Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs Sara De Meerleer 3 mei 2019

Drie dimensies van kleuterparticipatie

5 aandachtspunten bij elke actie Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie op de agenda plaatsen & houden Tweerichtingsverkeer Bestaande relaties verdiepen en verbreden met KP Ingebed in reguliere werking Aandacht voor (onbedoelde en ongewenste) effecten

Duurzame samenwerking Niet eenvoudig Mensen Tijd Meerwaarde

1. Een warme overgang

Samenwerking Actieplan Transitie

Transitie: wat? Transitie als een proces van continuïteit en verandering ​ Van ruim voor de gebeurtenis …​ … tot het hebben van een gevoel van betrokkenheid. Wederkerigheid tussen gezin en school staat centraal schoolrijpe kinderen of kindrijpe scholen?

Aandacht voor transitie: waarom? Kinderen hebben nood aan positieve omgeving: Uitnodigend, stimulerend, deelhebbend Kwaliteitsvolle opvangvoorziening voor jonge kinderen Positieve effecten Aandacht voor zorg en leerkansen (EDU CARE)

Aandacht voor transitie: waarom? Kinderopvang niet voor alle kinderen beschikbaar Split system: Opvang/ zorg voor jonge kinderen > welzijn Kleuteronderwijs > onderwijs TRANSITIE

Aandacht voor transitie: waarom? Transitie van thuis/ kinderopvang naar school Transitie op jonge leeftijd Ingrijpend gebeuren voor elk kind, maar verhoogde kansen op moeilijkheden bij bepaalde groepen (SES, taal, cultuur,…) Accentbreuk tussen ZORG en LEREN (EDU CARE)

Warme transitie Inzetten op een warme transitie = versterken van de continuïteit: structurele continuïteit professionele continuïteit pedagogische continuïteit continuïteit tussen thuis, buurt & gemeenschap

Warme transitie: versterken van de continuïteit Structurele continuïteit​: Een hechte samenwerking tussen de verschillende basisvoorzieningen (gezinsondersteuning /kinderopvang/ kleuterschool) en administraties Samenwerking op Vlaams niveau bevorderen en verankeren Samenwerking op lokaal niveau bevorderen en verankeren Voorbeelden: Samenwerking tussen netwerkpartners Huis van het Kind (HvK) Samenwerking binnen Lokale Overlegplatform (LOP) Samenwerking binnen Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) Samenwerking tussen HvK & LOP’s TRANSITIE

Warme transitie: versterken van de continuïteit Professionele continuïteit  ​Een gedeelde verantwoordelijkheid van alle relevante professionals voor de ondersteuning van een warme transitie. Professionaliteit van huidige en toekomstige medewerkers, leerkrachten, opvoedingsondersteuners over transitie versterken. Voorbeeld: uitwisseling tussen professionelen waarbij visie- en praktijkuitwisseling centraal staat ​(zie ook pedagogische continuïteit) TRANSITIE

Warme transitie versterken van de continuïteit Pedagogische continuïteit​ Afstemming tussen pedagogisch kaders met aandacht voor transitie en met gelijkwaardige aandacht voor zorg en leren, als belangrijke elementen van kwaliteit Sensibiliseren van opleiders rond transitie Bevorderen van afstemming m.b.t. Sociaalpedagogische thema’s gerelateerd aan transitie Aandacht voor onbedoelde maar ongewenste effecten Voorbeeld: afstemming m.b.t. wenbeleid TRANSITIE

Warme transitie versterken van de continuïteit Continuïteit met thuis, buurt en gemeenschap ​ Een wederkerige dialoog tussen professionals, ouders, buurt en gemeenschap. Verdiepen en verbreden van bestaande relaties met aandacht voor transitie Met het oog op wegwerken van drempels Aandacht voor de noden van gezinnen. Voorbeeld: oudergerichte initatieven met het oog op onderwijs- en maatschappelijke participatie TRANSITIE

Acties om kwaliteit van transitie te bevorderen op Vlaams niveau Structurele continuïteit Samenwerking Huizen van het Kind en LOP’s Samenwerken rond toeleiding nieuwkomers & ROM Acties niet-ingeschreven kleuters Afstemming Kind &Gezin en CLB’s Ondersteuning geïntegreerde projecten Pedagogische en professionele continuïteit Afstemmen rond soc.-ped. thema’s Instrumenten rond communicatie over transitie Curricula: sensibiliseren/ afstemmen Visieontwikkeling & praktijkuitwisseling Verspreiden visie Thuis, buurt en gemeenschap AMIF ouderbetrokkenheid & KP AMIF geïntegreerd inburgeringsbeleid laaggeletterde moeders Koala

2. Aanwezigheden

Kleuterparticipatierapporten

Voorwaarde voor het ontvangen Onvoldoende aanwezig? Leeftijd Verwachte halve dagen 3 150 Voorwaarde voor het ontvangen van een schooltoelage 4 185 5 250 Toelatingsvoorwaarde voor rechtstreekse toegang tot het lager onderwijs* * Te weinig halve dagen aanwezig voor rechtstreeks toegang tot het lager onderwijs?  klassenraad lager onderwijs beslist

Uitwisseling van aanwezigheidsgegevens School Schoolsoftware www.agodi.be Voorbije schooljaar: Cijfergegevens per gemeente Lopende schooljaar: Kleuterparticipatierapport Administratieve controle Discimus

Kleuterparticipatierapport (I)

Kleuterparticipatierapport (II) Publicatie 2 keer per schooljaar na kerstvakantie na paasvakantie via Mijn Onderwijs communicatieplan Scholen informeren per kleuter over aantal halve dagen aanwezig in deze school en andere scholen behalen minimale drempels aanwezigheidspercentage

Kleuterparticipatierapport (III) Voorbeeld

Kleuterparticipatierapport (IV) Voorbeeld

Kleuterparticipatierapport (V) Opvolging Enkel de scholen kunnen de cijfers in deze rapporten lezen. Vier vragen voor scholen: Hebben scholen zicht op welke kleuters (on)voldoende aanwezig zijn? Hebben scholen zicht op de individuele verhalen achter deze cijfers? Eventuele acties ondernemen t.a.v. individuele kleuters? Eventuele acties ondernemen op schoolniveau?

Cijfergegevens per gemeente

Cijfergegevens per gemeente voor 2016-2017 Publicatie op www.agodi.be

Cijfergegevens per gemeente Meer onvoldoende aanwezige kleuters in: grensgemeenten gemeenten met een COI Onvoldoende aanwezig o.w.v. late instap of Effectief een laag aanwezigheidsritme? AGODI kan slechts cijfers aanleveren. Interpretatie gebeurt lokaal.

3. Inschrijvingen

4. Inzetten op samenwerking

Wie werkt met wie samen?

Instrument netwerkanalyse Wie heeft er contact met ouders van jonge kinderen?  Zoekopdracht “Partners in je gemeente” op www.kleuterparticipatie.be

Instrument netwerkanalyse partners in je gemeente Meer info op www.kleuterparticipatie.be

Instrument netwerkanalyse partners in je gemeente Foutieve resultaten van de zoekopdracht  kleuterparticipatie@vlaanderen.be Foute (contact)gegevens op een infofiche ”wijziging suggereren” Voorbeeld zoekopdracht Aangezien de kwaliteit van de gegevens op de sociale kaart afhankelijk is van de input de partners, is het aangeraden dat de zoekresultaten kritisch bekeken worden.

Ondersteuning van lokale samenwerking

Gespreksfiche “In gesprek over kleuteronderwijs”

Gespreksfiche “In gesprek over kleuteronderwijs”

“Scholen en Huizen van het Kind bundelen de krachten”

5 vragen van het starterspakket in 18 talen www.kleuterparticipatie.be Albanees Pools Arabisch Portugees Bulgaars Roemeens Duits Romanesk Engels Russisch Farsi Servisch Frans Slowaaks Kroatisch Spaans Nederlands Turks

Meer info

www.kleuterparticipatie.be

Ondersteuning bieden Ondersteuningsaanbod Op maat Op vraag Ondersteuning LOP-deskundigen Focus Vlaanderenbreed Bijzondere aandacht voor Antwerpen, Gent & Brussel Maar ook centrumsteden, grensgemeenten … Aandacht voor instrumentontwikkeling

Focus Vlaanderenbreed Ondersteuning via LOP-deskundigen Bezoeken en ondersteuning ter plaatse vanaf 1 januari 2017

Contactgegevens Beleidsdomein Onderwijs & Vorming AGODI: Sara De Meerleer DOV: Marie Hélène Sabbe www.kleuterparticipatie.be kleuterparticipatie@vlaanderen.be Katholiek Onderwijs Vlaanderen gerda.bruneel@katholiekonderwijs. Vlaanderen stijn.demilde@katholiekonderwijs. vlaanderen GO! heidi.desmet@g-o.be OVSG bart.vandijck@ovsg.be OKO catherine.devos@fopem.be tine.schurg@steinerscholen.be Kind & Gezin kathy.jacobs@kindengezin.be transitiekleuter@kindengezin.be Agentschap Integratie en Inburgering achmed.elmouden@integratie-inburgering.be