§ 11.1 Casus: protestgeneratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

§ 11.1 Casus: protestgeneratie

Protestgeneratie Ontstaan van jongerenculturen: hippies, de Provo’s, dolle Mina’s en de Kabouterbeweging Deze groepen zetten zich af tegen de dominante cultuur (tegenculturen) Socialisatie van ouders werd zwakker en overgenomen door vrienden en de opkomende media

§ 11.2 Analyse: politieke socialisatie en identiteit

Politieke socialisatie Het proces van ontzuiling in de jaren zestig zorgde ervoor dat jongeren buiten hun eigen zuil contacten opdeden Jongeren kregen eigen ideeën over de maatschappelijke verhoudingen van die tijd en over hoe dat veranderen moest In die tijd nam de belangrijke rol van traditionele socialisatoren af en kregen media, vrienden (peer group) en onderwijs een belangrijke rol.

Identiteit Door de jongerenculturen gingen jongeren horen bij een bepaalde groep (sociale identiteit) Zij gingen zich afzetten tegen de burgerij en de collectivistische cultuur De jongeren streefden een individualistische cultuur na waarin ze zich konden ontplooien, losweken van de in hun ogen verstikkende collectivistische cultuur.

Acculturatie Komst van migranten vanwege stijgende economie Gezinshereniging vond plaats Deze mensen hebben een uitdaging om te integreren (acculturatie) in de Nederlandse dominante cultuur Geboren in het moderne Nederland maar thuis gesocialiseerd in een veelal traditionele cultuur.

§ 11.3 Paradigma’s over socialisatie

Paradigma’s

Functionalisme paradigma Kern van het paradigma: De samenleving als geheel is een systeem, waarbinnen subsystemen hun functie hebben en de samenleving stabiel en in evenwicht houden. Een verstoring betekent geen stabiliteit meer en dat moet dan weer gevonden worden. Functionalisten gaan altijd op zoek naar processen in de samenleving die de samenleving doen overleven. Denk aan socialisatie en instituties. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Functionalisme paradigma Structuren staan centraal. Wetenschappers binnen dit paradigma gaan er vanuit dat de samenleving een stempel kan drukken op de persoonlijkheid van leden van de samenleving. Dat gebeurt door middel van socialisatie. Het resultaat van dat proces is de identiteit van mensen. In elke samenleving worden mensen anders gesocialiseerd. Daarmee creëert elke samenleving haar eigen individuen. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Functionalisme paradigma Visie van functionalisten op het socialisatieproces: het heeft een functie voor het behoud van de samenleving. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Conflict-paradigma Kern van het paradigma: Conflictsociologen gaan uit van machtsverschillen in de samenleving: de machtigen zullen hun eigen belangen beschermen en vergaren bezit. Ongelijkheid in de samenleving is er altijd en conflicten hierover leiden tot veranderingen. De conflicten gaan over dat de ene groep meer macht heeft dan de andere en dat wordt gezien als ongelijk. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld criminaliteit: een conflict waarbij een arme groep op illegale wijze probeert te verkrijgen wat een rijke machtige groep voor zichzelf heeft geclaimd. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Conflict-paradigma Conflict-sociologen gaan uit van ongelijkheid. Bij socialisatie wordt gekeken hoe verschillen in kapitaal door kunnen werken op ongelijkheid in machtsverhoudingen. Het conflict-paradigma gaat het om de effecten van opvoeding en opleiding op de ongelijke verdeling van maatschappelijke posities in de samenleving naar sociale klasse, gender, religie, etniciteit of leeftijd. Twee visies over het ontstaan van conflicten door: Ongelijkheid in bezit (Marx) Ongelijke sociale en culturele verschillen (Bernstein) Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Sociaalconstructivisme-paradigma Kern van het paradigma: Gedrag van mensen wordt bepaald door hoe zij (gezamenlijk) de werkelijkheid zien, wat ze denken dat waar is. De sociale wereld bestaat uit denkbeelden (sociale werkelijkheid) over de materiële wereld (de maatschappelijke werkelijkheid) die ontstaan door interactie met mensen. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Sociaalconstructivisme-paradigma Wetenschappers in dit paradigma onderzoeken hoe mensen in het proces van socialisatie en politieke socialisatie betekenis geven aan hetgeen ze leren en meemaken. Erving Goffman gaat er van uit dat mensen rollen spelen in het leven. Daarbij gedragen ze zich naar wat zij denken dat hoort bij een bepaalde rol. De manier waarop je die rol speelt, heeft te maken met socialisatie. De verwachtingen die bij allerlei rollen horen komt voort uit het beeld dat mensen in hun interacties geconstrueerd hebben. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Sociaalconstructivisme-paradigma Kern van het paradigma: Gedrag van mensen wordt bepaald door hoe zij (gezamenlijk) de werkelijkheid zien, wat ze denken dat waar is. De sociale wereld bestaat uit denkbeelden (sociale werkelijkheid) over de materiële wereld (de maatschappelijke werkelijkheid) die ontstaan door interactie met mensen. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Rationele-actor-paradigma De Theory of Planned Behavior van Azjen & Fisbein gaat er van uit dat iemands gedrag komt voort uit zijn intentie. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

Rationele-actor-paradigma De Theory of Planned Behavior van Azjen & Fisbein gaat er van uit dat iemands gedrag komt voort uit zijn intentie. De variabele ‘intentie’ wordt verklaard door: Verwachte uitkomsten Houding van ouders en vrienden (socialisatie en groepsvorming) Hoeveelheid ervaren controle Deze drie variabelen hebben invloed op de intentie die uiteindelijk bepaald gedrag oplevert. Praktische zaken: pta, digitale toetsenbank Seneca scholingsmiddag pagina 2

§ 11.4 ‘Ideologie’: pragmatisme en populisme

Belangrijke begrippen Supermarktideologie Pragmatisme Geen vastgelegde uitgangspunten, maar kijken per maatschappelijk probleem wat zij ervan vinden Populisme Zegt op te komen voor het gewone volk, verzet zich tegen de politieke en economische elite die aan de macht is, gaat uit van eenvoudige oplossingen. Pragmatische & populisme in Nederland Pragmatisme (D66) & populisme (Pim Fortuyn, PVV)

§ 11.5 Oplossing en ontwikkeling: permissieve samenleving en individualisering en globalisering

Permissieve samenleving Microniveau Van traditionele kostwinnersgezinnen naar meer moderne gezinnen met onderhandelingshuishoudens Proces van democratisering en socialisatie zichtbaar in gezinnen Mesoniveau Veranderingen in het onderwijs: meer jongeren naar school, opleidingsniveau meisjes steeg, meer democratisering en andere verhoudingen Macroniveau Multiculturele samenleving, gastarbeiders

Individualisering & globalisering Meer aandacht voor het individu op verschillende vlakken van de samenleving: In gezinnen en in het onderwijs Verschillende generaties (jongeren en volwassenen) Tussen mannen en vrouwen =

Globalisering Globalisering = Van natiestaat naar multiculturele samenleving Ontstaan van wat nu de Europese Unie is Dankzij de technische rationalisering is communicatie vereenvoudigd Internationale bindingen, nieuwe instituties en instellingen Samenwerking op wereldschaal (Verenigde Naties, NAVO en Wereldbank) =