school-jobs.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
LOB-middag Haaglanden
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Welkom ouderavond – klas 4
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Van, voor én door het onderwijs.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Identiteitsleren in Lifelab
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Volgende stap in de loopbaan van …
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Basiskennis LOB.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Determinatie tweede klassen LWOO,VMBO, VMBO/HAVO
LOB als rode draad in ons onderwijs
LOB in het PTA van het VMBO
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Het loopbaangesprek.
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Poort school voor mavo en havo
LOB als doorlopende lijn
LOB binnen Taalbrug DG.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
KIEZEN! Kijken in kansen leerlingen leerjaar 4 MAVO-G en MAVO-T
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Studiekeuzes van uw kind
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Informatieavond voor ouders
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt www.school-jobs.nl

Zoveel te kiezen!

Eigen loopbaankeuzes Bespreek in tweetallen: Wat en wie waren beslissend voor de keuze van je (eerste) beroepsopleiding/ studie? Welke belangrijke keuzes maakte je daarna in je loopbaan? Wat en wie hadden daar invloed op? Welke acties deed jezelf? Werk je nu nog in de richting waarin je je opleiding/ studie hebt gevolgd?

Procesgerichte benadering loopbaanoriëntatie (Boer, Mittendorf & Sjenitzer, 2004)

Procesgerichte benadering loopbaanoriëntatie (Boer, Mittendorf & Sjenitzer, 2004) Zelfreflectie leren met nieuwsgierigheid als drijfveer: wat wil ik, wat kan ik, welk werkgebied/beroep past dan bij mij? Kiezen op basis van reflectie en eigen ervaringen = naar bedrijven toe Reflectie op eigen ervaringen in werkomgeving en werksituaties delen met loopbaancoach in persoonlijk gesprek/ dialoog Resultaat van reflectie toepassen bij de volgende keuze

Succesverhaal School & Jobs Kesteren Draagvlak bij Onderwijs, Ondernemers en Overheid Aanleiding stage onderzoek: samenwerking school- bedrijf kan beter Daadkrachtige schooldirecteur Helicon VMBO en relatiebeheerder school-bedrijf Helicon VMBO schrijven notitie Drie VMBO scholen in Kesteren werken samen in organisatie en uitvoering voor totaal 250 leerlingen Overleg met de drie decanen plus relatiebeheerder Externe subsidie als startkapitaal Bedrijvennetwerk groeit in twee jaar van 25 naar 100 bedrijven

Lessen van 2016 en 2017 (drie rondes) Doel leerling = inzicht krijgen: welke beroepsrichting past bij mij? 1. Eén bedrijf per middag in plaats van twee bedrijven 2. Leerling kiest een beroepsrichting i.p.v. bedrijf 3. Keuze uit 90 beroepen i.p.v. 30 4. Leerling motiveert zijn keuze 5. Voorbereiding door leerlingen individueel (formulier voorbereiding*) in mentorles

Lessen van 2016 en 2017 (vervolg) 6. Groepsgrootte: maximaal 4-6 leerlingen 7. Laatste voorbereiding bedrijfsbezoek op middag zelf per groepje (bedrijf/ beroep) met docent-begeleider 8. Aantekeningen door leerling direct bij bedrijf (formulier eindverslag*) 9. Uitwerking aantekeningen en reflectie in eindverslag (loopbaandossier)

Loopbaancompetenties (Kuijpers, Meijers & Bakker, 2006) De rol van coachgesprekken Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing (bewust kiezen voor opleiding en werkzaamheden) Netwerken

Leerlingen leren reflecteren Eén op één gesprek met de loopbaancoach Mentor of andere docent? Circulair proces van reflecteren en keuzes maken voor nieuwe exploratie Leren vragen stellen die verder helpen Voorbereiding op de dag zelf = eigen vragen van leerlingen centraal Docent-begeleiders leren hoe ze leerlingen kunnen stimuleren hun eigen vragen te stellen Leerlingen deze ervaring meerdere keren geven (derde en vierde jaar)

Docenten groeien in hun rol Nieuwe ervaringen: van spannend naar leuk, naar geweldig! Docenten meenemen in het proces door vroegtijdig informatie te delen over tijdpad en invulling mentorlessen Mentoren mede-eigenaar in het hele proces: feedback wat betreft voorbereiding en organisatie Docent-begeleiders mede-eigenaar voor de dag zelf: bedrijvencontact en reflectie op houding leerlingen Evaluatie per mail of in docentenvergadering Draagvlak groeit na elke nieuwe ronde

Voorbereiding in het bedrijf Uitleg bedrijfsproces Leerlingen stellen hun vragen Rondleiding en kennismaking met bedrijfsproces Uitleg over wat werken bij het bedrijf inhoudt Kennismaking met maximaal vier mensen uit verschillende functies Waar mogelijk een gesprekje met stagiair of jonge werknemer Graag een ‘doe-activiteit’ voor leerlingen Gezamenlijke afsluiting: rondleider vraagt naar beleving bij leerlingen Leerlingen maken aantekeningen voor hun eindverslag

School & Jobs in geheel van LO activiteiten Opbouw van loopbaanoriëntatie activiteiten verschillend per school en per niveau/stroom Vierdejaars maken in september overzicht over hun LO ervaringen van de afgelopen drie jaar Een LO activiteitenoverzicht formulier ontwerpen door decaan Leerlingen vullen alle activiteiten, stages en bedrijfsbezoeken in Korte reflectie op deze verschillende ervaringen Keuze voor vervolgopleiding en beroepsrichting komt in beeld

School & Jobs Vakantie oriëntatie

School & Jobs Vakantie oriëntatie Drie stappen Voorbereiding met orientatie op Jezelf Verschillende vakanties Fictief ervaringen opdoen Verhalen en belevingen Presentatie naar andere deelnemers Reflecteren via vier stellingen J/N en uitkomsten delen met elkaar Heb je iets geleerd over wat jouw manier van vakantie vieren is? Brengt dit je dichter bij je favoriete bestemming? Of is de reis belangrijker dan de bestemming?