Kiezen en verliezen Over de rol van het B-attest in de sociale reproductie van onderwijsverschillen naar een breder debat over onderwijskeuzes Bram Spruyt,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Kiezen en verliezen Over de rol van het B-attest in de sociale reproductie van onderwijsverschillen naar een breder debat over onderwijskeuzes Bram Spruyt, Ilse Laurijssen & Yolis Van Dorsselaer Vakgroep sociologie Onderzoeksgroep TOR 17/07/2019 | pag. 1

Situering onderzoek Onderwijsongelijkheid is de resultante van Verschil in prestaties Verschil in onderwijskeuzes Vanaf midden jaren ’90 toegenomen aandacht voor onderwijskeuzes Vooral aandacht voor collectieve onderwijskeuzes Bv. Overgang basis naar secundair of secundair naar tertiair onderwijs Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 2

Het B-attest als onderwijskeuze Niet-collectief Koppelt het aantal keuzes aan het niveau van prestaties Leerlingen die het minder goed doen, moeten meer kiezen Gevolg van vroege en strakke differentiatie in secundair onderwijs Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 3

B-attest: voorkomen Leerjaar Type onderwijs 1 A-stroom 9,9 B-stroom 0,0 2 10,6 6,3 3 ASO 8,5 TSO 14,2 BSO 1,4 4 13,6 15,2 3,1 Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 4

Kans om ooit een B-attest te krijgen Opleiding ouders % ooit een B-attest Totaal Mensen die in A-stroom gestart zijn Laag 31,2 34,2 Midden 25,5 25,8 Hoog 19,9 19,8 Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 5

Onderzoeksvragen Kiezen leerlingen die een B-attest krijgen anders afhankelijk van hun sociale achtergrond? Hoe evolueren die verschillen in functie van het jaar waarin men een B-attest krijgt(levensloophypothese) Wat is de impact van de keuze bij een B-attest op de kans op doorstromen naar hoger onderwijs? Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 6

Data SONAR Retrospectieve bevraging van onderwijsloopbaan in het secundair onderwijs Gepoolde dataset 3 cohorten. Aggregatie naar 1ste B-attest N: (2460) Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 7

Resultaten Odds (ratios) Overzitten/Veranderen Constant 0,17** Opleiding ouders (Medium / Laag) 1,47** Opleiding ouders (Hoog / Laag) 1,37* Studiejaar (Tweede / Eerste) 1,23 Studiejaar (Derde / Eerste) 1,95** Studiejaar (Vierde / Eerste) 2,08** Onderwijsvorm (TSO / ASO) 1,30 Onderwijsvorm (BSO/ASO) * p < 0,05; ** p < 0,01; met controle voor geslacht (n: 2460) Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 8

Van twee naar drie opties Opleiding ouders Overzitten versus veranderen zonder vorm overgang Overzitten versus veranderen met vormovergang Medium (Laag= ref.) 1,10 ns 2,21 ** Hoog (Laag= ref.) 0,88 ns 1,94 ** Alleen 3de en 4de jaar ASO of TSO (n: 1014) * p < 0,05; ** p < 0,01; met controle voor geslacht, studiejaar, onderwijsvorm Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 9

Belang keuze B-attest doorstroming hoger onderwijs Odds (ratios) Deelnemen HO/Niet deelnemen HO Constant 0,89 Beslissing na eerste B-attest (Zittenblijven/Afstromen) 1,29* * p < 0,05; ** p < 0,01; met controle voor opleiding ouders, geslacht Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 10

Het belang van het B-attest vanuit een reproductieperspectief Waarom is het B-attest zo belangrijk? Omdat het verschillen in prestaties koppelt aan het aantal keuzes Omdat het de ‘beter presterende’ leerlingen van de klassiek kwetsbare groepen treft. Omdat het ‘weinig zichtbare’ maar belangrijke gevolgen heeft. Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 11

“Omdat de maatschappij meer respect heeft voor de intellectuele capaciteiten dan voor technische vaardigheden, staan de theoretische richtingen uit het algemeen secundair onderwijs (ASO) aan de top.” “Veel ouders – en ook leerkrachten uit de lagere school – Blijven denken dat alleen algemeen secundair onderwijs leidt tot beroepen die in onze maatschappij worden gewaardeerd. […] Andere onderwijsvormen dan het ASO zijn, volgens deze ouders, dan ook per definitie minderwaardig.[…] Het probleem zit bij de maatschappij die het witteboordenwerk als moeilijker en complexer blijft kwalificeren. Terwijl het gewoon anders is.” Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 12

Het belang van het B-attest in een breder perspectief Rol met het watervalsysteem ‘Hoog mikken en veranderen als het niet lukt’ institutioneel wordt mogelijk door B-attest In zekere zin wordt het ook aangemoedigd. Het B-attest als een advies Secundair gevolg: perceptie onderwijsvormen Titel van de presentatie 17/07/2019 | pag. 13